مهر گزارش می‌دهد؛
جشنواره فجر در اردبیل به امید آشتی شهروندان این استان با سینما برگزار شد اما اینبار نیز سهم عموم مردم کمرنگ بود تا این رویداد سینمایی به کام هنرمندان و مدیران تمام شود.
کد خبر: ۵۶۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 13 February 2018
 
 

 

تابناک اردبیل: خبر اکران فیلم‌های جشنواره فجر برای اهالی سینما شادی بخش و امیدوارکننده بود. کمپین «همه با هم سینما» تبلیغات خود در فضای مجازی را آغاز کرد و سینما دوستان آماده شدند تا در سالن تاریک به جعبه جادویی خیره شوند.

هر چند این رویداد فرهنگی قابل‌تقدیر و اقدام مسئولان بیانگر توجه آن ها به مسائل فرهنگی بوده اما جشنواره فیلم فجر که به قول کارشناسان می‌توانست ضربه نهایی آشتی مردم با سینما را بزند نتوانست این امر را محقق سازد.

به نظر می‌رسد رویدادهای فرهنگی اردبیل از سوی هنرمندان و برای هنرمندان و به صورت متمرکز در مرکز استان برگزار می‌شود و سهم سایر شهرهای استان و شهروندانی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، همچنان مقبول نیست. موضوعی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز بار دیگر عیان شد.

تهیه بلیط سینما برای همه امکان‌پذیر نیست

یکی از شهروندان اردبیلی که برای دیدن یکی از فیلم‌های جشنواره  فیلم فجر در سالن سینما حاضر شده بود، دلیل حضور خود را اجبار فرزندش عنوان کرد و گفت: متأسفانه تهیه بلیط سینما در چنین وضعیت اقتصادی برای همه امکان‌پذیر نیست.

وی متذکر شد: بهتر بود جشنواره فیلم فجر با تخفیفات ویژه برگزار می‌شد تا حداقل در فرصت برگزاری آن بیشتر مردم می‌توانست به سینما بیایند.

این اظهارات در حالی است که سیلی از توزیع بلیط بین هنرمندان در این دوره جشنواره مشاهده شد و آن‌هایی که می‌توانستند به سینما بیایند بار دیگر فرصت حضور در سینما را یافتند.

بررسی میدانی خبرگزاری مهر نشان می‌دهد هر چند برخی شهروندان مشتاق تماشای فیلم‌ها بودند اما به دلیل مسائل اقتصادی نتوانسته‌اند به سینما بروند و یا در نهایت به تماشای یک فیلم نشسته‌اند.

موضوعی که بررسی دقیق آن از سوی مسئولان فرهنگی استان را ضروری ساخته و متأسفانه بعد از برگزاری رویدادهای فرهنگی نظرسنجی و مطالعات میدانی اثرات آن ارزیابی نمی‌شود و صرفاً برگزاری یک برنامه و کارنامه عملکرد اهمیت ویژه دارد.

سینما نیازمند فرهنگ‌سازی است

سینما نیازمند فرهنگ‌سازی است. جمله کلیشه‌ای که تمامی مسئولان به آن باور دارند اما در رویدادهای خاصی مانند جشنواره‌ها این عبارت به عینه می‌تواند محقق شود که به عقیده هنرمندان تحقق آن به شرط توجه مسئولان به مقوله سینما است.

یکی از دوستداران سینما به خبرنگار مهر گفت: هر چند مسائل اقتصادی مانع از آن می‌شود که خانواده‌ها مرتب برای تئاتر، موسیقی و  فیلم هزینه کنند اما از سویی مشاهده می‌شود که برخی خانواده‌ها به واقع توجهی به آن مقوله ندارند و هزینه کردن برای فرهنگ را غیرضروری می‌دانند.

اهمیت فیلم و موسیقی باید از سوی مسئولان فرهنگی برای مردم تشریح شود و نباید انتظار داشت با یک جشنواره در سال همه علاقه‌مند به سینما شوندموسی زاده تصریح کرد: به عنوان مثال برخی خانواده‌ها هزینه‌های گزاف صرف البسه و خوردوخوراک می‌کنند اما یک بار به سینما نیامده‌اند.

شهروند دیگری معتقد است موضوعات فرهنگی تأثیرات ملموس و ناگهانی برای افراد ندارد و به همین دلیل مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رعنا رحمت‌اللهی اضافه کرد: اهمیت فیلم و موسیقی باید از سوی مسئولان فرهنگی برای مردم تشریح شود و نباید انتظار داشت با یک جشنواره در سال همه علاقه‌مند به سینما شوند.

تبلیغات کافی نبود

این اظهارات در حالی است که بسیاری از شهروندان حتی از برگزاری جشنواره فیلم فجر مطلع نبودند. هنرمندان و فیلم دوستان به فراخور سلیقه خود این رویداد فرهنگی را از ماه‌ها قبل دنبال می‌کردند اما اطلاع‌رسانی برای اقشاری که قرار بود با سینما آشتی کنند، به حد مقبول انجام نشد.

معاون سینمایی ارشاد اسلامی استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: امسال اطلاع‌رسانی و تبلیغ ما بیشتر متمرکز بر فضای مجازی بود؛ چون تأثیرگذاری بیشتری دارد.

غریب منوچهری تصریح کرد: از ظرفیت کمپین همه با هم سینما و از فضای مجازی استفاده کردیم و البته از تبلیغ محیطی نیز غافل نبودیم؛ با رسانه‌ها نشست خبری داشتیم و صداوسیما نیز هر روز به این رویداد اشارتی داشت.

علاوه بر این بسیاری از هنرمندان و فیلم‌سازان اردبیلی در سطح جهانی جوایز متعددی را از آن خود ساخته‌اند و هر چند جشنواره فرصت طلایی معرفی آثار این هنرمندان بود اما شنیده می‌شود که فیلم‌های تولیدی فیلم‌سازان اردبیلی در تلویزیون‌های بزرگ خیابان‌های کشورهای دیگر اکران می‌شود اما در خود شهر اردبیل هیچ سهمی برای آن ها قائل نشدیم.

در عین حال هر چند به تعبیر مدیرکل ارشاد اسلامی استان جشنواره فجر فرصت تمرین و انگیزش را برای مدیران سینمایی و هنرمندان به دنبال داشت اما با وجود تمامی زحمت‌های صرف شده برای برگزاری منظم برنامه اکران فیلم‌ها، جای خالی برنامه‌های تبادل‌نظر، نقد، دعوت از کارشناسان سینمایی، ارتباط‌گیری با اصحاب رسانه و قلم و در مجموع باروری این جشنواره به عینه مشاهده شد.

جشنواره فجر نیازمند برنامه‌ریزی و افراد کاربلد است

به عقیده ناظر برگزاری جشنواره فیلم فجر در اردبیل، هر چند این تجربه فرهنگی در استان به صورت مقبول سپری شد اما برای سال‌های بعد باید برنامه‌ریزی‌های به مراتب دقیق‌تری اعمال شود.

برگزاری جشنواره در یک سالن محدودیت‌هایی به دنبال داشت و بی‌شک افزایش تعداد سالن‌ها سهم حضور مردم و رونق سینماها را ارتقا می‌دهدامید  امینی به خبرنگار مهر گفت: در استان اردبیل مسئولان تلاش بسیاری برای برگزاری هر چه مطلوب جشنواره صرف کردند اما کارها باید منسجم‌تر انجام شده و از ظرفیت افراد کاربلد استفاده شود.

وی افزود: اطلاع‌رسانی‌های این دوره جشنواره آن طور که شواهد امر نشان می‌دهد بیشتر از سمت‌وسوی کمپین همه با هم سینما بوده و لازم بود در سطح شهرها تبلیغات محیطی بیشتری صرف شود.

وی تأکید کرد: حتی برگزاری جشنواره در یک سالن محدودیت‌هایی به دنبال داشت و بی‌شک افزایش تعداد سالن‌ها سهم حضور مردم و رونق سینماها را ارتقا می‌دهد.

ناظر برگزاری جشنواره فیلم فجر در اردبیل معتقد است حضور سینما دوستان و اعضای کمپین به مراتب بیشتر از خود مردم بوده و اگر مدیران فرهنگی به دنبال ترویج صنعت سینما هستند باید در سال‌های بعد به تبلیغات محیطی بیشتر توجه شود.

با وجود این اظهارات، تعداد حضور تماشاگران در هر سانس از سوی مسئولان متولی استانی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر و در برخی فیلم ها تا ۵۰۰ نفر عنوان شده است. هر چند در برخی سانس ها به مراتب حضور تماشاچی پایین‌تر بوده اما یکی از موضوعاتی که مورد تأکید است، استفاده از ظرفیت سایر سالن‌ها در برگزاری جشنواره فیلم فجر است.

در خود مرکز استان دو سالن انقلاب و قدس می‌توانستند دوشادوش هم به اکران فیلم‌ها بپردازند اما به هر دلیل نامشخص اکران فیلم‌های یک جشنواره بین‌المللی تنها در یک سینما انجام شد و سهم سایر شهرها نیز از این رویداد صفر بود؛ هر چند مسئولان برای برگزاری جشنواره در سایر شهرها طی سال های آینده قول مساعد داده اند اما عملا امسال سهم شهرستان صفر بود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار