کد خبر: ۵۶۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 17 February 2018
 
به گفته دانشمندان، قند نه تنها سلول های سرطانی را بیدار و تحریک می کند، بلکه آنها را بسیار تهاجمی‌تر می سازد.
 

آیا فکر کردن درباره مبارزه برای حفظ زندگی در برابر بیماری که درون بدنتان رشد می کند، اندام های شما را یکی پس از دیگری از کار می اندازد و هر روز به گسترش خود ادامه می دهد، رهایتان نمی کند؟ یا شاید پیش از این با سرطان مبارزه کرده اید و اکنون قصد دارید بدانید چگونه از بازگشت آن پیشگیری کنید تا بار دیگر عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی را تجربه نکنید.

تهاجم سرطان با نیروی قند! 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، نتایج پژوهشی جدید که طی یک بازه زمانی نه ساله انجام شده است به طور دقیق نشان می دهد که اثر واربورگ، پدیده ای که در آن سلول های سرطانی قندها را به سرعت تجزیه می کنند، چگونه رشد تومور را تحریک می کند.

نه تنها نتایج این مطالعه ارتباط بین قند و سرطان را نشان می دهد، که ممکن است اثرات قابل توجهی روی رژیم های غذایی شخصی سازی شده برای بیماران مبتلا به سرطان داشته باشد، بلکه سرنخ هایی درباره این که چگونه در درجه نخست می توانیم از رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلا و رشد سرطان استفاده کنیم، در اختیارمان قرار می دهد.

ارتباط بین قند و سرطان

اثر واربورگ که طی آن تومورهای سرطانی در مقایسه با بافت های سالم مقادیر قابل توجهی از قند را به لاکتات تبدیل می کنند، یکی از برجسته‌ترین ویژگی های سلول های سرطانی است. از این پدیده حتی برای تشخیص تومورهای مغزی نیز استفاده شده است.

برای مشاهده و تحلیل این پدیده، پژوهشگران از یک مدل مخمری برای آزمایش ارتباط بین پروتئین های راس (Ras)، ترکیباتی که در سلول های تومور یافت می شوند و سوخت و ساز قند استفاده کردند. آنچه آنها کشف کرده اند می تواند انگیزه کنار گذاشتن مصرف قند را در شما ایجاد کند.

به گفته دانشمندان، قند نه تنها سلول های سرطانی را بیدار و تحریک می کند، بلکه آنها را بسیار تهاجمی‌تر می سازد. این مطالعه نشان می دهد چگونه مصرف بیش از حد قند توسط سلول های سرطانی به یک چرخه باطل تحریک مداوم رشد و توسعه سرطان منجر می شود. از این رو، می توان ارتباط بین قدرت اثر واربورگ و شدت تهاجم تومور را توضیح داد. این پیوند بین قند و سرطان پیامدهای فراوانی به همراه دارد.

کنار گذاشتن مصرف قند

اگر قند سلول های سرطانی را بیدار می کند و رشد سریع‌تر و تهاجمی‌تر آنها را موجب می شود، کنار گذاشتن این ماده می تواند به زندگی سالم‌تر و شاید حتی بدون سرطان کمک کند.

دنبال کردن رژیم غذایی کتوژنیک یا کتو یکی از بهترین گزینه ها برای کنار گذاشتن مصرف قند است. رژیم غذایی کتوژنیک (کتو) یک رژیم کم کربوهیدارت و با محتوای چربی زیاد است. این رژیم غذایی سطوح قند و انسولین خون را کاهش می دهد، و سوخت و ساز بدن را از کربوهیدارت ها به سمت چربی و کتون ها سوق می دهد.

از آنجایی که این رژیم غذایی مصرف کربوهیدارت ها را کاهش می دهد، قند بسیار کمی از آن برای تحریک و تغذیه سلول های سرطانی دریافت می کنید. در حقیقت، رژیم غذایی کتوژنیک برای درمان برخی انواع سرطان و کند کردن آهنگ رشد تومور مورد استفاده قرار گرفته است.

برای رژیم غذایی کتو شما نیازمند پرهیز از موارد زیر هستید:

قندها - نوشیدنی های گازدار، کیک ها، بستنی ها، آبنبات ها و بسیاری مواد غذایی از این دست را باید کنار بگذارید.

میوه - در رژیم غذایی کتو حتی قندهای میوه ای نیز محدود شده اند.

غلات و نشاسته ها - نان، پاستا، برنج، و سیب زمینی همگی جایی در رژیم غذایی کتو ندارند.

لوبیاها - لوبیا و حبوبات حاوی نشاسته هایی هستند که به قند تبدیل می شوند، در نتیجه باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

الکل - الکل حاوی کربوهیدارت ها و قند است، از این رو باید مصرف آن را کنار بگذارید.

چاشنی های حاوی قند - بسیاری از سس ها، مانند سس های کچاپ و باربیکیو، حاوی قند هستند. بر همین اساس، پیش از استفاده باید به برچسب مواد تشکیل دهنده آنها توجه داشته باشید.

غذاهای رژیمی - بسیاری از محصولات رژیمی سرشار از کربوهیدارت ها و الکل های قندی هستند، از این رو باید از آنها پرهیز کنید.

در عوض، شما باید مصرف پروتئین های سالم مانند ماهی، مرغ، و گوشت گاو بدون چربی، تخم مرغ، کره، خامه، مغزهای خوراکی، روغن های سالم، مانند نارگیل، آووکادو، و روغن زیتون فوق بکر را در دستور کار خود قرار دهید. و البته سبزیجات کم کربوهیدارت شامل بیشتر سبزیجات برگدار سبز، پیاز، فلفل و آووکادو را فراموش نکنید.

رژیم غذایی شما باید از 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین، و تنها 5 درصد کربوهیدارت تشکیل شده باشد. شما می توانید آب، چای، یا قهوه بنوشید و از شیرین کننده های طبیعی بدون قند مانند استویا استفاده کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار