سخنگوی شورای نگهبان تشریح کرد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره بحث جنسیتی در موضوع رجال سیاسی هنوز بحثی صورت نگرفته و پس از آنکه به جمع‌بندی رسیدیم اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۵۸۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 17 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری این شورا در سال 96، اظهار کرد: لایحه بودجه 97 پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سه نوبت به صورت رسمی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 97 در تبادل با مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: تعداد ایراداتی که به لایحه بودجه 97 داشتیم، در کل 78 مورد بود که با برگزاری 3 جلسه‌، عمده اشکالات آن برطرف شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایراد این شورا به بند الحاقی 2 تبصره 11 لایحه بودجه 97 درباره بازگشت زمین‌ها در شرایط خاص، تصریح کرد: به دلیل آنکه در این زمینه، قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود داشت، اما این ایراد در لایحه بودجه همچنان اصلاح نشده بود و قرار است در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

کدخدایی با تأکید بر اینکه بودجه سال 97 نسبت به سایر لوایحی که در سال‌های گذشته داشتیم عدالت‌محورتر بود، اظهار کرد: از نظر ما قدم خوبی بود که در مجلس شورای اسلامی برداشته شد و برخی از مصوبات این لایحه موید آن است که قدم بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: لایحه بودجه برنامه و نظام مالی برای یکسال کشور است و لازم است درآمدها و هزینه‌ها باهم تطبیق واقعی داشته باشند، لذا مسئولان اجرایی باید اختیاراتشان در چارچوب این قانون باشد و از حواشی هم پرهیز کنند؛ البته همچنان برای آنکه به نقطه مطلوب برسیم فاصله زیادی داریم.

وی در ادامه گزارشی در مورد مصوباتی که در سال گذشته شورای نگهبان داشته است و از سوی دولت، مجلس و دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارسال شده بود، گفت: در مجموع 62 مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که 33 مورد آن لایحه و 29 مورد آن هم طرح بود که 16 مورد از این مصوبات مورد ایراد نهایی قرار گرفته بود و همچنان 2 مصوبه را هم در دستور کار داریم.

کدخدایی با بیان اینکه حدود 14 اساسنامه از هیئت وزیران به شورای نگهبان واصل شد که تنها 2 مورد از این اساسنامه‌ها ایراد داشت، متذکر شد: حدود 83 نامه هم از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان واصل شد که نظر خود را در این باره هم بیان کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تعریف معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد، اظهار کرد: این مورد در دو ماده و 11 بند تصویب شده است.

کدخدایی در ادامه جلسه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وضعیت جنسیت در تعریف رجل سیاسی مشخص شده است، گفت: در این باره هنوز بحثی صورت نگرفته است و پس از آنکه به جمع‌بندی رسیدیم اعلام می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ادعای برخی مبنی بر اینکه برخی از روسای جمهور برای دور دوم ریاست جمهوری شرکت می‌کنند، شورای نگهبان آنها را بنابر مصلحت تأئید صلاحیت می‌کند، اظهار کرد: شورای نگهبان به مصالح عالی نظام توجه می‌کند و در نهایت درباره شرایط نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان رأی‌گیری می‌شود؛ لذا براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم و این روند کاملا قانونی است.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس بیشتر در حوزه نظارت است، گفت: عمدتا قانون گذاری را در حوزه نظارت تعریف می‌کنیم و خواهش می‌کنیم که مجلس بیشتر به وظیفه نظارتی خود دقت کند، البته خوشبختانه این موضوع آغاز شده که جای تقدیر دارد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سن متناسب با ریاست جمهوری در تعریف رجل سیاسی قرار داده شده است، اظهار کرد: تعریف رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان متناسب با سیاست انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است و ما جزئیات آن را بر عهده مجلس قرار داده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: سن متناسب با کاندیداتوری نمایندگی مجلس چندین بار تاکنون تغییر داشته است، لذا شورای نگهبان به مسائل قابل تغییر خیلی ورود نکرده و آن را بر عهده مجلس قرار داده تا در قانون انتخابات تدوین کند.

وی تأکید کرد: تعریف رجل سیاسی در حال حاضر به صورت نهایی از سوی شورای نگهبان اعلام شده یعنی آنچه که درباره تعریف رجل سیاسی در شورا به نتیجه رسیده را ما اکنون اعلام کردیم.

کدخدایی همچنین در ادامه در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره تأیید صلاحیت رئیس دولت اصلاحات در دور دوم ریاست جمهوری که بنا بر مصلحت بوده است، بیان کرد: ما معتقدیم دوستانی که علاقمند به شورای نگهبان و نظام هستند اگر می‌خواهند حرفی بزنند از سوی شورای نگهبان نگویند بلکه تنها از طرف خودشان اظهار نظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: الحمدالله شورای نگهبان یک سخنگوی خوب و روابط عمومی خوب‌تری دارد که می‌توانند صحبت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیت الله جنتی در نشست خبرگان اعلام کرده هر کجا بودجه بیشتری هزینه شده اعلام شده تا اصلاح شود، آیا این سخنان در حوزه شورای نگهبان است؟ گفت: قطعا دبیر شورای نگهبان چنین برداشتی را نداشته و تنها می‌خواستند بگویند که هر کجا هزینه‌های اضافی وجود دارد که منطبق بر قانون بودجه نیست، اعلام شده تا اصلاح شود نه آنکه شورای نگهبان بخواهد به صورت مستقیم به این موضوع ورود کند.

کدخدایی در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره اینکه شورای نگهبان به دلیل مصلحت سنجی درباره مصوبه معروف پارلمو اظهار نظر نمی‌کند، تصریح کرد: آیا تاکنون ما اعلام نظر کرده‌ایم که در آن مصلحت سنجی وجود داشته باشد؟ هنوز زمان بررسی شورا درباره این مصوبه به پایان نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیت الله جنتی در نشست خبرگان انتقادات تندی را نسبت به دولت داشته آیا تاکنون ایشان و رئیس جمهور دیدارهایی را داشته‌اند خطاب به افزود: سوال از شورای نگهبان باید مطرح شود و دوم آنکه خبرنگار بدون حب و بغض سوال خود را مطرح کرده نه آنکه تحلیل کند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان وی تأکید کرد: مسئولان ملاقات‌هایی را با آیت الله جنتی دارند و نکاتی در این ملاقات‌ها بیان می‌شود، البته وزرا و اعضای دولت هر توضیحی هم که داشته باشند برای رفع سوء تفاهم‌ها می توانند مطرح کنند.

کدخدایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان در روز چهارشنبه کلمه "موزه لوور" را به اشتباه تلفظ کرد، افکار عمومی اشتباهات نمایندگان مجلس را از چشم شورای نگهبان به دلیل تأیید صلاحیت آنها می‌بینند، گفت: آنچه ما برای سطح سواد در رجل سیاسی تعریف کرده‌ایم معیار کاندیداهای ریاست جمهوری است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: قانون مدرک تحصیلی وکلای ملت را کارشناسی ارشد تعیین کرده و ما در این مورد هم تابع وزارت علوم هستیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار