کد خبر: ۵۸۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 20 March 2018

مدتی قبل بیمه ایران در راستای شفاف سازی و فرار از پرداخت خسارت های تقلبی در بخشنامه ای از کارشناسان خود خواسته بود برای اثبات بازدید از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز یک عکس سلفی با مورد بیمه بگیرند. به تازگی نیز بیمه ایران با ارسال بخشنامه هایی به نمایندگی های خود اقدام به مقابله با استارت آپ های بیمه ای کرده است و عنوان نموده با نمایندگی های متخلف در این زمینه برخورد خواهد کرد. استارت آپ هایی که یکی از خدمات آن ها ایجاد شفافیت بیشتر است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ماه های اخیر دو خبر پیرامون بیمه ایران منتشر شد که در تناقض آشکار با یکدیگر بودند و می توان از آن به یک بام و دو هوای بیمه ایران یاد کرد. خبر اول به دلیل عدم به کار گیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و به منظور ایجاد شفافیت اتفاق افتاده بود و خبر دوم به نوعی نشان دهنده فرار از شفافیت در صنعت بیمه و همچنین مقابله با فناوری اطلاعات در این صنعت بود.

خبر اول در اواسط بهمن ماه سال جاری در رسانه ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که بیمه ایران طی بخشنامه ای از نمایندگان خود خواسته بود که برای اثبات بازدید بیمه بدنه خودرو توسط خود کارشناس، از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز با مورد بیمه عکسی سلفی بگیرد! این عکس سلفی باید از زوایای مختلف گرفته و در تمامی این زوایا نیز باید شماره انتظامی خودرو در عکس ها قابل رویت می شد. همچنین تاکید شده بود که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تنها بیمه نامه هایی که در صدور آن ها موارد فوق لحاظ گردد مورد تایید خواهد بود. علت انجام این کار نیز فرار از پرداخت خسارت های تقلبی و شفاف سازی در پرداخت خسارت ها بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این کار می توانست با بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه حل شود و دیگر نیازی به گرفتن سلفی با مورد بیمه نبود.

خبر دوم نیز مربوط به برپایی کمپینی تلگرامی با عنوان"کمپین اعتراض به ارائه دهندگان غیرقانونی بیمه" در حدود ده ماه پیش بود. پیشنهادات ارائه شده در این کمپین مستقیماً استارت آپ ها را هدف قرار داده بود و در آن پیشنهاداتی چون آتش زدن دفاتر استارت آپ ها یا تجمع در مقابل بیمه مرکزی ارائه شده بود و این کمپین از بیمه مرکزی خواسته بود که از این موجی که بر ضد کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارت آپ های بیمه ای شکل گرفته است، حمایت و با آن ها برخورد نماید.

اما عبدالناصر همتی مدیرعامل بیمه مرکزی نه تنها از این موج حمایت نکرد بلکه در  فروردین ماه 1396 و طی مصاحبه ای از این استارت آپ های بیمه ای حمایت نمود و طی دستورالعملی از تمامی بیمه ها خواست نهایت همکاری را با استارت آپ های بیمه ای داشته باشند. با این اقدام مدیرعامل بیمه مرکزی موج اول حمله به استارت آپ های بیمه ای خنثی شد.

موج دوم حمله که به نوعی ورود به فاز عملیاتی موج اول بود در 19 اسفند 1396 و با انتشار نامه ای از بیمه ایران، بزرگترین شرکت بیمه ای آغاز شد. در این نامه مدیر بیمه ‌های اتومبیل شرکت بیمه ایران خطاب به مدیران استارتاپ‌ های فروش آنلاین بیمه، بازه زمانی 3 روزه ‌ای را تعیین نمود تا آن ها اقدام به حذف آرم، نشان و فروش هر یک از بیمه ‌های شرکت مذکور نمایند. همزمان با آن دبیر انجمن صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران استان تهران هم در بخشنامه ای خواستار عدم همکاری با استارت آپ های بیمه ای شد. در این بخشنامه فعالان صنعت بیمه تهدید شدند که اگر کشف شود که بین آن ها و استارت آپ ها رابطه ای هست با متخلفین برخورد خواهد شد. 6 روز قبل نیز در ادامه همین برخوردها، یکی از شعبات بیمه بازار (استارت آپ بیمه ای) توسط عده ای مورد هجوم قرار گرفت.

شایان ذکر است که این برخوردها در صورتی دارد انجام می شود که این کسب و کارهای نوپای اینترنتی به لحاظ عملکرد، خدمات بهتری را نسبت به بازار سنتی بیمه ارائه می دهند و باعث ایجاد شفافیت های بیشتری در بازار بیمه شده اند.

این خبر دوم نشان دهنده عدم تمایل بیمه ایران به شفافیت بیشتر در عرصه صنعت بیمه و مخالفت با بکارگیری فناوری اطلاعات در این صنعت می باشد و به نوعی با خبر اول در تناقض آشکار است. همچنین با این برخوردها بیمه دولتی به نام بیمه ایران است، باید گفت که این بیمه تمایلی به احترام گذاشتن به سلیقه مشتریانی که خواستار استفاده از این استارت آپ های بیمه ای هستند را ندارد. 

در انتها باید به این نکته اشاره نمود که تجربیات بین المللی در این زمینه نشان می دهد که کسب و کارهای سنتی نهایتاً مجبورند به جای تقابل با استارت آپ هایی که ارائه دهنده خدمات بهتر و شفافیت بیشتر هستند، با آن ها تعامل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار