مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد؛
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از رهاسازی اردک‌ماهی‌ها در دریاچه نئور برای به حداقل رساندن جمعیت گونه مهاجم کاراس و مبارزه بیولوژیکی با این گونه خبر داد.
کد خبر: ۵۴۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 08 January 2018
به گزارش تابناک اردبیل، محد خداپرست، اظهار کرد: براساس تعریف کنوانسیون رامسر سدهای انسان‌ساز و محل‌هایی که به صورت طبیعی و یا غیرطبیعی در آن آب جمع شود در ردیف تالاب‌ها قرار می‌گیرد که در استان اردبیل نیز بر همین اساس ما نسبت به شناسایی و صیانت از این تالاب‌ها و رودخانه‌ها اقداماتی را با هدف پایش آنها آغاز کردیم. 
 
وی به تالابد سد میل مغان به عنوان محل ورودی پرندگان مهاجر در فصل سرما و یخبندان اشاره و خاطرنشان کرد: این پرندگان که همه ساله با شروع زمستان برای زمستان‌گذرانی و زادآوری به تالاب میل مغان مهاجرت می‌کنند حدود دو ماهی را میهمان این منطقه هستند. 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به وضعیت کم آبی و کاهش 21 درصدی بارندگی‌ها و پائین آمدن سطح آب سدها و برخی تاسیسات دست‌ساز انسانی اشاره کرد و گفت: البته خطری که به صورت جدی و تهدید واقعی برای تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اردبیل باشد وجود ندارد و ما به رغم برخی دغدغه‌ها همچنان شاهد تاثیرگذاری این تالاب‌ها و رودخانه‌ها در تامین منابع آب زیرزمینی هستیم. 
 
خداپرست رایزنی‌های حفاظت محیط زیست استان اردبیل با آب منطقه‌ای در ارتباط با سد تالاب میل مغان در کنوانسیون رامسر را یادآور شد و بیان کرد: به دلیل برخی اختلاف‌نظرها با شرکت آب منطقه‌ای و ضرورت شفافیت وظایف و اختیارات دستگاه‌های مختلف در این حوزه هنوز تالاب میل مغان به ثبت کنوانسیون رامسر نرسیده است. 
 
وی با یادآوری اینکه همه ساله 20 هزار قطعه آبزیان و کنار آبزیان برای زمستان‌ گذرانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: ما حتی در این منطقه شاهد حضور پرندگانی بودیم که در خط قرمز انقراض و در معرض آسیب بودند که از آن جمله می‌توان قوی کوچک، گاز پیشانی سفید، پلیکان خاکستری و اردک‌ها را نام برد. 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: در صورت ثبت تالاب میل مغان ما می‌توانیم از کمک‌های فنی و اعتباری و اختصاصی سازمان‌های جهانی استفاده کنیم تا یک شرایط مطلوب در صیانت و نگهداری از این تالاب فراهم آید. 
  
خداپرست در بخش دیگری از گفتگوی خود با ایسنا به فعالیت سیستم آنلاین پایش رودخانه ارس اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون برخی از فاکتورهای آلودگی زیست محیطی را در قالب این سیستم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم اما پیشنهاد کردیم با کمک سازمان سیستم جامع پایش یکپارچه در رودخانه ارس نصب شود تا پساب‌های صنعتی، کشاورزی و فلزات سنگین و سموم احتمالی که در رودخانه ارس وجود دارد مورد پایش و اندازه‌گیری سریع قرار گیرد که در این رابطه تجهیزات مورد نیاز خریداری شده و قرار است وارد استان شود. 
 
وی در مورد تالاب و دریاچه نئور نیز گفت: این دریاچه که در منطقه حفاظت شده لیسار قرار دارد سعی کردیم تا مطالعات احیای آن تکمیل و عملیات اجرایی برای پاکسازی گونه مهاجم کاراس با هدف کاهش جمعیت آن به انجام برسد. 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از رهاسازی اردک‌ماهی‌ها در این دریاچه برای به حداقل رساندن جمعیت گونه مهاجم کاراس و مبارزه بیولوژیکی با این گونه خبر داد و خاطرنشان کرد: مشاور این پروژه بعد از تعطیلات عید نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد که آیا با این اقدام انجام شده جمعیت کاراس پائین آمده است یا به قوت خود باقی است. 
 
خداپرست گفت: در صورت نتیجه گرفتن و کاهش محسوس جمعیت گونه مهاجم احیای گونه گاماروس و به دنبال آن پرورش ماهیان قزل‌آلا در منطقه آغاز خواهد شد. 
 
وی بیان کرد: هرچند بارش‌ها کمتر شده و چشمه‌های طبیعی در اطراف دریاچه نئور به حداقل رسیده است اما حیات آبزیان در این دریاچه تهدید نمی‌شود و امیدواریم شاهد احیای کامل و مناسب این دریاچه باشیم. 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در مورد تالاب شورابیل به عنوان یک منطقه شکارممنوع اشاره کرد و افزود: در این منطقه نیز وردی فاضلاب فضاهای پیرامونی شورابیل کنترل و سعی می‌شود از ورود این منابع تهدیدکننده جلوگیری شود. 
 
خداپرست وضعیت تالاب روستای تپراق‌کندی و پته‌خور را در نزدیکی شهرک صنعتی شماره دو نسبتا مناسب ارزیابی و اظهار کرد: در تالاب پته‌خور پیشتر گونه درنای سفید سیبری دیده شده بود که جزو گونه‌های نادر بوده است. 
 
وی سیاست سازمان حفاظت محیط زیست را در تامین حقابه زیست محیطی رودخانه یادآور شد و تصریح کرد: ما از شرکت آب منطقه‌ای خواسته‌ایم تا نسبت به تامین این حقابه و جلوگیری از خشک شدن رودخانه‌ها و نهرهایی همچون بالیقلو اقدام کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار