مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل:
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به اضافه برداشت پنج برابری از دشت اردبیل گفت: کمبود آب شرب در مرکز استان مشکلی جدی است.
کد خبر: ۵۴۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 09 January 2018
به گزارش تابناک اردبیل، اصغر سلیمانزاده شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران و رسانه‌های گروهی تصریح کرد:  در سال‌های اخیر کاهش بارش و افزایش برداشت منابع زیرزمینی موجب کاهش سطح منابع آبی دشت اردبیل شده است.

وی افزود: به دلیل کاهش بارش‌ها سد یامچی به عنوان سد تأمین‌کننده آب شرب اردبیل با کسری ۲۰ میلیون مترمکعبی منابع مواجه است.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کاهش منابع آبی دشت اردبیل موجب شده تا ذخایر پنج سال آینده را مصرف کنیم و با کسری ۶۳۲ میلیون مترمکعبی منابع مواجه شویم.

سلیمانزاده با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی روان آب‌ها نیز ادامه داد: مجموع شرایط موجب شده دشت اردبیل در بحران کم‌آبی بوده و جزو یکی از دشت‌های ممنوعه محسوب شود.

وی با تأکید به اینکه ۶۰ درصد از جمعیت استان در شهر اردبیل زندگی می‌کنند و همچنین چهار شهر اردبیل، نیر، نمین و سرعین در دشت اردبیل واقع شده‌اند، ادامه داد: به منظور تأمین آب شرب مورد نیاز، نیازمند منابع فراحوزه ای هستیم.

وی به اجرای ۱۵ طرح تعادل بخشی در دشت اردبیل اشاره و تأکید کرد: تمامی برنامه‌ها در نظر دارند در بازه زمانی ۲۰ ساله منابع دشت اردبیل را به حالت تعادل بازگردانند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و ممانعت از اضافه برداشت را از بخش‌های مختلف برنامه تعادل بخشی توصیف کرد و بیان داشت: علاوه بر این اصلاح الگوی کشت نیز به منظور بهبود منابع مورد تأکید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار