کد خبر: ۵۶۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 03 February 2018

 

به گزارش سایت تشریفات Tashrifat.org، امروزه با تغییر سبک زندگی، تغییرات فاحشی هم در نحوه ی برگزاری مهمانی ها، عروسی ها، جشن های تولد و سایر دورهمی ها به وجود آمده است.

 

امروزه سطح توقع مردم از یک مراسم عروسی، نسبت به سال های گذشته تغییرات فاحشی کرده است. مراسم های عروسی که در عصر حاضر شاهد برگزاری آن ها هستیم، میدانی است برای عرضه ی دارایی ها وارضای تنوع طلبی ها و میل سیری ناپذیر به خودنمایی و به رخ کشیدن!

 

در این میان گاهی درگیر شدن در موج تغییرات ایجاد شده، حتی می تواند منجر به فروپاشی یک زندگی نوپا شود. سیل تغییراتی که در این حوزه هر روز رخ نشان می دهند و با تغییر سلایق جامعه تغییر می کنند؛ تشریفاتی که گاه با افراط های عجیب و غریبی همراه می شود، خواسته ها و توقع هایی را در افراد ایجاد می کنند که برآورده نشدن درست این توقعات، موجب دلسردی ها و اختلافاتی در بین خانواده ها و حتی زوج های جوان می گردد.

 

و در این بین اغلب شاهد این موضوع هستیم که هزینه های گزافی، صرف برگزاری یک شب عروسی می شود. بودجه هایی که تنها در انحصار خانواده هایی خاص قرار دارد و برای برگزاری یک شب عروسی لوکس به راحتی خرج می شود.

 

مدیریت هزینه ها

همان طور که در میان اجداد و گذشتگان ما رواج داشت، برگزاری مراسم عروسی، محفلی برای ایجاد خنده و خوشی و آرزوی شادی برای زوج جوان است. مراسمی که برای نزدیک تر کردن دو خانواده و محکم کردن یک پیوند آسمانی برگزار می شود و تنها هدف آن ماندگار کردن حلاوت و شیرینی این ازدواج است.


اما گاهی در این بین عده ای، بر خلاف مسیر سنت و مذهب حرکت کرده و مسائل ساده و راحت را پیچیده و دشوار می کنند. با دامنه دار شدن مراسم های عروسی، بالا رفتن هزینه های مراسم و به طبع آن رشد بی رویه ی توقعات زوج های جوان، بسیاری از ازدواج ها به سرانجام خوبی منتهی نمی شود.

در حالی که می توان با برگشتن به اصل و ریشه ی این رسم و برداشتن قید و بند های اضافی، در کنار یک تجربه ی شیرین، شبی بی نظیر و رویایی را نیز خلق کرد.

 

دیدگاه دینی در برگزاری مراسم عروسی

همان طور که میدانیم، دین اسلام در کنار روایت های مختلف درباره ی امر مهم ازدواج ، به آسان گرفتن مراسم عروسی نیز تاکید بسیاری کرده است. امروزه می توانیم با کاربردی کردن روایت های دینی، تاثیر مستقیم آن ها را در راحتی زندگی خود و نزدیکان مان دریابیم. دوری از زرق و برق های زندگی و تاکید بر داشتن یک زندگی آرام و بی حاشیه از توصیه های موکد دین اسلام است.

 

احادیث مختلف علاوه بر تاکید بر تسریع در امر ازدواج، بر برگزاری مراسم عقد و عروسی در ساده ترین شکل ممکن تاکید دارند. از جمله ی این دسته از احادیث می توان به این دو نمونه اشاره کرد:

 

« بهترین ازدواج ها آنست که آسان انجام گیرد.» (نهج الفصاحه ، ح 1507)

« نشانه میمنت زن این است که خواستگاریش آسان و مهرش سبک باشد.»(نهج الفصاحه ، ح 929)

 

تشریفات عروسی از حرف تا عمل

بسیاری از ما با شنیدن نام تشریفات عروسی، به یاد تجملات و زرق و برق های دست و پا گیر مراسم عروسی می افتیم، در حالی که تشریفات علاوه بر جنبه ی ظاهری، جنبه های دیگری هم دارد. از جمله اینکه تشریفات عروسی به رسم ها و آیین های قدیمی و ناب عروسی نیز اطلاق می شود. رسومی از ایران باستان و رسم هایی که از دین اسلام بهره گرفته شده است. که متاسفانه با غرق شدن در مدرنیته و درگیر ظواهر شدن دارند به فراموشی سپرده می شوند.

 

دست بوسی از پدر و مادر، دعای خیر پدر عروس برای خوشبختی عروس و داماد، رسم عروس بَران، رسم نقل پاشی در منزل تازه عروس، رسم شال بستن بر کمر عروس و هزاران هزار رسم زیبا و اصیل ایرانی که هنوز هم با قوت هر چه تمام تر در میان اقوام مختلف به اجرا در می آیند.

 

تشریفات اروپایی یا ایرانی

در بسیاری از مراسم های عروسی، هویت ملی و مذهبی نا دیده گرفته می شود. در حالی که بخشی از فرهنگ هر ملتی در گرو برپایی مراسم و آیین های کهن آن ملت است. رسم هایی که هر کدام ریشه ای تاریخی دارند و اصالت و فرهنگ در آن ها موج می زند. اما امروزه بخشی از جوانان، مراسم هایی را برپا می کنند که متاسفانه با مراسم های اروپایی تطابق بیشتری پیدا کرده است تا با مراسم های عروسی اصیل ایرانی.


اما می توان امیدوار بود که با زنده کردن بخشی از آیین های قدیمی و آموزش صحیح به خانواده ها و زوج های جوان و همچنین ترویج ازدواج آسان، در سالهای آینده بیشتر شاهد احیا شدن سبک های عروسی ایرانی در بین زوج های جوان باشیم.

 

منبع: سایت تشریفات Tashrifat.org

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار