کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان اردبیل در اردبیل برگزار و آمار اشتغال بانوان، سهم بانوان از اقتصاد و نیز مشکلات حوزه ازدواج و آسیب اجتماعی طلاق در این جلسه بررسی شد.
کد خبر: ۵۷۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ 15 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل، جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استانداری اردبیل با حضور مسئولان استانی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل برگزار و حاضران به بررسی آمار و تحلیل‌های سرشماری سال 95 و نیز مشکلات قشر بانوان در حوزه‌های اقتصاد، خانواده و اجتماع پرداختند.

در این جلسه عنوان شد که بیش از 40 هزار نفر از بانوان استان اردبیل زنان سرپرست خانوار هستند که تعدادی از این بانوان تحت پوشش کمیته امداد و تعدادی نیز تحت پوشش بیمه دولتی قرار گرفته‌اند که بررسی مشکلات حوزه اشتغال و نیز سهم بانوان از اقتصاد در سطح استان اردبیل از جمله موارد دیگری بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آمار ازدواج در اردبیل رو به کاهش است

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در این جلسه با ابراز نگرانی از کاهش آمار ازدواج طی سالهای آینده در استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به کاهش نرخ تولد در استان اردبیل، کاهش آمار ازدواج تخمین زده می‌شود که پیش‌بینی می‌شود طی سالهای آینده شاهد کاهش آمار ازدواج در این استان باشیم. 

اسد حسن زاده ضمن تاکید بر اینکه مقایسه نرخ ازدواج با طلاق صحیح نیست و باید میزان طلاق با در نظر گرفتن جمعیت در سن ازدواج مقایسه شود، افزود:طی سالهای گذشته شاهد کاهش امار ازدواج و افزایش سن ازدواج در سطح کشور و به تبع در استان اردبیل هستیم که هم‌اکنون متاسفانه متوسط سن ازدواج دختران و پسران در اردبیل 26 سال است که و به عنوان مثال در سال 70 حدود 41 هزار نفر تولد به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن مهاجرت و فوت تعداد ازدواج در سال 70 حدود 14 هزار مورد می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که سال گذشته 21 هزار تولد در سطح استان اردبیل به ثبت رسیده است و ازدواج متولدین فعلی به حدود 10 هزار و 500 مورد کاهش یافته است که نیاز است تا به منظور خلاصی و رهایی از این وضعیت اجتماعی راهکارهای اساسی اندیشیده شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل کاهش نرخ تولد را در پی کاهش نرخ ازدواج موثر دانست و گفت: به منظور حفظ نهاد خانواده و ایجاد صمیمت بیشتر بین اعضا باید نسبت به تولد فرزندان اقدام کرد که این مهم به ابقای ازدواج و به تبع افزایش میزان ازدواج در اردبیل کمک شایانی می‌کند.

حسن‌زاده با اشاره به ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: گاها مشاهده می‌شود که این زنان در ارائه و پرداخت تسهیلات و وام اشتغال با مشکلاتی مواجه می‌شوند که نیاز بوده تا به منظور برطرف‌سازی برخی از معضلات و آسیبهای اجتماعی در پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار در کشور و در استان اردبیل کمی شرایط را تسهیل و تسریع بخشید.

به ازای هر 4 ازدواج جدید یک طلاق داریم

معاون سیاسی استانداری اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به افزایش آمار طلاق در سطح کشور و در استان اردبیل اظهار داشت: متاسفانه هم‌اکنون در سطح استان اردبیل شاهد این هستیم که در پی کاهش امار ازدواج آمار طلاق افزایش نسبی داشته است که در این زمینه در ازای هر 4 ازدواج جدید در سطح استان اردبیل یک مورد طلاق به ثبت می‌رسد و این می‌تواند در صورت افزایش کمی نگران کننده باشد.

علی نواداد با ابراز گلایه از برخی ارائه آمارها در خصوص ازدواج و طلاق در سطح استان اردبیل گفت: نباید در ارائه امار جدید در سال جدید ازدواج و یا طلاق سالهای قبل را نیز دخالت دارد و یک آمار کلی به مردم ارائه کرد چرا که این مهم برخی نگرانی‌ها در بین مردم ایجاد می‌کند و باید دانست که هیچگاه بدون آمار دقیق نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی داشت و نسبت به جمع‌بندی معضل طلاق اقدام نمود.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد تا تمامی دستگاههای اجرایی و نظارتی استان بدانند که طلاق یکی از آسیبهای اجتماعی استان است اما برای کاهش آن باید اطلاعات صحیحی استخراج شود و نمی‌توان از هر آمار پیش پا افتاده‌ای استفاده کرد.

معاون سیاسی استانداری اردبیل تصریح کرد: در مواجه با آسیبهای اجتماعی لازم است تمامی ادارات همکاری و تعامل داشته باشند و به ویژه با توجه به نقش موثر بانوان در تربیت خانواده توجه به مشکلات بانوان ضروری است و باید بانوان بدانند که با الگوی صحیح فرهنگی و اجتماعی فرزندان نمونه‌ای را تربیت و تحویل جامعه دهند.

14 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل نیز اظهار داشت: هم‌اکنون از تعداد 40 هزار و 828 زن سرپرست خانوار تعداد 14 هزار زن تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان اردبیل هستند.

حسین دشتی با اشاره به اینکه از این تعداد 13 هزار زن به دلیل فوت همسر، سرپرستی خانواده خود را بر عهده گرفته‌اند، افزود: مابقی زنان به دلیل طلاق و موارد دیگر سرپرست خانواده خود هستند و کمیته امداد خدمات متعددی برای حمایت از این قشر ارائه می‌دهد که ارائه تسهیلات اشتغال و بیمه دولتی از قبلی این خدمات می‌باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون 2 هزار زن سرپرست خانوار در سطح استان اردبیل تحت پوشش بیمه بوده و تلاش داریم تا مابقی را نیز در کم‌ترین زمان ممکن از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند سازیم که ضرورت دارد  تا تمامی دستگاههای اجرایی در پوشش بیمه‌ای این زنان سرپرست همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل ادامه داد: در حال‌حاضر حدود 8 هزار نفر از زنان بی‌سرپرست تحت پوشش کمیته امداد بالای 60 سال سن دارند و تمایلی به ازدواج مجدد در این قشر دیده نمی‌شود که نیاز است تا ازدواج مجدد در بین زنان سرپرست خانوار کمی نهادینه شود تا بتوان تا حد قابل توجهی از میزان آسیبها و ناهنجاری‌های اجتماعی بکاهیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار