تابناک‌اردبیل گزارش می‌دهد؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل گفت: تداوم کمبود منابع آبی و کاهش روان آب ها در این استان به وضعیت هشدار و بحرانی رسیده است.
کد خبر: ۵۴۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 09 January 2018

به گزارش تابناک اردبیل،اصغر سلیمان زاده روز سه شنبه در آئین امضای تفاهم نامه طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در اردبیل افزود: در سال های اخیر مصرف بیش از اندازه مصرف آب در بخش کشاورزی و شرب و افت سطح آبهای زیرزمینی موجب تشدید بحران آب در استان شده است.
وی با اشاره به اینکه آب پنج سال آینده نیز مصرف شده گفت: تاکنون بیش از 632 میلیون مترمکعب آب در دشت اردبیل بیلان منفی داریم که طبق برنامه ریزی باید این موضوع را حل کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای اردبیل به اجرای 15 طرح تعادل بخشی وزارت نیرو در دشت های کم آب کشور اشاره کرد و افزود: طرح داناب از جمله این طرح هاست که در قالب طرح اطلاع رسانی و آگاهی دهی در پروژه های 15 گانه وزارت نیرو تعریف شده است.
سلیمان زاده با اشاره به اینکه امروز بیش از 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد، اظهار کرد: اگر با همت همگانی تنها در 25 درصد مصارف این بخش صرفه جویی شود، بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب حل خواهد شد.
وی راه اندازی آبیاری تحت فشار و بارانی و نصب کنتورهای هوشمند بر سر چاههای کشاورزی برای جلوگیری از اضافه برداشت ها را از دیگر راهکارهای وزارت نیرو برای کاستن از بحران آب دانست و گفت: در قالب تفاهم نامه با مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین برگزاری جلسات مختلف با ائمه جمعه استان و فرمانداری ها و بخشداری های استان نسبت به عواقب بد استفاده بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی و سطحی هشدار داده ایم.
سلیمان زاده همچنین با اشاره به اینکه تنها منبع تامین آب شرب مرکز استان از طریق سد یامچی صورت می گیرد، تشریح کرد: در حال حاضر تصفیه خانه آب شرب یامچی با آخرین ظرفیت کار می کند و روند افزایش جمعیت در مرکز استان در تامین آب آینده مردم ما را بیش از گذشته نگران می کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دشت اردبیل را بزرگترین دشت استان ذکر کرد که در حال حاضر با مشکل کمبود آب و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی مواجه است و گفت: برای بهبود این وضعیت باید از مردم و دستگاهها برای کاهش مصرف و بهبود سطح آبهای زیرزمینی کمک بگیریم.
او همچنین با اشاره به اهمیت این طرح در فرهنگ سازی برای مصرف صحیح آب در استان افزود: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در زمینه فرهنگ سازی در حوزه ‌های مختلف به ویژه در زمینه استفاده صحیح از منابع آبی دارد و این سازمان می ‌تواند از طریق اطلاع ‌رسانی به دانش ‌آموزان در خصوص ترویج رفتار درست در بین خانواده ‌ها موثر باشد.
وی گفت: شرکت آب منطقه‌ ای اردبیل به عنوان تامین کننده‌ مالی این طرح در نظر دارد اقدامات فرهنگی خود را در زمینه آب به صورت پایه‌ ای و از طریق نهادهایی که به صورت مستقیم در خانواده ‌ها تاثیرگذار هستند، انجام دهد.
سلیمان زاده تصریح کرد: حفاظت و صیانت از منابع آب در کشور و استان وظیفه همگانی است و همه ما باید به عواقب شدیدتر شدن این بحران مسئول خواهیم بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب در استان گفت: امضای این تفاهم نامه در جهت ترویج و اشاعه فرهنگ سازی مصرف آب در بین دانش آموزان و به تبع آن در بین خانواده ها اقدام پر اهمیت و مبارکی است.
احمد ناصری با اشاره به آسیب شناسی این طرح در سال های برگزاری در مدارس استان اظهار کرد: برگزاری طرح داناب در سال های گذشته باید با شیوه های مناسب تر و جدی تر از گذشته دنبال شود چراکه وضعیت بسیار بحرانی تر از سالیان گذشته است.
وی با اشاره به اینکه نسبت به سالیان گذشته بحران آب محسوس تر شده ، افزود: در جلسات و شوراهای مختلف مجموعه آموزش و پرورش استان نسبت به رعایت این موضوع تاکید داریم.
ناصری اجرای طرح داناب را یکی از مصادیق اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: این طرح می تواند یکی از مصادیق عینی این بحث باشد.
طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در استان اردبیل برای چهارمین سال متوالی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه ‌ای در مدارس مقطع متوسطه استان اردبیل اجرا می‌ شود.
در طرح داناب با توجه به مشکلات آب در مناطق مختلف استان اردبیل 100 مدرسه به عنوان مدارس هدف انتخاب می ‌شود که در آن 100 دانش آموز به عنوان ناجیان آب برنامه ‌های ویژه ‌ای در زمینه آگاه سازی و اطلاع‌ رسانی در مورد بحران آب برگزار می‌ کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار