ویتامین B۱ که به تیامین هم معروف است، برای تبدیل کربوهیدرات‌ها (موادنشاسته‌ای و قندی) به غذای مغز لازم است.
کد خبر: ۵۳۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 01 December 2017

به گزارش تابناک اردبیل، اگر کم مصرف شود موجب افسردگی، خستگی و بی‌خوابی می‌شود. تیامین در غلات سبوس‌دار، حبوبات خشک، بادام زمینی و برخی انواع گوشت وجود دارد.

در اواسط قرن هجدهم میلادی یک پزشک انگلیسی کشف کرد که مصرف میوه و سبزی تازه از ابتلا به اسکروی (یک بیماری وخیم و مرگبار که بیشتر گریبان ملوان‌ها را می‌گرفت) پیشگیری می‌کند. اواخر قرن نوزدهم یک پزشک آلمانی که در هند غربی به کار مشغول بود، کشف کرد که بری‌بری (یک بیماری که با خستگی مفرط و مرگبار مشخص می‌شد) نتیجه مصرف برنج بدون سبوس است. براساس این یافته‌ها یک پزشک انگلیسی در اوایل قرن بیستم گفت که برخی مواد حتی در کمترین مقدار برای انسان حیاتی هستند. بعدا نام اینها را ویتامین گذاشتند. کاشف علت بری‌بری و این پزشک در سال ۱۹۲۹ جایزه نوبل گرفتند.

ابتدا تصور می‌شد که ویتامین، ماده‌ای است ضروری که بدن نمی‌سازد. بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین B۱ و C همینطور هستند، اگر مدتی طولانی مصرف نشوند مرگ حتمی است. بقیه ویتامین ها ضامن سلامت بدن هستند. مغز به ویتامین و موادمعدنی نیاز دارد. خوشبختانه در یک رژیم غذایی عادی و سالم شامل گوشت، شیر، تخم‌مرغ، سبزی و میوه حداقل نیازمندی روزانه ویتامین‌ها را تامین می‌کند.  البته برای دریافت کافی برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین E گاهی نیاز به مصرف مکمل هست.  چند نوع ویتامین، غذا و مکمل غذایی حافظه را تقویت می‌کنند.

ویتامین‌های گروه B روی حافظه و هوش تاثیر می‌گذارند

* ویتامین B۱ که به تیامین هم معروف است، برای تبدیل کربوهیدرات‌ها (موادنشاسته‌ای و قندی) به غذای مغز لازم است. اگر کم مصرف شود موجب افسردگی، خستگی و بی‌خوابی می‌شود. تیامین در غلات سبوس‌دار، حبوبات خشک، بادام زمینی و برخی انواع گوشت وجود دارد.

* ویتامین B۳ یا نیاسین حافظه را تقویت می‌کند و کلسترول خون و نتیجتا احتمال بروزسکته را کاهش می‌دهد. بعضی انسان‌ها با مصرف آن دچار برافروختگی و خارش می‌شوند. مقدار زیاد آن سبب آسیب دیدن کبد می‌شود. نیاسین در گوشت بعضی ماهی‌ها (به‌خصوص قزل‌آلا)، بادام زمینی، گوشت مرغ و جگر وجود دارد.

* ویتامین B۶ یا پیریدوکسین برای ساختن واسطه‌های شیمیایی در مغز لازم است. این ویتامین در غلات سبوس‌دار، تخم آفتابگردان، مخمر آبجو، برخی انواع گوشت و اکثر سبزی‌ها وجود دارد. مصرف قرص پیریدوکسین سبب بهبود تنش قبل از خونریزی در خانم‌ها می‌شود.

* ویتامین B۱۲ به تولید استیل کولین کمک می‌کند. استیل کولین برای درست کار کردن حافظه لازم است و در انواع لبنیات، گوشت و ماهی وجود دارد.

* اسید فولیک (فولات) به تولید کاتکولامین‌ها که گروه خاصی از واسطه‌های شیمیایی هستند، کمک می‌کند. کمبود کاتکولامین‌ها باعث اضطراب، افسردگی و عدم تمرکز می‌شود. اسید فولیک حافظه و تمرکز را تقویت می‌کند و در غلات سبوس‌دار، لوبیا چشم‌بلبلی و کلم بروکلی وجود دارد. خانم‌های باردار برای پیشگیری از نواقص مغز و نخاع جنین، اسید فولیک مصرف می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار