مروری بر روزنامه‌های یکشنبه ۱۲ آذرماه
دعوت روحانی برای نقد دولت، تبانی بزرگ بانکی، بخش خصوصی روی گسل، خط اتحاد در سیستان و بلوچستان، مطالبه عذرخواهی حامیان دیروز احمدی نژاد از ملت، زلزله فلین در واشنگتن و بحران در کاخ سفید از جمله محور‌هایی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۵۳۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 03 December 2017

به گزارش تابناک، روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۲ آذرماه در حالی بر پیشخوان مطبوعات کشور نشست که سفر رئیس جمهور روحانی به سیستان و بلوچستان و فراز‌هایی از سخنان او در جمع مردم آن استان در صفحات نخست بیشتر آن‌ها بازتاب یافت. بحران در کاخ سفید و افشاگری جدید علیه داماد ترامپ نیز از دیگر خطوط خبری بود که در تعدادی از روزنامه‌ها بازتاب گسترده‌ای دارد. افشای لیست بدهکاران بزرگ بانکی توسط یکی از نمایندگان مجلس و مطالبه عذرخواهی او به خاطر اظهاراتش درباره بستگان یکی از مراجع تقلید نیز از محور‌های مورد توجه چند روزنامه منتقد دولت شده است.

روزنامه شرق تیتر نخست خود با عنوان «افشای فهرست دانه درشت ها» به گزارشی درباره انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی توسط محمود صادقی اختصاص داده است. روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «۱۸ ابر بدهکار ۶۹۰۰ میلیارد تومانی آزاد می‌چرخند!» از آزاد بودن ۱۸ ابر بدهکار بانک سرمایه خبر می‌دهد.


در ادامه تعدادی از گزارش‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

لزوم عذرخواهی حامیان دیروز احمدی نژاد از ملت
غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی درآرماننوشت:حاشیه‌هایی که محمود احمدی‌نژاد و دوستانش در روز‌های اخیر ایجاد کرده‌اند، ابعاد وسیعی پیدا کرده است. بسیاری به دلایل آن می‌پردازند و برایشان قابل تصور نیست رئیس‌جمهور مطلوب آن روز‌های اصولگرایان امروز این‌چنین در برابرشان صف‌آرایی کرده است. از روز اولی که حضور احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی بروز و ظهور پیدا کرد، برای اکثر اصلاح‌طلبان و کسانی که دغدغه و درد ملت را دارند، واضح بود که او فردی پوپولیست و غوغاسالار است. در سمت مقابل، اما جریان اصولگرا با تمام امکانات عرصه ورود وی به مصادر قدرت را فراهم نمود که موجب ایجاد شرایطی غیرقابل توصیف برای کشور شد. از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی، نهادینه شدن برخی رفتار‌های غیراصولی و... پیامد‌های دوره احمدی‌نژاد بود که آثار آن هنوز هم گریبان کشور را گرفته است. در آن دوره منابع عظیم کشور با بی‌برنامگی و حرکت‌های غیراصولی بر باد داده شد که کارنامه ناشایست آن در اذهان باقی است. حداقل صداقت و سلامت سیاسی این است که جریان روی‌کارآورنده احمدی‌نژاد آن‌قدر شجاعت و شهامت سیاسی داشته باشد که از مردم ایران و مجموع دردمندان کشور که دچار چنین بلای عظیمی شدند، عذرخواهی کنند و مسئولیت اقدام خود را بپذیرند. سکوت امروز اصولگرایان در مقابل هنجارشکنی‌های احمدی‌نژاد و همراهانش باید شکسته شود و بپذیرند که موجب پدید آمدن این شرایط شدند تا اعتماد از دست رفته مردم نسبت به خودشان را بازیابند. عملکرد امروز احمدی‌نژاد و دوستانش در اذهان عمومی غیرمنتظره نبود و پیش از این نیز چنین رفتار‌هایی از آنان دیده شده بود، اما اکنون اصولگرایان باید موضعشان را شفاف و گذشته را جبران کنند. در این میان البته نباید فراموش کرد که بخش قابل‌توجهی از ادبیات گفتاری و رفتاری احمدی‌نژاد در گروهی از اصولگرایان نیز رسوخ کرده و درپاسخ به حرکات اخیر او، احمدی‌نژادیسم را در پاسخ‌ها شاهدیم. در روزگاری که اصولگرایان همراه و موافق جدی احمدی‌نژاد و تخریب چهره‌های اصیل انقلاب و یاران بنیانگذار انقلاب بودند، جریان اصلاحات یکصدا در مورد خطرات احمدی‌نژاد هشدار می‌داد، اما جریان مقابل سرخوش از شعار‌های عوامفریبانه و سرمست حذف رقیب بودند. بخش قابل توجهی از مشکلات امروز کشور معطوف به عدم شناخت و شعاری حرکت‌کردن اصولگرایان در آن دوره است. صاحبان اندیشه و همه آن‌هایی که دغدغه ملک و مملکت را داشتند، این خسارت عظیم را از روز اول گوشزد کردند، اما متاسفانه اعتنایی به آن نشد. امید است امروز در جهت جبران این اشتباهات و دست‌برداشتن از حرکت‌هایی که کشور را دچار این خسران عظیم کرد، اصولگرایان به‌طور صریح از ملت عذرخواهی کنند.

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز یکشنبه‌ ۱۲ آذر :
زلزله فلین در واشنگتن
خراساننوشت:ساعاتی پس از اعتراف مشاور سابق دونالد ترامپ به جرم خود در دادگاه، رسانه‌های آمریکا از نقش جرد کوشنر، داماد و مشاور عالی ترامپ، در این پرونده گزارش دادند. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق در دولت ترامپ، جمعه شب در برابر قاضی به جرم شهادت دروغ به اف‌بی‌آی درباره تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن اعتراف کرد. دادستان در جلسه دادگاه اعلام کرد که برخی تماس‌های فلین با مقامات روسیه به درخواست یک مقام ارشد در تیم انتقالی دولت جدید آمریکا انجام شده است، با این حال او اشاره‌ای به نام این مقام نکرد. به دنبال انتشار این گزارش‌ها، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این «مقام ارشد» جرد کوشنر، داماد ترامپ، بوده است. منبع خبری آسوشیتدپرس خواسته است که نامش فاش نشود. در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «منابع خود» همین خبر را تایید کرده است و می‌گوید که کوشنر که هم‌اکنون نقش مشاور ارشد ترامپ را بازی می‌کند خواستار ارتباط گرفتن با سفیر روسیه در واشنگتن بوده است. هرچند‌ای بی سی نیوز ترامپ را به عنوان فردی که به فلین دستور تماس با روس‌ها را داده مطرح کرد، با این حال کاخ سفید گفته است پذیرش دروغگویی و اتهام وارده از سوی فلین فرد دیگری را درگیر نمی‌کند و به خود او مربوط است. اگرچه برخی تحلیل گران معتقدند: احتمالا ترامپ از این مسئله جان سالم به در خواهد برد و نهایتا جراد کوشنر داماد وی در این مسئله محکوم می‌شود، اما واشنگتن‌پست، اعتراف فلین به جرمش را «نشانه‌ای شوم برای کاخ سفید» دانسته و نوشته است در صورتی که او شواهد موثقی درباره تبانی ترامپ با روسیه فراهم کند، ترامپ ممکن است در حال گذراندن آخرین روزهایش در کاخ سفید باشد.

دوئل غیر مستقیم ظریف و عادل الجبیر
شرقدر گزارشی نوشت:این‌بار خبری از مصافحه نبوده که هیچ، خبر از تنش لفظی غیرمستقیم وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در رم به گوش رسید. در روز پایانی نشست «گفت‌وگو‌های مدیترانه‌ای» که در پایتخت ایتالیا برگزار شد، وزیر خارجه عربستان، به سخنرانی محمدجواد ظریف در روز پنجشنبه واکنش نشان داد. جبیر تلاش کرد تمام توجهات را به نقش منطقه‌ای ایران جلب و آن را مخرب اعلام کند، جبیر در این اجلاس، ایران را به ایفای نقش مخرب در منطقه متهم کرد، اما جواد ظریف پنجشنبه عربستان را متهم به حمایت از داعش کرده بود. این جدال لفظی غیرمستقیم پای سرگی لاوروف را هم به میان کشید و آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه نوشته لاوروف در سخنرانی خود، «با لحنی حاکی از کسالت» از هر دو طرف خواسته است تا به جای مبادله ناسزا، با یکدیگر مذاکره کنند: «ما بار‌ها و بار‌ها شاهد مطرح‌شدن اختلافات عربستان سعودی و ایران بوده‌ایم که واقعا باعث تأسف است. آن‌ها باید مذاکره با هم را آغاز کنند».

عناوین اخبار روزنامه شرق در روز یکشنبه‌ ۱۲ آذر :
خبرگزاری‌ها از این جدال لفظی چنین گزارش داده‌اند: عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنرانی روز جمعه خود، یک روز بعد از سخنرانی ظریف، با حمله به سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، ایران را به داشتن «تأثیر منفی در سراسر منطقه» متهم کرد و مدعی شد که «آنان عملا بی‌محابا مرتکب قتل در منطقه ما و جهان می‌شوند». به گزارش ایسنا، جبیر مدعی شد: ایران در سوریه، عراق و لبنان نقش منفی دارد و این نقش از سال ١٩٧٩ و پس از انقلاب (اسلامی ایران) آغاز شد. او مدعی شد: انقلاب ایران مرز و ملیت نمی‌شناسد بلکه بر این باور است که تمام شیعیان جهان وابسته به ایران هستند، ما شاهد این مسئله هستیم، شاهد تأثیر منفی ایران بر منطقه هستیم و برای مقابله با این دیدگاه تلاش می‌کنیم. جبیر افزود: ما شاهد تأثیرات منفی ایران بر یمن نیز هستیم و ایران با حمایت موشکی از شبه‌نظامیان رادیکالی مانند حوثی‌ها، مصوبات مربوط به موشک‌های بالستیک را نقض می‌کند. او در رابطه با حزب‌الله لبنان مدعی شد: حزب‌الله لبنان را ربود و تا زمانی که حزب‌الله خلع سلاح نشود، شاهد شکوفایی و صلح در لبنان نخواهیم بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در همان نشست گفته است که هرچند مایل نیست این نشست را به «محلی برای ضربه‌زدن به عربستان سعودی» تبدیل کند، اما «عربستان سعودی هرگونه اقدامی برای برقراری آتش‌بس در سوریه و لبنان را رد کرده است». او عربستان سعودی را به حمایت از داعش متهم کرد و گفت که هدف آن کشور «سرنگونی دولت قانونی سوریه در سه هفته بود» و پرسید: «چه کسی پشت تحریم کامل قطر قرار داشته است؟». وزیر خارجه ایران گفت که «به نظر ما، لازم است تمامی کشور‌های جهان در کنار هم زندگی و همکاری کنند، اما کسانی در صدد انزوای ما هستند». عادل جبیر متقابلا اقدامات و سیاست جمهوری اسلامی را عامل انزوای ایران معرفی کرد و گفت که «این عربستان سعودی نیست که باید تلاش کند در منطقه و خارج از منطقه دوستان و متحدانی بیابد و حکومت ایران هم باید در صدد کشف و بررسی علت انزوای خود برآید». او افزود: «ما با تقریبا تمامی کشور‌های جهان، به استثنای ایران و کره شمالی روابط نزدیک و دوستانه داریم، اما به جز [بشار]اسد و حکومت کره شمالی، دوستان ایران چه کسانی هستند؟». نشستی که حاشیه‌های زیادی در پی داشت؛ بعد از انتشار خبر جدال لفظی و بعد تکذیب این جدال به صورت مستقیم؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم این جدال لفظی را در نشست رم «خبر سازی» خواند و آن را تکذیب کرد.
ظریف و جبیر، وزرای خارجه عربستان و ایران چندی پیش در حاشیه یک نشست منطقه‌ای با هم دیده‌بوسی کرده بودند و تصاویر این مصافحه در رسانه‌های زیادی بازنشر شده بود. اگرچه بسیاری تلاش کردند این ملاقات را فتح بابی برای رفاقت تهران و ریاض بدانند، اما چنین نشد و تهران و ریاض در همه مجامع و نشست‌ها علیه هم صحبت کردند، البته با یک تفاوت؛ ریاض تهران را متهم می‌کند، ولی تهران تلاش می‌کند ریاض را به روابط دوستانه و مذاکره راغب کند.

کشف یک پای فتنه
روزنامهقانوندر گزارشی با عنوان «کشف یک پای فتنه» با اشاره به اظهارات امروز حامیان دیروز احمدی نژاد نوشت:سال ۸۸ را همه به خاطر دارند. زمانی که انتخاباتی برگزار شد و بعد از آن، حوادثی رخ داد که چندان خوشایند نبود. برخی اسم آن دوران را فتنه گذاشتند و عده‌ای گفتند اعتراض به نتیجه انتخابات بود؛ یک جریان، جمعی را فتنه‌گر نامیدند و بخشی نیز آن‌ها را جنبش‌سبز و معترض خواندند؛ تنی چند از مسئولان پیشین نظام به عنوان سران فتنه به حصر رفتند و، اما برخی دیگر که در این غائله بی‌تقصیرنیز نبودند، بدون هیچ مشکلی در کشور به کار خود ادامه دادند. بعد از آنکه سران معترض انتخابات به حصر رفتند، برخی از افرادی که منتقد این وضعیت بودند، فریاد کشیدند که باید مسببان وعوامل دیگر این حوادث نیز محاکمه و موآخذه شوند ولی کسی گوش نمی‌کرد. در آن بازه همزمان با تولید واژگان نوین در عالم سیاست ایران مانند فتنه، فتنه‌گر و ... ساکتین فتنه نیز روانه بازار شد که برخی از شخصیت‌ها و جریان‌های قدرت گرفته در دوران احمدی‌نژاد، این عنوان را به بزرگان و مسئولان کشور که با تامل بیشتری به مسائل بعد از حوادث ۸۸ نگاه داشتند، نسبت دادند.

عناوین اخبار روزنامه قانون در روز یکشنبه‌ ۱۲ آذر :
آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، علی‌لاریجانی و ... در این لیست قرار می‌گرفتند و برای کوبیدن این شخصیت‌ها، عناصری خاص بهترین استفاده را از غائله ۸۸ کردند. در همان زمان نیز بسیاری از دلسوزان نظام و کسانی‌که معتقد بودند باید به گونه‌ای دیگر به حوادث سال ۸۸ نگاه کرد، اقدامات تندرو‌ها برای تخریب جریان انقلاب را زیر سوال بردند. حتی اندکی بعد، محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع‌تشخیص مصلحت نظام از شخصیت‌های نزدیک به جریان محافظه‌کار، در جلسه‌ای به تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۲ بیان کرد: «نکته‌ای از حضرت آقا بگویم که ایشان فرمودند: متاسفانه در این انتخابات بعضی‌ها رقیب را تبدیل به شیطان اکبر کرده اند. ببینید مصداق این انگ‌زنی چه بوده که رقیب داخلی را به شیطان اکبر تبدیل کرده ایم. رهبر انقلاب فرموده اند که این اصطلاح ساکتین فتنه را بعضی‌ها چماق کرده اند و روی سر عناصر انقلاب می‌کوبند، مصداق این که بوده است».
حال بخشی از آن‌ها که در آن روز‌ها همه را غیر از خودشان، انگلیسی، آمریکایی، فتنه‌گر و ... می‌خواندند، در حالی که ساکتین اصلی خودشان بودند، تلاش می‌کنند تا احمدی‌نژاد را نیز وارد بازی کنند تا به نوعی، هم بتوانند از آن دوران گریزی داشته باشند و هم پاسخی به گردن کشی‌های احمدی‌نژاد بدهند. در تازه‌ترین رویداد، بعد از اعلام برائت کردن مصباح یزدی از احمدی‌نژاد و منحرف خواندن وی، مجتبی ذوالنور نیز احمدی‌نژاد را پایه فتنه خوانده است. این نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که: «این روز‌ها احمدی‌نژاد با تیم مشاوران و معاونانش انتقاداتی را مطرح می‌کند که بسیار تند است و یک جدالی هم میان مسئولان به راه افتاده است؛ این رفتار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» می‌گوید: «کاری که احمدی نژاد انجام می‌دهد نه اخلاقی است و نه شرعی چراکه سرتاپا دروغ است. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایشان خود را در حالتی قرار داده است که گویا روانگردان مصرف کرده است. نمی‌خواهم بگویم ایشان چنین کاری کرده، اما منظورم این است که حالت‌شان مانند حالت افرادی است که روانگردان مصرف کرده اند؛ در یک فضای توهمی است یعنی فکر می‌کند ۸۰ میلیون نفر به دنبال او هستند؛ امروز فضای جامعه این نیست. احمدی نژاد جایگاه ریاست‌جمهوری و شخصیت دوم نظام بودن را وهن کند و به عنوان فردی که زمانی بعد از مقام معظم رهبری قرار داشت امروز به دنبال مشایی و بقایی افتاده است. افراد نابابی که وزن همه چیز را با هوچی‌گری و زنبیل بازی و ... پایین آوردند. وقتی مردم به این فکر می‌کنند که رییس جمهورشان کسی بوده است که تا چنین درجه‌ای جایگاه ریاست‌جمهوری را تنزل داده است، دچار مشکل می‌شوند».
ذوالنور در بخشی دیگر از سخنانش می‌گوید: «من کاری به اصولگرا و غیر اصولگرا ندارم؛ هرکجا این دولت کار درست و خوبی انجام دهد با اینکه نقد سیاسی به او دارم وظیفه خودم می‌دانم از آن حمایت کنم. هرکجا هم مشکلی ببینم، نقد می‌کنم.
اگر از نظر جناح سیاسی با این دولت همراه نیستیم به این معنا نیست که اگر دولت کار خوبی انجام داد از آن حمایت نکنیم. در دوران احمدی‌نژاد کار‌های عمرانی خوبی صورت گرفت ما از آن حمایت کردیم. اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم برخی آن را به حمایت از احمدی‌نژاد تعبیر کردند؛ بحث فتنه و احمدی‌نژاد نبود، بلکه فتنه در مقابل نظام بود نه احمدی‌نژاد؛ احمدی‌نژاد خودش یکی از پایه‌های فتنه بود. بنابراین نمی‌گوییم اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم یعنی از احمدی‌نژاد حمایت کردیم. در مورد فتنه تمام جریان سلطه پشت آن بود که همه آن‌ها را با کد می‌توانم بیان کنم». این اظهارات بی‌فایده بعد از آنکه حمایت این افراد از احمدی‌نژاد هزینه‌های فراوانی برای کشور ایجاد کرد، چه دردی از مردم دوا می‌کند؟ ساکتین فتنه این افراد بودند یا کسانی که به آن‌ها اتهام زده شد؟
امروز سعیدمرتضوی مجرم است، احمدی‌نژاد فتنه‌گر و منحرف خوانده‌شد و ...! منتظر می‌مانیم تا این ساکتین حقیقی که بی شک با پایه‌های فتنه، منحرفان و ... با سکوت‌شان همراهی کردند به پیشگاه مردم بیایند و از حمایت بی‌جای خود از احمدی‌نژاد اظهار ندامت کرده و از ملت عذرخواهی کنند شاید از بار گناه‌شان کم شود.


۱۸ ابر بدهکار ۶۹۰۰ میلیارد تومانی آزاد می‌چرخند!
به گزارش روزنامه«جوان»، مسئولان بانک سرمایه در تخلفاتی که طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ انجام داده‌اند بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی معوق ایجاد کرده‌اند و شنیده‌ها حاکی است که فرد اصلی نیز ناپیدا است، با این حال روز گذشته ظاهراً یک برگ از اطلاعاتی که در تحقیق و تفحص مجلس درباره این بانک صورت گرفته، منتشر شده است.در بین ابربدهکاران این بانک به خصوص نام‌های آشنایی در حوزه واردات شبه‌انحصاری خوراکی‌های انسانی و دامی مشهود است. اگر این اطلاعاتی که یک نماینده مجلس ترجیح داده روی یک سایت فیلتر شده بگذارد درست باشد نکات قابل‌تأملی در آن نهفته است که می‌توان در کنار اطلاعات قبلی اعلام شده از سوی مسئولان بانکی به مطالب قابل‌تأملی رسید. «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس ۴۸ ساعت پیش خطاب به بدهکاران بانک سرمایه (متعلق به فرهنگیان) هشدار و اخطار داد که اگر تا ۴۸ ساعت آینده برای تعیین تکلیف بدهی خود به این بانک مراجعه نکنند، هویت آنان را به اطلاع عموم خواهد رساند. اگرچه مسئولان دولت جاری بلایی که در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان بوده را تخلف و نوعی جابه‌جایی پول عنوان کرده بودند، اما این اطلاعات نشان می‌دهد که تنها ۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند ولی با وجود اینکه برخی از آن‌ها در انظار عمومی خود‌نمایی می‌کنند و حتی کمک‌های میلیاردی به تیم‌های فوتبالی می‌کنند، راست، راست راه رفته و وصول مطالبات سهامداران بانک سرمایه را به آینده موکول کرده‌اند. پیش از این گفته شده بود تخلف مسئولان بانک سرمایه طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ در اعطای تسهیلات کلان بدون وثیقه و استنکاف بدهکاران از پرداخت بدهی و تعلل بانک در وصول مطالبات است. ۸ نکته تأسف بار درباره لیست بدهکاران بزرگ با این حال بر اساس لیست اعلامی که تا حدودی نیز از سوی آگاهان رسانه‌ای شده بود می‌توان علاوه بر موارد ذکر شده به موارد زیر نیز اشاره داشت: ۱ـ شخصی که از ابر بدهکاران بوده و دربین اظهارات قبلی مسئولان بانکی به عنوان کسی بوده که هیئت مدیره تعیین می‌کرده، آقای «ح. ه» است.

عناوین اخبار روزنامه جوان در روز یکشنبه‌ ۱۲ آذر :

وی که حدود ۱۰۳۰ میلیارد تومان تسهیلات معوق تنها از این بانک داشته، کمک‌های بلاعوض به برخی تیم‌های فوتبالی هم کرده! ۲ـ در لیست ۵۱ وام اخذ شده حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معوقات وجود دارد که تقریباً معادل کل بدهی بابک زنجانی است. اما در واقع این حجم بدهی متعلق به ۲۰ نفر است که ۱۸ نفر آن‌ها آزاد یا آزاد مشروط هستند و یکی از آن‌ها به اعدام محکوم شده ویک نفر نیز ماه‌هاست که در حبس به سر می‌برد. ۳ـ گفته می‌شود این بدهی‌ها بیش از ۸۵ درصد کل معوقات بانک را تشکیل داده است. این در حالی است که سهم تسهیلات خرد در تمام سال‌های عمرش کمتر از ۸ درصد نبوده است. ۴ـ تقریباً اکثر بدهکاران بزرگ که لیست‌شان منتشر شده حرفه اصلی‌شان واردات است، به خصوص واردات با ارز مبادله‌ای و دولتی و اینکه هم از رانت ارز مبادله‌ای استفاده کرده‌اند با این حال با پررویی یا شاید با پشتوانه‌ای پنهان زورشان رسیده و پول بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان را نمی‌دهند. این جزو توانمندی‌های عجیب این افراد است. ۵ـ در میان بدهکاران لیست سه نفر از وارد‌کنندگان عمده کالا‌های اساسی کشور وجود دارند که این واردکنندگان بیشتر در حوزه واردات موادغذایی مانند برنج، روغن، ذرت، جو وخوراک دام فعال هستند و افرادی کاملاً شناخته شده‌اند. آقایان «م»، «ج» و «ص» در مجموع بیش از ۱۴ بار تسهیلات قرض الپس نده از این بانک گرفته‌اند! ۶ـ گفته می‌شود آقای «ج» فعال در حوزه واردات کالا‌های اساسی چندین ماه است که در حبس به سر می‌برد و نقش موثری در اعلام ورشکستگی چند مؤسسه دیگر نیز داشته است و یکی از بدهکاران نیز از شرکت‌های امیر منصور آریا بوده است. ۷ـ در میان بدهکاران برخی از آن‌ها از سال ۸۵ اقدام به پرداخت تسهیلات دریافتی نکرده‌اند ولی عمده دریافت تسهیلات سریالی و متعدد از سال ۹۲ به بعد بوده است. نکته جالب‌تر این است که سعی شده بیش از ۹۰ درصد تقصیر را بر گردن دولت نهم و دهم بیندازند و معوقات را به آن دوره منتسب کنند، در حالی که لیست منتشره که در آن زمان استمهال شده نشان می‌دهد به غیر از افرادی که از سال ۹۲ به این سو تسهیلات دریافت کرده‌اند، بسیاری از افراد شاخص و بدهکار توانسته‌اند تعویق پرداخت تسهیلات را در دولت یازدهم به ثبت برسانند! ۸ـ بیشترین تعداد تسهیلات با ۸ فقره تسهیلات را آقای «الف» اخذ کرده که یک وارد‌کننده است و بعد از آن آقای «ج» فعال در حوزه واردات مواد غذایی و سپس آقای «ح. ه» با پنج فقره تسهیلات بوده‌اند و در رده‌های چهارم و پنجم «م. الف» و «ص» فعال در بازار برنج با چهار فقره دریافت تسهیلات هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار