کد خبر: ۵۷۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ 12 March 2018
 
در مدت مشابه سال گذشته تراز این دریاچه یکهزار و 270 متر و 64 سانتیمتر بود که این رقم با بارش های مناسب هفته های اخیر و سرازیر شدن آب سدهای اقماری افزایش یافته است.
 

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز دریاچه ارومیه صبح امروز /دوشنبه 20 اسفند/ به یکهزار و 270 متر و 68 سانتیمتر رسید که چهار سانتیمتر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته و 37 سانتیمتر بیشتر از ابتدای سال آبی جاری /اول مهر/ است.

فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مدت مشابه سال گذشته تراز این دریاچه یکهزار و 270 متر و 64 سانتیمتر بود که این رقم با بارش های مناسب هفته های اخیر و سرازیر شدن آب سدهای اقماری افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به 2 هزار و 208 کیلومتر مربع رسیده در حالی که این میزان در زمان مشابه سال گذشته 2 هزار و 162 کیلومتر مربع بود.

وی حجم آب دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته را یک میلیارد و 770 میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: این حجم امروز به یک میلیارد و 860 میلیون مترمکعب رسیده است که افزایش 90 میلیون مترمکعبی را نشان می دهد.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حجم آب این دریاچه در ابتدای سال آبی جاری /اول مهرماه/، یک میلیارد و 120 میلیون مترمکعب بود، اظهار کرد: در حدود 6 ماه گذشته رشد 740 میلیون مترمکعبی آب در نگین فیروزه ای آذربایجان اتفاق افتاده است.

دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح های متعددی چون لایروبی رودخانه ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و 200 چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار دارد.

استاندار آذربایجان غربی نیز طی روزهای اخیر با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه گفته که مذاکره با سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه آغاز شده است و با دریافت تسهیلات خارجی روند اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه تسریع می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار