فیلمی که شاهکار جشنواره فجر شد!

به گزارش تابناک اردبیل، فیلم تنگه ابو قریب بدون شک مهمترین فیلم جشنواره امسال است .این فیلم شریف بدون هیچگونه نگاه شعاری سعی می کند فضای سخت سال های پایانی دفاع مقدس را به تصویر بکشد.

فیلمنامه ی توکلی اولین نکته موفقیت فیلم است فیلمنامه ای که با شخصیت پردازی فوق العاده مخاطب را با قصه همراه می کند و شخصیت هایش را با کنش هایشان در موقعیت های مختلف به مخاطب می شناساند که بهترین راه برای ارائه شخصیت به مخاطب است از طرفی در این فیلم هم به مانند فیلم "لاتاری"دیگر فیلم این دوره جشنواره فجر قهرمان می بینیم قهرمانی که درک و باورش میکنیم و همچنین آن را می پذیریم و برایش بغضمان می گیرد نه به مانند قهرمان فیلم "به وقت شام" که فقط کاریکاتوری از یک قهرمان است.

از دیگر نکات مثبت فیلمنامه این فیلم شکستن کلیشه های سینمای دفاع مقدس است که این اتفاق باعث غافلگیری مخاطب می شود برای مثال این اولین بار است که نوجوانی را در متن وقایع جنگی خارج یک شهر در فیلم می بینیم که اتفاقا این نوجوان نقش اساسی در پیشبرد درام داستان دارد.

در مورد فیلمبرداری این فیلم که به صورت "دوربین روی دست" انجام شده میتوان گفت که بهترین انتخاب برای نشان دادن فضای تنگنا در شرایط حاکم بر فیلم بوده است و این کار به فضاسازی اثر نیز کمک کرده است. بازی ها در "تنگه ابوقریب"همه در بهترین فرم خود قرار دارد از امیر جدیدی که متفاوت ترین نقش خود را بازی میکند و بر خلاف دیگر فیلم خود در جشنواره "عرق سرد"فوق العاده بازی کرده و میتواند از شانس های اصلی کسب سیمرغ باشد تا مهدی قربانی بازیگر نوجوان فیلم که او نیز میتواند از شانس های کسب سیمرغ مکمل مرد باشد.

مهمترین نکته در این فیلم حضور بهرام توکلی در مقام کارگردان است فیلمسازی که گرچه در سال های دفاع مقدس در جنگ حضور نداشته است ولی بهتر از خیلی از فیلمسازانی که در جنگ حضور داشته است توانسته فضای جنگ را به تصویر بکشد او با طراحی درست صحنه های جنگی و متفاوت با تمام صحنه هایی جنگی که در فیلم های ایرانی دیده ایم و همچنین استفاده از موسیقی بجا توانسته به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

از همین حالا میتوان تنگه ابوقریب را شانس اول بهترین فیلم جشنواره فجردانست و در اکران نیز شانس زیادی را برای آن قائل شد.