کد خبر: ۵۶۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 17 February 2018
 
اگرچه سندرم روده تحریک پذیر به اندازه برخی بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D جدی نیست، اما ناراحتی فرد و اختلال در شرایط سلامت مطلوب را به همراه دارد.
 

کمبود ویتامین D با بسیاری از بیماری ها در ارتباط است که از آن جمله می توان به بیماری های خودایمنی، سرطان، دیابت، و بیماری قلبی اشاره کرد. اما سندرم روده تحریک پذیر بیماری است که افراد بسیاری از ارتباط بین آن و کمبود ویتامین D آگاه نیستند.

رابطه ویتامین D با سندرم روده تحریک پذیر 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه گوارش در جهان است. البته به واسطه علائم و نشانه های ناخوشایند و شرم آوری که موجب می شود، بیشتر ما علاقه ای به صحبت درباره این بیماری نداریم.

گاز، معده درد، نفخ، اسهال، و یبوست، از علائم ناخوشایند سندرم روده تحریک پذیر هستند.

اگرچه سندرم روده تحریک پذیر به اندازه برخی بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D جدی نیست، اما ناراحتی فرد و اختلال در شرایط سلامت مطلوب را به همراه دارد. بر همین اساس، غلبه بر این شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن هدف هر فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر محسوب می شود.

اما مشکل این است که همانند بسیاری از بیماری های دیگر نظر قطعی درباره این که دلیل شکل گیری سندرم روده تحریک پذیر چیست و این که چگونه درمان می شود، وجود ندارد. با این وجود، اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، راه حل غلبه بر آن ممکن است به راحتی مصرف مکمل ویتامین D باشد.

ویتامین D و سندرم روده تحریک پذیر

مطالعه ای جدید در دانشگاه شفیلد در انگلستان با بررسی شرایط بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان داده است که این افراد در مقایسه با افراد سالم احتمال بیشتری دارد کمبود ویتامین D نیز داشته باشند. همچنین، پژوهشگران دریافتند که مصرف مکمل ویتامین D می تواند به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه شفلید نتایج هفت مطالعه درباره ویتامین D و سندرم روده تحریک پذیر را مورد بررسی قرار دادند. پس از انجام این کار، آنها این گونه نتیجه گیری کردند که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به طور قابل توجهی احتمال بیشتری دارد با کمبود ویتامین D نیز مواجه باشند. در حقیقت، نتایج بررسی یک مطالعه نشان داد که 82 درصد افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر دارای سطوح کم ویتامین D نیز بوده اند.

همچنین، پژوهشگران به این نکته اشاره داشته اند که مصرف مکمل ویتامین D علائم سندرم روده تحریک پذیر، مانند درد شکمی، نفخ، اسهال، و یبوست را بهبود می بخشد. از آنجایی که بیشتر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در پی روش درمانی موفق برای بهبود مشکل خود هستند، این خبر خوبی برای آنها محسوب می شود، زیرا یک مکمل با قابلیت دسترسی ساده می تواند راه حل مشکل باشد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر با ویتامین D

اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، هرچه سریع‌تر سطوح ویتامین D بدن خود را آزمایش کنید. اگر با کمبود این ویتامین مواجه هستید، مصرف مکمل می تواند به مهار علائم کمک کند.

اما اگر تصمیم دارید مصرف مکمل برای برطرف کردن سندرم روده تحریک پذیر آغاز کنید، احتمالا نیازمند دریافت دوزهای بالا هستید. در حال حاضر، میزان مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین D برابر با 600 تا 800 واحد بین المللی است. اما افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر برای غلبه بر این شرایط به دوزهای بسیار بیشتر نیاز دارند.

نتایج یک مطالعه نشان داده است، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که به مدت شش ماه هر دو هفته 50,000 واحد بین المللی ویتامین D3 دریافت کرده بودند، بهبود علائم بیماری را تجربه کردند. به طور میانگین، این چیزی حدود 3,500 واحد بین المللی از ویتامین D3 در روز می شود.

از این رو، مصرف 3,000 تا 3,500 واحد بین المللی از ویتامین D در روز باید مد نظر قرار بگیرد. مسمومیت با ویتامین D مساله ای نیست که نگران آن باشید، مگر این که 40,000 واحد بین المللی از این ماده را هر روز و برای دو ماه یا بیشتر دریافت کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار