پروژه مجتمع پزشکان اردبیل که نزدیک به ۳ سال از بهره‌برداری آن می‌گذرد اما هنوز آنطور که پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت، اقبال عمومی در این پروژه وجود ندارد.
کد خبر: ۵۷۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱ 09 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل، شهرام باباخانی، مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پروژه ساختمان پزشکان استان اردبیل که از سال 90 عملیات اجرایی و ساخت آن استارت خورده هم‌اکنون تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است اما آنطور که قبل از راه‌اندازی و ساخت این مجتمع پیش‌بینی می‌شد و انتظار می‌رفت که استقبال خوبی هم از سوی مردم و هم از سوی پزشکان از این پروژه صورت بگیرد، متاسفانه در طول این دو سال بعد از تکمیل اتفاق نیفتاده است.

وی به سهل‌الوصول بودن مکان ساختمان پزشکان اردبیل برای عموم اشاره کرد و افزود: دسترسی ساختمان پزشکان به گونه‌ای است که در موقعیت مناسب از دسترسی خیابانها و اشرافیت کامل واقع شده است.

70 درصد مطب پزشکان واگذار شده است

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گفت: باتوجه به اینکه هم‌اکنون حدود 70 درصد مطب پزشکان در مجتمع پزشکی و درمانی اردبیل به خریداران که جامعه پزشکی اردبیل هستند، واگذار شده اما از مجمع 192 واحد مطب پزشکی تنها 15 درصد فعال هستند.

باباخانی با اشاره به ظرفیت ساختمان پزشکان برای پاسخگویی به نیازهای درمانی مردم منطقه افزود: مجتمع پزشکان اردبیل  برپایه مطالعات گسترده جمعیتی و شناخت نیازهای منطقه‌ آغاز، طراحی و اجرا گردیده و پیش‌بینی می‌شود علاوه بر تامین نیازهای شهروندان اردبیلی بتواند پاسخگوی نیازهای استانها و سایر کشورهای همجوار نیز باشد.

وی ادامه داد: گروه کارشناسی و معماری این پروژه در اردبیل با طراحی و اجرای این پروژه تلاش کرده تا نگاه جدیدی را در زمینه فعالیت‌های اقتصادی توام با تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم ارائه دهد.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مجتمع پزشکان اردبیل نخستین مجتمع دو منظوره با کاربری پزشکی- درمانی در استان اردبیل است اظهار کرد: این مجتمع و پروژه درمانی با هدف تامین نیازهای درمانی و پزشکی مراجعین در یک جا و جلوگیری از اتلاف وقت آنان طراحی شده است که در کنار این موضوع می‌توان خلاصی از بار ترافیک میدان سرچشمه اردبیل واقع در مرکز شهر را یکی دیگر از اهداف اصلی راه‌اندازی این مجتمع دانست.

باباخانی در تشریح ساختمان پروژه پزشکان اردبیل گفت: مرکز درمانی و مجتمع پزشکان اردبیل با زیربنای تقریبی یک هزار مترمربع در چندین طبقه، شامل  طبقه تجاری و طبقه پزشکی طراحی شده است.

وی تصریح کرد: وجود و فراهم‌سازی زیرساختهای درمانی برای بخش‌هایی من جمله آزمایشگاه، داروخانه و انواع مطبهای تخصصی از قبیل: قلب‌و‌عروق، مغز، MRI، رادیولوژی، فیزیوتراپی، اعصاب، ارتوپدی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، داخلی در واقع می‌تواند بهترین توجیه برای راه‌اندازی این مجتمع باشد چرا که این ساختمان تمام آن چیزی که بیماران منطقه نیاز دارند را یکجا داشته و با تجمیع تمامی این امکانات تنها در قالب یک پروژه به عنوان بهترین پروژه درمانی و پزشکی نیز محسوب می‌شود.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی ادامه داد: طبقه منهای 1 و منهای 2 را به عنوان پارکینگ و طبقه همکف به عنوان پاراکلینیک شامل آزمایشگاه، داروخانه، شنوایی‌سنجی و سایر بخشهای درمانی در نظر گرفته شده است و سعی داشتیم تا در راه‌اندازی هر بخش درمانی و بهداشتی در این مرکز با نظر کارشناسان پیش رویم.

باباخانی گفت: در طراحی تأسیسات ساختمان ملاحظات مربوط به مکانهای پزشکی و تجاری در نظر گرفته شده و برای هر یک، استانداردها و ملزومات مربوط پیش‌بینی شده است که در همین رابطه خوشبختانه ساختمان دارای سیستم تهویه مطبوع بوده و این سیستم دارای دو تهویه یکی برای سیستم گرمایشی و دیگری برای سیستم سرمایشی تعبیه شده است.

وی همچنین افزود: از دیگر مشخصات پروژه ساختمان پزشکان اردبیل می‌توان به پیش‌بینی دوربینهای مداربسته، برق اضطراری برای بخش‌های پزشکی و تجاری، سیستم مونیتورینگ فضاهای مشاع و سایر ملزومات مطابق با تکنولوژی روز دنیا اشاره کرد.

اصل احداث "کیفیت" پروژه بود نه "کمیت"

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال 90 با همکاری مسئولان استانی و کارشناسان معماری و ساختمانی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به فکر احداث این مجتمع و پروژه افتادیم که فارغ از حیطه ما که احداث ساختمانهای مسکونی است به این مسئله به خوبی پرداخته و موفق شدیم در تیرماه سال 94 مجتمع پزشکان اردبیل را در قالب نخستین مرکز پزشکی درمانی و تجاری را در قالب یک پروژه تجمیع و راه‌اندازی کنیم.

باباخانی با اشاره به اینکه از همان ابتدا اولویت احداث و هدف از راه‌اندازی این ساختمان کیفیت بود نه کمیت، افزود: از طریق مشاوران و با بررسی پروژه‌های مشابه در کشور از این ظرفیت به عنوان طرح پزشکان استفاده کردیم که خوشبختانه امروز نتیجه کار به وضوح قابل مشاهده می‌باشد.

وی ادامه داد: نزدیک به 60 میلیارد تومان ارزش پروژه ساختمان پزشکان اردبیل می‌باشد که این مجتمع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

اقبال عمومی در مجتمع پزشکان اردبیل وجود ندارد

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی با اشاره به نبود اقبال عمومی در مجتمع پزشکان اردبیل گفت: از ابتدای آغاز احداث این مجتمع رایزنی‌های زیادی را در خصوص اطلاع‌رسانی انجام دادیم که در همین رابطه در یک مقطع زمانی با علوم پزشکی استان نیز رایزنی و مذاکره داشتیم که برخی کلینیکهای فوق تخصصی این دانشگاه به محل مجتمع پزشکان انتقال یابد تا بلکه استقبال از سوی مردم نیز رو به بهبودی بگذارد اما رایزنیها در این خصوص موفقیت‌آمیز نبود.

باباخانی به فروش و واگذاری بیش از 70 درصد مطب پزشکان چه از طرف راه و شهرسازی و چه از جانب سازنده پروژه، گفت: متاسفانه هم‌اکنون در بهترین حالت خود تنها 15 واحد پزشکی در این مجتمع فعال هستند که برخی پزشکان نیز با وجود اینکه مطب خود را خریداری کردند اما از ترس و واهمه ریزش و کاهش شمار بیماران مقطعی خود به این مجتمع و مطب خریداری خود منتقل نمی‌شوند.

وی ضمن گلایه  از برخی پزشکان اردبیل در تعلل برای انتقال به مجتمع پزشکان اردبیل نیز گفت: در خود میدان و محله سرچشمه علی‌رغم ترافیک و نبود تردد مناسب اما اقبال عمومی از سوی پزشکان در این منطقه بسیار بالاست و این در حالی است که حتی برخی زیرساختهای درمانی و بهداشتی در این منطقه به خوبی ارائه و ایجاد نشده است.

حداقل استاندارد یعنی حداقل نیاز بیمار؛ پروژه پزشکان پاسخگوی تمام نیاز بیماران است

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که مجتمع پزشکان اردبیل از حیث تاسیسات، ساختمان و زیرساختهای پزشکی و درمانی استاندارد لازم را دارد، گفت: کلمه استاندارد در وهله بیان کمی حساسیت خلق می‌کند اما می‌توان در این زمینه گفت که حداقل استاندارد در یک مجموعه و پروژه یعنی همان حداقل نیاز مجموعه و خوشبختانه ما سعی داشتیم تا در احداث این ساختمان تمام استانداردهای مدنظر را در تمامی بخشها رعایت کنیم.

باباخانی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مطبهای پزشکان سرچشمه استاندارد و ایده‌آل نیستند ادامه داد: متاسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم که بیماران در سخت‌ترین شرایط خود را به خیابان سرچشمه و مطب مورد نیاز پزشک می‌رسانند که این در واقع موضوعی است که باید در اسرع وقت برطرف‌سازی شود.

وی اظهار کرد: در طراحی و ساخت مجتمع پزشکان اردبیل سعی داشتیم در تمامی حوزه‌ها تمام زیرساختها را در تامین کنیم به طوری که وقتی پارکینگ مجموعه و محوطه جهت استفاده بیماران در نظر گرفته شده، تاسیسات برق و آسانسور در حد استاندارد و همچنین تاسیسات گرمایشی و سرمایشی با آخرین تکونولوژی‌های روز تعبیه و طراحی شده است به نظر این یعنی همان استانداردی که مدنظر می‌باشد.

مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی در قیاس ساختمان پزشکان و محله سرچشمه که به عنوان سرچشمه مطب پزشکان اردبیل نیز در این استان معروف است گفت: تاکنون با معاونت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و معاون استانداری اردبیل رایزنی‌هایی داشتیم که بتوانیم با رونق این پروژه اقبال عمومی را مسجر و محقق کنیم که متاسفانه این رایزنی‌ها هم راه به جایی نبردند.

باباخانی در پاسخ به اینکه در صورت انتقال مطب پزشکان به این منطقه مسئله رفت و آمد شهروندان از دورترین نقطه شهر به این منطقه که در واقع یک نقطه دوردست برای حاشیه شهر می‌باشد گفت: در این زمینه با فرمانداری و شهرداری اردبیل به توافق رسیدیم که خط ثابت اتوبوس شهری از سرچشمه به این مسیر را فعالسازی کنیم و این امکان هم در صورت استقبال مردم از ساختمان پزشکان امکان‌پذیر خواهد بود چرا که 3 محور از بهترین و عریض‌ترین خیابانهای شهر اردبیل منتهی به ساختمان پزشکان و در واقع آن منطقه می‌باشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
چاره اش تعیین استاندارد برای مطب پزشکان محترم است منجمله سطح فضای عمومی ، اسانسور ،فعال بودن سرویس بهداشتی مناسب و ....و پارکینگ اگر تامین نشود پروانه مطب تمدید نشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار