یک بانوی اهل جمهوری آذربایجان پس از 63 سال دوری از دو خواهر خود بلاخره با یافتن آنها در مشگین شهر روز پنجشنبه موفق به دیدار و وصال با خواهران خود شد.
کد خبر: ۵۶۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 16 February 2018

به گزارش تابناک اردبیل، زمینه این حادثه در دهه 20 شمسی اتفاق می افتد، زمانی که 'نوروز برپوش' تاجر مشگین شهری به قصد داد و ستد به شوروی سابق سفر کرده و با دستور استالین مبنی براخراج یا تبعید اتباع ایران، به منطقه سیبری تبعید می شود و خانواده وی از جمله سه دخترش از آن پس در روستای تبنق شهرستان مشگین شهر همچنان چشم انتظار پدر می مانند.

نوروز پس از سپری شدن دوران محکومیتش در سیبری در شهر گنجه آذربایجان شوروی ساکن شده وپس از ازدواج صاحب دو فرزند پسر ویک دختر می شود.

نوروز و2 فرزند پسرش قبل از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی جان باخته و'لیو دمیلا' تک دختر خانواده را تنها می گذارند.

با استقلال جمهوری آذربایجان و عادی شدن تردد اتباع ایران و آذربایجان در دهه 90 میلادی ، بستگان ایرانی 'نوروز' برای یافتن نام و نشانی از وی در جمهوری آذربایجان تلاش می کنند.

در نهایت نوه نوروز موفق به شناسایی قبر پدر بزرگ خود در شهر گنجه می شود و این امر زمینه پیدا شدن تنها بازمانده خانواده یعنی خانم 'لیو دمیلا' دانش آموخته رشته جغرافیا از دانشگاه مسکو و دیدار با دو خواهر خود در شهرستان مشگین شهر را فراهم می کند.

لیو دمیلا روز پنجشنبه با سفر به شهرستان مشگین شهر دو خواهر کهنسال خود را در روستای تبنق به آغوش گرفته و در جمع خانواده پدری خود و هم ولایتی هایش آرام گرفت .

لیو دمیلای 63ساله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سختی و با اشک شوق سخن گفته و خداوند را به خاطر این وصال با خواهران خود پس از سال ها شکر می گوید.

وی گفت: این بیشتر برایم یک رویاست که در این سن و سال خواهران و اقربای خود را در شهرستان مشگین شهر یافته و موفق به دیدار با آنها شده است، من از اول کودکی با دلتنگی های پدر برای فرزندان خود در ایران آشنا بودم و در اشتیاق دیدار با خواهران خود بودم .

زیور و صفیه دو خواهر بزرگ لیو دمیلا نیز به خبرنگار ایرنا گفتند که از سال ها پیش در حسرت دیدار پدر و اقربای آذری خود بودند اما حاکمیت کمونیسم این مهم را برایشان غیر ممکن کرده بود و پس از باز شدن مرزها نیز خبری از وی و سرنوشت خانواده اش نداشتند.

نزدیکان و اهالی روستای تبنق مشگین شهر نیز از دیشب استقبال و پذیرایی گرمی از این بانوی آذری کرده اند.
مشگین شهر در شمال اردبیل و در دامنه کوه سبلان واقع می باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار