متولیان پاسخ دهند
اخیراً بر دیوار بقعه تاریخی شیخ بدرالدین نمین نوشته ای با مضمون وقف کشیده شده که تعجب حافظان بناهای تاریخی را برانگیخته است.
کد خبر: ۵۷۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 06 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل، در حالی که آثار باستانی و بناهای تاریخی و مذهبی هر کشور پیشینه آن کشور به حساب می‌آید و حفاظت از آن دارای ارزش و اهمیت فراوانی هست ولی متاسفانه در اقدامی ناپسند بر روی بقعه تاریخی شیخ بدرالدین نمین نقاشی صورت گرفته است.

 این عمل که تاکنون معلوم نیست توسط چه کسی یا نهادی انجام شده است، نه تنها توهین به آثار تاریخیست بلکه توهین و ناچیز شمردن تمدن و تاریخ فرهنگی است و از مسئولین انتظار می رود در این باره توضیحاتی ارائه دهند.

 

 بر اساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی هر شخصی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی ۱۰ سال محکوم می‌شود.

 نکته جالب اینجاست که این بنای تاریخی در خیابان اصلی شهر و درست در مقابل ساختمان فرمانداری و جنب آموزش و پرورش شهرستان قرار گرفته است.

 گفتنی است پیربدرالدین از مریدان پیر قطب الدین میانجی، از فرزندان ابن عباس عموی پیامبر (ص) می باشد و تاریخ زندگی وی به سال ۶۵۰ هـ.ق بر می گردد. وی که در زنجان مسکن داشته، با شیخ شاه دینوری برای تبلیغ دین به شهر آستارا آمده و در آن زمان مردان زیادی به خدمت ایشان رسیده و کسب فضیلت نموده اند. بعد از مهاجرت از زنجان به آستارا و نمین، در شهر نمین دار فانی را وداع گفته و همین جا نیز به خاک سپرده شده است.

 

 بعضی از اهالی نمین، پیر بدرالدین را از اولاد شیخ صفی الدین اردبیلی می دانند.

نمای مقبره پیر، آجری ساده با ازاره سنگی دورتادور آن و بدون تزئین و قاب‌بندی است. در قسمت پیشانی بنا تیر چوبی به‌عنوان کلاف استفاده‌شده که در نمای بیرونی عیان است. ورودی این مقبره در ضلعی که روبه‌قبله دارد، به اتاق کوچکی باز می‌شود. برای وارد شدن به گنبد خانه باید از درب دیگری در این اتاق گذر کرد. در اتاق اول سنگی مرمر بسیار زیبایی با تزئینات و نوشته‌های برجسته وجود دارد که مربوط به صاحب مقبره است. از تزئینات داخلی مقبره نیز بر روی گنبد و طاق‌نماهای داخل نشانه‌های اندکی به چشم می‌خورد که بیانگر شکوه این مقبره در دوره‌های قبل است.منبع:شکوه فرهنگ

انتهای پیام/ 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اردبیلی اصیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نمین شهر فرهنگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار