به گزارش تابناک اردبیل، بسیاری از ما توصیه‌های تغذیه‌ای فراوانی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود سرماخوردگی‌مان شنیده‌ایم. از مصرف سوپ مرغ و انواع میوه‌های حاوی ویتامین C گرفته تا استفاده از انواع نوشیدنی‌های گرم و خوراکی‌های سنتی مانند شلغم. این در حالی است که به‌تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، یک برنامه غذایی ساده را برای مقابله با سرماخوردگی و کوتاه کردن طول دوره درمان پیشنهاد کرده است. این برنامه غذایی می‌تواند برخی از علائم سرماخوردگی مانند تب، کرختی، بی‌حوصلگی و دردهای عضلانی را هم بهبود ببخشد.

صبحانه: املت قارچ با فلفل

املت قارچ و فلفل، حجم بالایی از «روی» را در خود جا داده است که می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث درمان سریع‌تر سرماخوردگی شود. محققان دریافته‌اند دریافت «روی» در 24 ساعت ابتدایی سرماخوردگی می‌تواند دوره این بیماری را بسیار کوتاه کند. از طرف دیگر، این املت توانایی گلبول‌های سفید بدن برای مبارزه با عوامل سرماخوردگی را افزایش می‌دهد و قدرت سیستم دفاعی را هم بالاتر می‌برد. برای تهیه این املت پیشنهادی، به حداقل 2 عدد تخم‌مرغ، یک لیوان قارچ ورقه‌شده و چند تکه فلفل سبز خردشده نیاز است.

میان‌وعده: ماست

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید موجود در ماست هستند که می‌توانند سطح التهاب را در بدن کاهش دهند. دریافت حجم بالایی از باکتری‌های پروبیوتیک در طول دوره سرماخوردگی، علاوه بر کاهش دادن دوره این بیماری تا 34 درصد هم علائم سرماخوردگی را کم می‌کند. به همین دلیل به افراد سرماخورده توصیه می‌شود حداقل یک پیاله کوچک ماست را در میان‌وعده عصر یا میان‌وعده قبل از خواب خودشان بگنجانند.

نوشیدنی: چای سبز و سیاه

نوشیدن چای سبز و سیاه در طول دوره سرماخوردگی، به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی مانند ال‌تیانین، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کوتاه شدن طول دوره درمان می‌شود. محققان ثابت کرده‌اند نوشیدن چای سبز و سیاه در طول این بیماری، بعضی علائم سرماخوردگی مانند عطسه‌های مداوم، گلودرد، خستگی و لرز را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

ناهار: گوشت با فلفل و کلم بروکلی

ویتامین C، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا برعهده دارد. توصیه می‌شود بیماران مبتلا به سرماخوردگی برای ناهار خودشان حتما 2 خوراکی سرشار از ویتامین C مانند فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم بروکلی، مرکبات یا پیاز را همراه یک تکه گوشت سفید بدون چربی که بخارپز شده، مصرف کنند. گوشت مرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای این بیماران باشد.

عصرانه: سیب‌زمینی

سیب‌زمینی، حجم بسیار بالایی ویتامین A را در خود جا داده است و علاوه بر تقویت قدرت سیستم دفاعی بدن برای مقابله با ویروس‌ها، می‌تواند توانایی گلبول‌های سفید بدن را برای افزایش مخاط بدن در طول دوره سرماخوردگی بالا ببرد. بهتر است عصرانه بیماران سرماخورده، پوره سیب‌زمینی طعم‌دار شده با روغن زیتون باشد.

شام: سوپ مرغ

مصرف سوپ مرغ در طول دوره سرماخوردگی، می‌تواند باعث کاهش احتقان و گرفتگی بینی و گلو شود. آمینواسیدهای موجود در مرغ باعث آرامش ریه‌ها و تخفیف علائمی مانند سرفه یا آبریزش بینی می‌شوند. از طرف دیگر، سوپ مرغ رقیق می‌تواند جلوی کم‌آبی بدن ناشی از مصرف پروبیوتیک‌ها را در طول دوره سرماخوردگی بگیرد.

قبل و بعد خواب: آب گرم با لیمو و عسل

عسل نه‌تنها باعث آرامش گلودرد در طول دوره سرماخوردگی می‌شود، بلکه می‌تواند شدت و تعداد سرفه‌های روزانه را هم کاهش بدهد. تحقیقات نشان داده‌اند اگر افراد سرماخورده شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها بعد از بیماری، یک لیوان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری از عسل و آب نصف لیموترش تازه ترکیب کنند و بنوشند، می‌توانند جلوی سرفه‌های خشک و آزاردهنده‌شان را در این دوران بگیرند.

یادتان باشد که...

هدف از چیدن برنامه غذایی برای افراد سرماخورده این است که حجم دریافت مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C و «روی» در برنامه غذایی آنها بالا برود، جلوی کم‌آب شدن بدنشان گرفته شود و طول دوره درمان آنها کاهش پیدا کند. به‌علاوه، یک برنامه غذایی مناسب برای این بیماران باید علائم بیماری آنها را هم تخفیف دهد. با این حساب، این 5 نکته تغذیه‌ای در برنامه‌ریزی غذایی هم به آنها پیشنهاد می‌شود:

1.گنجاندن جو دوسر و موز در وعده صبحانه

2.گنجاندن آب سبزیجات تازه در میان‌وعده‌ها

3. مصرف انواع سوپ‌های سبزیجات

4.مصرف دوغ کفیر همراه با وعده‌های غذایی

5.مصرف چای زنجبیل یا چای بابونه در میان‌وعده‌ها

بهترین مکمل‌ها در سرماخوردگی

معمولا بیشتر ما می‌توانیم سرماخوردگی را با مصرف داروهای رایجی که پزشک برایمان تجویز می‌کند، کنار پیروی از یک برنامه غذایی مناسب پشت سر بگذاریم. این در حالی است که گاهی لازم است شما زیرنظر پزشک معالج‌تان، برخی مکمل‌های غذایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را هم در طول این دوران مصرف کنید.

• ویتامین C: افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، کاهش استرس اکسیداتیو، مبارزه با ویروس‌ها

• روی: افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی

• مولتی‌ویتامین: دریافت آنتی‌اکسیدان‌های فراوان برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن

• پروبیوتیک‌ها: کاهش سطح التهاب در بدن

• ویتامین D: تقویت سیستم دفاعی بدن و کاهش التهاب

11 توصیه طب سنتی در سرماخوردگی

1. مصرف لعاب به‌دانه به‌صورت نیمه‌گرم که با کمی نبات شیرین شده باشد.

2. پرهیز از مصرف غذاهای سرخ‌کرده، خشک و پرنمک

3. مصرف حریره بادام

4. مصرف زرده تخم‌مرغ

5. استفاده از سوپ نخود که با ترکیب نخود پخته، شیر و پنیرک تهیه می‌شود

6. استفاده مرتب از لعاب اسفرزه و شکر

7. نوشیدن آب و عسل به‌جای آب ساده

8. پرهیز از نوشیدن آب سرد و تنفس هوای سرد

9. مصرف یک قاشق آب پیاز پخته به‌صورت ناشتا

10. مصرف دمکرده آویشن و عسل 2 بار در روز

11. استفاده از عسل در وعده صبحانه.