کد خبر: ۵۷۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵ 07 March 2018

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، حسین کربلایی خیاوی که قبل از ظهر امروز در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان در جمع محققین و پژوهشگران برتر استان سخن می گفت با اعلام این خبر افزود : به دلیل مشکلات عدیده ای که در طی دهه های اخیر در خصوص محدودیت منابع آبی بوجود آمده است مرکز تحقیقات کشاورزی استان توجه ویژه ای به اجرای طرحهای متعدد در ارتباط با استفاده بهینه ازمنابع آبی نموده است . محدودیت منابع آب از یک طرف و ورود فاضلاب ها ، کودهای شیمایی و آلاینده ها از طرف دیگر مشکلات عدیده ای را برای محیط زیست بوجود آورده و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را به عنوان یکی از چالش شهای مهم جوامع بشیری در حال حاضر تبدیل کرده است .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تبریک انتصاب شایسته آقای مهندس خلیل نیکشاد به سمت خطیر ریاست سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به توانمندی های استان افزود : خاک و آب به عنوان بستر حیات و محیط زیست محسوب می شود بایستی با بهره برداری مناسب و مطلوب در حفاظت و صیانت از آن تلاش کنیم . کودها در مقوله کشاورزی و بحث خاک و آب باید ب با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی مانع از تخریب منابع طبیعی شوند که در این راستا لزوم گسترش ارتباط مراکز علم و داشن با سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر و مرجع ضرورت دارد .
کربلایی در ادامه سخنان خود افزود : فقط در طی سالجاری تعداد 170 فقره طرح تحقیقاتی در زمینه های مختلف در مرکز اجرا شده است که بسیاری ازاین تحقیقات در ارتباط با مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی است .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : این مرکز از سال 93 تا کنون تعداد 19 رقم بذر زراعی را اصلاح و به زارعین معرفی نموده است که این ارقام علاوه بر برخورداری از عملکرد بالا در واحد سطح کمترین میزان آب بری را نیز داراهستند یعنی با بهره وری از ارقام پر محصول با مصرف آب کمتر زمینه های رشد و شکوفایی در بخش زارعت استان بیش از پیش فراهم شده است .
وی در ادامه سخنان خود افزود : در سایه سعی و اهتمام محققین زحمتکش استان به میزان 1500 تن هسته های اولیه بذری در ایستگاههای تحقیقاتی و مزارع شاخص زارعین با نظارت مستقیم محققین تولید شده است که قطعا ً با تکثیر تجاری و انبوه این بذور کشاورزان می توانند به راحتی به انواع ارقام پرمحصول زارعی دسترسی پیدا کرده و میزان تولیدات خود را درواحد سطح افزایش داده و میزان درآمد اقتصادی سالانه خانوار خود را ارتقاء دهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار