کد خبر: ۵۴۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 08 January 2018

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: گردشگری در اردبیل از گذشته تابع فصول بوده و هر زمان هوا گرم‌تر شده مسافر بیشتری آمده است.به صورت معمول در این منطقه نیمه دوم سال گردشگری به خواب زمستانی می‌رود.

بر خلاف تجربه شهرهای کوهستانی جای جای دنیا، اردبیل از گذشته هیچ بهره‌ای از زمستان و زیبایی‌های آن برای جذب گردشگر نداشته است. هم کج‌سلیقگی مسئولان  برنامه‌ریز و هم عدم راهنمایی صحیح مردم موجب شده تا گردشگری زمستانی در اردبیل ترکیب مطلوبی به نظر نرسد و مسئولان تمامی قصور کمبود مسافر در مقایسه با استان‌های گرم را به برف و سوز زمستان حواله کنند.

اما اخیراً با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و پیگیری ضرورت استفاده از فرصت‌های گردشگری زمستانی، تکانه‌ها و شوک هایی در برنامه‌ریزی‌ها دیده می‌شود.

امروز مسئولان از ضرورت توسعه گردشگری زمستانی و به ویژه ورزش‌های زمستانی می‌گویند و اینکه اردبیل نه تنها به برف نباید به عنوان تهدید گردشگری بلکه به عنوان فرصت بنگرد.

در این میان ورزش اسکی به دلیل هیجان و شوری که در طرفداران خود ایجاد می‌کند، یکی از توانمندی‌های بالقوه استان اردبیل است.

تمامی ارتفاعات اردبیل مستعد راه‌اندازی اسکی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در این زمینه گفت: گردشگری زمستانی قابلیت پنهان گردشگری استان اردبیل بوده و توزیع زمانی و مکانی گردشگری در اردبیل امری ضروری است.

کریم حاجی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: ارتفاعات سبلان در مرکز و آق داغ در جنوب استان اقلیم کم‌نظیری برای ورزش‌های مرتبط با برف ایجاد کرده است؛ چرا که زمان بارش برف و ماندگاری آن در اردبیل بالا است و چنین امکانی در کمتر منطقه‌ای دیده می‌شود.

وی افزود: در تمامی شهرهای سرعین، نیر، مشگین شهر و خلخال و کوثر می‌توان زیرساخت‌های ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی و تله سیژ را دایر کرد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان در تابستان نیز منطقه باغرو و فندقلو مستعد راه‌اندازی اسکی روی چمن است و ارتفاعات موجود در استان زیبایی و استانداردهای لازم برای پیاده‌سازی ورزش اسکی را دارد.

در تمامی شهرهای سرعین، نیر، مشگین شهر و خلخال و کوثر می‌توان زیرساخت‌های ورزش‌های زمستانی به ویژه اسکی و تله سیژ را دایر کردحاجی‌زاده اضافه کرد: در وضعیت فعلی میراث فرهنگی استان اردبیل سه پروژه اسکی روی برف را دنبال می‌کند. مورد اول پیست اسکی آلوارس است که به منظور پیاده‌سازی اسکی حرفه‌ای طرح توسعه، عملیاتی می‌شود.

وی افزود: مورد دوم درست در مجاور پیست اسکی آلوارس و مورد سوم در مشگین شهر حدفاصل شابیل تا پناهگاه کوه سبلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: برای توسعه اسکی ضروری است ادارات منابع طبیعی، امور اراضی جهاد کشاورزی و ورزش و جوانان نسبت به پیاده‌سازی زیرساخت‌ها، اعطای زمین و توسعه فعالیت‌های ورزشی همکاری داشته باشند.

زمستان اردبیل بیدار شود

به عقیده کارشناسان، توسعه گردشگری زمستانی اردبیل دچار غفلتی تاریخی است و تا به امروز زمستان اردبیل چندان به گردشگران معرفی نشده است.

استاندار اردبیل معتقد است به منظور رفع این خلأ می‌بایست زمستان اردبیل بیدار شده و زیرساخت‌های گردشگری زمستانی توسعه یابد.

اکبر بهنامجو در این خصوص گفت: برف در اردبیل قابلیتی برای گردشگری است و پروژه‌های مرتبط با گردشگری زمستانی می‌بایست با اولویت بررسی و عملیاتی شود.

وی افزود: گردشگری زمستانی یکی از اولویت‌های اصلی استان است که به منظور رونق گردشگری در زمستان این منطقه انتظار می‌رود از سوی تمامی ادارات موردتوجه قرار گیرد.

بهنامجو تأکید کرد: راه‌اندازی زیرساخت‌های گردشگری زمستانی، برگزاری ورزش‌های زمستانی و حتی استفاده بهینه از ظرفیت آب‌های گرم معدنی می‌تواند گردشگری زمستانی را توسعه دهد.

یکی از ساکنان شهر سرعین نیز معتقد است در نیمه دوم سال مسافران کمتری به سرعین می‌آیند و به همین دلیل اقتصاد این شهر سود چندانی از محل گردشگری ندارد.

علی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این در حالی است که اگر جشنواره و مسابقاتی برگزار شود به واسطه آن گردشگران به این شهر توریستی سفر می‌کنند و در جشنواره زمستانی سرعین به تجربه ثابت شده که برگزاری مناسبت‌ها مؤثر است.

تأکیدات این شهروند که خود گویای ضرورت توسعه گردشگری زمستانی است، نشان می‌دهد تا به امروز از امکانات موجود زمستان در جذب گردشگر استفاده بهینه نشده است.

ورزش‌های زمستانی ابزار قوی معرفی اردبیل

از سویی در پی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمستانی استان اردبیل کارشناسان معتقدند اردبیل نیازمند تبلیغات گسترده و معرفی این زیرساخت‌ها است.

با وجود اینکه کوهستانی بودن و امکانات طبیعی موجب شده انواع ورزش‌های زمستانی از جمله اسکی، کوه‌پیمایی و کوهنوردی در این منطقه قابلیت پیاده شدن را داشته باشد، اما هم اینک ورزش‌های ذکر شده بدون معرفی گسترده توسط خود شهروندان و اهالی ساکن و به صورت سرگرمی انجام می‌شود.

تنها بارش مناسب برف کافی است تا اسکی‌بازان اردبیلی به کوهستان فراخوانده شوند و گروه‌های کوهنوردی در زمستان برنامه‌های خود را پیاده کنند.

جلال‌الدین شاهبازی یکی از اسکی‌بازان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما ارتفاعات بی‌نظیری داریم که برف برای مدت طولانی باقی می‌ماند و می‌توان به صورت مطلوب اسکی کرد.

وی افزود: امکانات طبیعی اردبیل در دنیا ناشناخته است و زمانی که از این امکانات در کشورهای دیگر گفته می‌شود کمتر کسی باور می‌کند.

شاهبازی متذکر  شد: برای معرفی زمستان اردبیل ضروری است رشته‌های ورزشی فعال شده و از طریق ورزش‌های هیجانی گردشگران و جوانان به این منطقه جذب شوند.

امکانات طبیعی اردبیل در دنیا ناشناخته است و زمانی که از این امکانات در کشورهای دیگر گفته می‌شود کمتر کسی باور می‌کندبا وجود اینکه توسعه ورزش‌های زمستانی بارها از سوی ادارات متولی نیز تأکید شده است اما تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی و نه صرفاً وعده‌های شعاری است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان هم معتقد است اردبیل می‌تواند به قطب اسکی کشور تبدیل شود.

ایوب بهتاج در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از برنامه های اولویت دار این اداره کل را توسعه ورزش های زمستانی عنوان کرد و افزود: به ویژه با رویکرد گردشگری این مهم دنبال می شود.

وی افزود: اردبیل می تواند میزبان مسابقات ملی و آسیایی ورزش های زمستانی شود و تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار بستیم.

اما در وضعیت فعلی هرچند این تاکیدات را باید به فال نیک گرفت، هم در پیست اسکی چمن اردبیل و هم در پیست اسکی آلوارس تجهیزاتی برای پیاده‌سازی بازی‌های حرفه‌ای و مسابقات مورد نیاز است که تا به امروز یکی از موانع عدم برگزاری مسابقات آسیایی بوده است.

امروز سلیقه گردشگران معطوف گردشگری هیجانی است و باید دید وقتی تمامی مسئولان عزم جدی برای توسعه گردشگری زمستانی اردبیل دارند، حداقل در یک بازه زمانی پنج‌ساله چه ارمغانی برای شهروندان این استان و گردشگران آن خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار