رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: حضور یک چهره اصلاح‌طلب پای خطبه‎های این هفته نماز جمعه تهران/پشت پرده شایعه‌سازی درباره رفتن نجفی از شهرداری/من نگفتم اغتشاشگران را بکشید، گفتم لیدرهایشان را بکشید! و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۶۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ 16 February 2018
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جلیلی: مشکلات اجتماعی باید توسط هیأت‌های مذهبی حل شود نه سیاسیون

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در جمع مسئولان تعدادی از هیأت های مذهبی سراسر کشور با تأکید بر اهمیت کار بموقع و انجام وظیفه صحیح، گفت: مهم ترین ویژگی "مؤمن انقلابی" این است که بداند چه کاری را چه زمانی و چگونه باید انجام دهد؟ سعید جلیلی افزود: اگر کاری که انجام می دهیم بموقع نباشد اثر لازم را نخواهد داشت، کما اینکه توابین که جان خودشان را در راه امام حسین ـ علیه السلام ـ فدا کردند، چون به موقع این کار را انجام ندادند، اقدامشان نتیجه لازم را نداشت. جلیلی ادامه داد: بر این اساس هیأت های مذهبی نیز باید بدانند در چه برهه ای، چه کاری را باید انجام دهند. این استاد اندیشه سیاسی اسلام گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه معروف خودشان در مدینه نکات مهمی را مطرح کرده اند که فقط مخصوص مردم آن زمان نیست، بلکه خطاب به همه اعصار است. ایشان در بخشی از خطبه می فرمایند شما که ادعای بندگی خدا را دارید، باید پیام خدا را به مردم برسانید. وی با تأکید بر اینکه یکی از مصادیق این خطاب ایشان هیأت های مذهبی هستند، گفت: یکی از مظلومیت های حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ کم توجهی به خطبه معروف ایشان است، کما اینکه ممکن است در بسیاری از هیأت ها مراسم فاطمیه به خوبی برگزار شود ولی یک بار هم خطبه ایشان خوانده نشود.

کسی هاشمی را از نماز جمعه کنار نگذاشت، خودش نیامد

مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در گفت‌وگویی گفت: مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی با تصمیم خود دیگر به نماز جمعه نرفتند. چندین بار هم افرادی مانند آیت الله امامی کاشانی و دیگران رفتند و از ایشان درخواست کردند که به نماز جمعه بیایند اما ایشان خودش قبول نکرد. به هر دلیلی از این مسأله استقبال نکردند لذا اگر افرادی به دلیل نرفتن ایشان با نماز جمعه قهر کرده اند باید تجدید نظر کنند، چون کسی آقای هاشمی را کنار نگذاشت و تشخیص خودش بود که دیگر به نماز جمعه نیاید؛ بنابراین، کسانی که قهر کرده اند با نماز جمعه دوباره آشتی کنند و به این صفوف بازگردند.

امام جمعه اهواز: نهال کاری برای فریب مردم است

آیت الله محسن حیدری آل‌کثیر در خطبه‌های امروز نماز جمعه اهواز در مصلی مهدیه امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه تنها راه حل معضل ریزگردها، برگرداندن آب منتقل شده خوزستان است، اظهار کرد: با این ‌کار در عرض یک ماه این معضل حل خواهد شد. البته بازگرداندن آب نباید به صورت نمایشی و موقتی باشد. وی با بیان اینکه خواسته مردم خوزستان مبارزه با فساد، تبعیض و حل معضل ریزگردها است، گفت: مقابله با ریزگردها باید اصولی باشد و نه آبنباتی و با نهال‌کاری. اگر خیلی هم به این روش امید داشته باشند و بخواهند در هرسال ۵ هزار هکتار نهال‌کاری کنند، ۷۰ سال طول می‌کشد تا نهال‌کاری ۳۵۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد به اتمام برسد. امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر اینکه ملت عاقل این فریب‌ها را باور نمی‌کند، عنوان کرد: همه کارشناسان بر این باور هستند و این تنها نظر من نیست. هنگامی که آب را منتقل کردند، تالاب‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی خشک شد و امروز نیز همین‌ها به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند.

بیانیه ستاد حقوق بشر درباره سیدامامی

ستاد حقوق بشر در بیانیه‌ای در خصوص سیدامامی اعلام کرد: از سازمان ملل انتظار می‌رود به آمریکا و کشورهایی که مقاصد خصمانه خود را تحت عنوان «مدافع محیط زیست» دنبال می‌کنند، اخطار دهد. در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأیید ضرورت حمایت و توسعه فعالیت‌های محیط زیستی، قویاً نسبت به استفاده پوششی از این فعالیت‌ها برای مقاصد خصمانه به‌خصوص تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی هشدار می‌دهد. از سازمان ملل و نهادهای مربوطه انتظار می‌رود به آمریکا و تمام کشورهایی که صرفاً از عنوان "مدافع محیط زیست" استفاده کرده و مقاصد غیرقانونی و خصمانه و تجاوزکارانه خود را دنبال می‌کنند اخطار جدی بدهند، در حقیقت اعتبار سازمان ملل و نهادهای تابعه آن قربانی حقیقی این سوءاستفاده‌ها هستند.

کشف ۲۰۰ هزار یورو از جانشین«جمشید بسم‌الله»

معاون حقوقی و رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران از دستگیری فردی در عملیات برخورد پلیس با سوداگران ارز خبر داد که بیش از ۲۰۰ هزار یورو همراه خود داشته است. بهمن حسن بیگی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به عملیات پلیس آگاهی در برخورد با سوداگران ارز در بازار غیررسمی و غیرقانونی تهران اظهار کرد: با توجه به افزایش غیرقانونی ارز در بازار تهران تا مرز 5000 تومان و با توجه به خواست هیأت دولت برای برخورد با اخلالگران در چهارچوب قانون، پلیس آگاهی طرح دستگیری و برخورد با این سوداگران را در دستور کار خود قرار داد. رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان با اشاره به دستگیری یکی از سرشاخه‌های بازار غیرقانونی ارز گفت: در عملیات پلیس آگاهی بالاترین مقدار ارزی که از یک نفر کشف شد متعلق به فردی بود که 205 هزار یورو به همراه داشت و ارزش آن بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شد.

تکذیب شایعات در خصوص سلامت شجریان

به دنبال انتشار برخی شایعات در فضای مجازی در ساعات گذشته پیرامون وضعیت محمدرضا شجریان، روابط عمومی شرکت دل آواز این موضوع را تکذیب کرد. محمدرضا شجریان در ده ماه گذشته در وضعیت جسمی قرار دارد که نه به بهبود است و نه علائم تشدید بیماری در او دیده می‌شود. روابط عمومی شرکت فرهنگ هنری دل آواز (وابسته به محمدرضا شجریان) شایعات ساعت گذشته پیرامون وخیم‌تر شدن حال وی در گفت‌وگو با ایلنا، این موضوع را تکذیب کرد. این در حالی است که چندی پیش نیز خانواده شجریان برای چندین بار مجبور شدند شایعات مربوط به وخیم تر شدن حال وی را طی بیانیه‌ای تکذیب کنند.

برخی در دانشگاه‌ها ریشه حجاب را در اسلام نمی‌دانند؛ اینها نفوذی هستند

حسین شریعتمداری: تجربه نشان داده، نباید به غرب اعتماد کرد، ولی مشاوران نفوذ کرده برنامه را آن طوری که دشمن می‌خواهد پیش می‌برند. بعضی در دانشگاه کشور سخن از حجاب می‌زنند و آن را حکم ثانوی و اساسا ریشه در اسلام نمی دانند، این همان مشاوران نفوذی هستند. این دسته از آدم‌ها در عرصه مشاوره می‌توانند محاسبه را به سمت اشتباه ببرند. شریعتمداری اظهار کرد: رهبر انقلاب بر همین اشتباه محاسباتی از سوی بعضی افراد، تأکید فراوان کردند. این امر مهم که ایشان بیان کردند، الان در حال وقوع بوده و در حقیقت نوعی از نفوذ است.

عارف با سلیقه ما جور نیست اما خودزنی نکنیم

شکوری راد با بیان این که «در سیاست نباید حرف خطا زد»، گفت: برای کارهایمان باید توجیه عقلانی داشته باشیم و کارهایی به نفع مردم انجام دهیم. من می گویم باید برای تهران اگر لیست می دهیم لیست کامل بدهیم. به جز دو گزینه تحمیلی از حضور هیچ یک از بیست و‌ هشت نفری که وارد مجلس شدند پشیمان نیستم. توانایی هایشان متفاوت است. یک نقوی حسینی از قرچک داریم که برایمان بس است. حالا فکر کنید از این دست افراد از لیست تهران می رفتند. بعضی ها هستند که اگر در این مجلس نبودند بهتر بود. وی در دفاع از عملکرد محمدرضا عارف گفت: من از آقای عارف هم دفاع می کنم، ممکن است با سلیقه ما جور نباشد اما در حد خودش خوب است. اصلی ترین مشکل کشور این است که مملکت از ظرفیت هایی که دارد استفاده نمی کند. کارکرد عارف در مجلس در مجموع مثبت است. مثلا من باید از کمک ایشان برای تشکیل حزب اتحاد تشکر کنم. بودن این حزب بهتر بود یا نبودنش؟ آقای عارف بر اساس روش خودش کارهای خوبی انجام می دهد. خود زنی نکنیم. باید از ظرفیت عارف استفاده کنیم، همچنین نقدش هم باید بکنیم./ایسنا

مطهری دور بعد تأیید صلاحیت نمی‌شود

محمدرضا خاتمی با بیان این که «نظام ما نظامی ایدئولوژیک است»، گفت: مجموعه کسانی که در نظام هستند، چیزهایی را به عنوان نمادهای وحدت ملی در نظر می‌گیرند و آن را اعلام می‌کنند. انتخابات و راهپیمایی از این جنس است. دکتر شکوری‌راد و آذر منصوری هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند، از آن طرف رقیب سیاسی‌شان هم در همین راهپیمایی شرکت می‌کنند.وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع نظارت استصوابی که همواره از مجلس ششم مورد انتقاد جدی جریان اصلاحات بوده است، گفت: ما در یک دور معیوب گیر کرده‌ایم. دو عامل ایجاد شد تا نظارت استصوابی شل بشود. یکی از آنها متأسفانه ترس از خارج است. به هر حال می‌خواهند دموکراسی را رعایت کنند. امثال ما را که تأیید نمی‌کنند. چند نفری را در این میان تأیید می‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهری و صادقی را دیگر تایید نمی‌کنند. باید دنبال برای دور بعد دنبال آدم‌های سفید بگردیم./خبرآنلاین

حضور یک چهره اصلاح‌طلب پای خطبه‎های این هفته نماز جمعه تهران

از جمعه این هفته تهران که برای اولین بار به امامت ابوترابی‌فرد برگزار شد شاهد حضور شخصیت‌های سیاسی از جناح‌های مختلف بود.امروز محمدحسن ابوترابی فرد برای اولین بار به عنوان خطیب موقت نماز جمعه تهران به دانشگاه تهران رفت. در نماز جمعه این هفته شخصیت های سیاسی از جناح‌های مختلف حضور داشتند از جمله چهره هایی مانند سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات که به عنوان چهره‌ای اصلاح طلب شناخته می شود./خبرآنلاین

ته دل بعضی مسئولین این است که با اسلام نمی شود، کشورداری کرد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ته دل بعضی مسئولین این است که با اسلام و دین نمی شود، کشورداری کرد، چون قوانین اسلام بدرد این زمان نمی خورد، معتقدند دین چیز خوبی است، ولی مال مسجد است، بدرد حکومت کردن نمی خورد. بدون ربا نمی شود زندگی کرد، نهایت حرف آنها سکولاریزه کردن نظام یا همان نظام بدون اسلام ناب است.آیت الله مصباح یزدی امروز در دومین روز بیست و سومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی قم که با موضوع انقلاب اسلامی؛ کارآمدی نظام در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران قم برگزار شد با بیان اینکه بین کار آمدی نظام و افرادی که در آن مسئول هستند باید فرق گذاشت، گفت: باید منظور از تحقق نظام کارآمد، تعریف شود که چه نظامی کارآمد است و کدام نیست و در این رابطه افراد و اهداف را هم برای موفقیت در نظر گرفت./حوزه

محمود صادقی: دولت در لاک محافظه‌کاری است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، با اشاره به اینکه دولت در بخش‌های مختلف در لاک محافظه‌کاری قرار دارد، گفت: بدنه دولت متأسفانه آن ریسک‌پذیری لازم در حوزه‌های مختلف را ندارد. من به نظرم وزرای ذی‌ربط، مانند وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر علوم، وزیر فرهنگ، استانداران، معاونین سیاسی و به ‌طور کلی همگی از جایگاهی برخوردارند که می‌توانند به‌راحتی در خصوص گفت‌وگوی ملی هماهنگ باشند،‌ اما عملاً هیچ‌گونه تحرکی از آن‌ها نمی‌بینیم. به نظرم مهم‌ترین عاملی که شاید باعث شده دولت و شخص رئیس‌جمهور بحث گفت‌وگوی ملی را عملیاتی و اجرایی نکنند این باشد که برداشت مبهم و نامفهومی از «اعتدال» دارند. شاید برخی فکر می‌کنند شعار اعتدال معنایش این است که «آسته برو آسته بیا که گربه شاخت نزنه». در واقع چون می‌خواهند میانه‌روی را پیشه کنند، بر این عقیده‌اند که میانه‌روی این است که اصلاً وارد مقوله‌های چالش‌برانگیز نشوید.صادقی ادامه داد: شاید به تعبیر دیگر بر این عقیده هستند که اگر مشی محافظه‌کاری را در پیش بگیرند، می‌توانند به آرامش جامعه کمک کنند و به همین دلیل باعث شده تا دولت در لاک احتیاط فرود برود. البته معتقدم این آرامش، آتش زیر خاکستر یا به تعبیر دیگر یک آرامش گورستانی است. طبیعتاً آرامشی که از طریق مشارکت و گفت‌وگو به دست می‌آید، یک آرامش ماندگارتری نسبت به آرامش محافظه‌کارانه خواهد بود./رویداد 24

ردپای آمریکا در اخلال بازار ارز ایران

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در این موضوع که آمریکایی ها در امور اقتصادی کشور مداخله کرده و مشکل ایجاد می کنند شکی نیست، افزود: در این موضوع که ما باید چه کارهایی انجام دهیم که مداخله آمریکایی ها را به پایین ترین حد برسانیم حتما نیاز به برنامه داریم. وی ادامه داد: آمریکایی ها از هر روزنه ای اعم از حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی می خواهند برای برهم زدن نظم اجتماعی کشور ورود کنند که در هر حال حاضر یکی از این روزنه ها را بازار ارز می دانند و در حال حاضر آنها فعالیت های اقتصادی را رصد می کنند و دست به کار هستند. پورابراهیمی اظهار داشت: نقش آمریکایی ها در افزایش نرخ ارز وجود دارد اما اینکه آنها بخواهند تاثیر بگذارند و ما نتوانیم جلوی آنها را بگیریم به هیچ وجه درست نیست، چراکه ما می توانیم جلوی آنها را بگیریم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر سستی کنیم و منفعل باشیم اثر منفی سیاست گذاری هایی که دشمن می خواهد اخلال کند در بازار ارز بیشتر خود را نشان می دهد، تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال اخلال در بازار ارز هستند اما ما باید برای مدیریت آن برنامه ریزی می کنیم./خانه ملت

پشت پرده شایعه‌سازی درباره رفتن نجفی از شهرداری

حسن رسولی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش: اطمینان می‌دهم محمدعلی نجفی بر اساس قول و قراری که گذاشته ایم، عالمانه، آگاهانه و با تعهد کامل این مسئولیت سنگین را با هدف ارائه تجارب چندین ساله مدیریتی خود به حوزه مدیریت شهری پایتخت پذیرفته است و با اطلاعات موثق و با قول و قرار و تعهدی که بین او و ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران بسته شده، انجام وظیفه خواهد کرد. دلیل توزیع این شایعات این است که نجفی مدیر پاکدست، روی گلوگاه‌هایی که در گذشته به دور از چشم قالیباف به مرکز انواع فساد مدیریتی و اداری تبدیل شده بود، دست گذاشته و منافع برخی ها را به خطر انداخته است. فکر می‌کنم به صورت سازمان یافته تولید و انتشار این شایعات صورت می‌گیرد. من شخصا چون از برخی پشت پرده های این شایعات مطلع هستم، هر زمان شایعات بیشتر می‌شود، خدا را شکر می‌کنم چون در همان مقطع شدت یافتن شایعات یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته ایم. با توجه به نقش والایی که مدیریت شهری در سطح کشور به خصوص در پایتخت دارد، قطع کردن چنین منافعی هزینه هایی از قبیل این شایعات را به دنبال دارد که ما و مدیریت شهری جدید باید آن را تحمل کنیم/ایرنا

پیشنهاد نمایندگان برای اختصاص ۴۱ هزارمیلیاردتومان به یارانه نقدی

دیوان محاسبات کشور مدتی قبل طی گزارشی رقم درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها را ۸۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۱۰۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ اعلام کرده بود. بر طبق این گزارش و رقم اعلامی در آن، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی پیشنهادی که قرار است در حین بررسی بودجه آن را ارائه کنند، رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی مطرح خواهند کرد. این نمایندگان معتقدند که می‌توان رقم یارانه نقدی را از محل افزایش درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها بالا برد که در نهایت با تصویب آن یارانه خانواری در سال آینده حذف نشود./فارس

لایحه حمایت از تجمعات روی میز دولت

سید سلمان سامانی سخنگوى وزارت کشور با تأکید بر عزم این وزارتخانه در دولت دوازدهم بر عملیاتى شدن هر چه بهتر اصل ٢٧ قانون اساسى مربوط به تجمعات اظهار داشت: در نشست مشترک مسئولان ارشد وزارت کشور با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، راهکارها و مبانی قانونی تجمعات و راهپیمایی‌ها در جهت تحقق مطلوب اصل ۲۷ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به صراحت اصل ۲۷ قانون اساسی و عدم تبیین شرایط مقرر در این اصل توسط قانون عادی، بر تدوین لایحه جهت قانون‌گذاری در این عرصه تأکید شد. با توجه به رویکرد دولت در حفظ حقوق شهروندی، وزارت کشور در دولت تدبیر و امید با تصویب و ابلاغ دستورالعمل تأمین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی تلاش کرده است که از حداکثر اختیارات خود برای حمایت از این امر استفاده کرده و وظایف هر یک از دستگاه‌ها را مشخص کند./خبرآنلاین

من نگفتم اغتشاشگران را بکشید، گفتم لیدرهایشان را بکشید!

سیداحمد خاتمی گفت: گفتند با رافت با اغتشاشگران رفتار شود، اما آنها را متنبه کنید، طوری نباشد که نازشان کنید، به آن ها بفهمانید که سیاهی لشکر اغتشاشگران شدن گناه دارد و معصیت است، بیدارشان کنید، تعهد بگیرید و آزادشان کنید. اما با سران اغتشاش که آدم کشتند، غارتگری کردند یاغی هستند و حکم یاغی در فقه شیعه و اهل سنت اعدام است، این عین فقه است و بنده از گفتن آن باکی نداریم، اما روزنامه ای که سابقه اهانت به پیامبران و اهل بیت را دارد، تیتر زد خاتمی گفته اغتشاش‌گران را بکشید، من کِی گفتم اغتشاش گران را بکشید. من بیش از ۲۰ سال است، خارج فقه می‌گویم و می دانم چطور حرف بزنم، گفتم آن افرادی که غارت کردند و لیدرها که آدم کشتند را بکشید، چرا تحریف می کنید، مرد باشید و عین حرف را بزنید.بدخواهانی که خدا هدایتشان کند، در فضای مجازی نوشتند خاتمی چون تندروی کرد، برکنار شده است، بی‌معرفت‌ها لااقل به فکر آبروی خود باشید، من ۲ هفته دیگر خطبه می‌خوانم./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار