یک روانشناس مطرح کرد
یک روانشناس راهکارهایی کاربردی را برای تغییر در زندگی و شاد زیستن در سال جدید ارائه کرد.
کد خبر: ۵۸۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 22 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل،گوهرایسنا انزانی با اشاره به فرارسیدن فصل بهار و آغاز سال نو اظهارکرد:‌ چند روزی است که بهار آمده و احتمالا همه ما خانه‌تکانی نوروزی را هم انجام داده‌ایم اما کاش در کنار هیاهوی تکراری هر سال روحمان را هم بتکانیم، ته مانده کینه‌ها و حسرتها را دور بریزیم تا آماده شکوفه دادن شویم.

وی با بیان اینکه می‌توان در سال جدید با تغییر افکار و مثبت اندیشی حس رهایی، امنیت، آرامش و امیدواری را به خودمان هدیه دهیم، گفت:‌با این اقدامات از اضطراب، افسردگی، نگرانی، ترس، خشم و ... رها خواهیم شد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که هر روز هدیه‌ای بی نظیر از طرف خداوند است، گفت: هیچ کس مسئول افکار، احساسات و رفتارهای ما نیست، هرچه برایمان پیش می‌آید محصول تفکرات ماست و فقط خودمان مسئول شادی و آرامش خود هستیم. افراد موفق، باهوش تر و نابغه تر نیستند بلکه عادت‌های آن هاست که باعث می شوند هوشیارتر، شایسته‌تر و دارای شادی بیشتری باشند.

انزانی با بیان اینکه خوشبختی هر فرد از درون او شکل می گیرد، افزود:‌ در حقیقت هیچ کس نمی‌تواند فردی را خوشبخت یا بدبخت کند، شادزیستن برای سلامت قلب و کاهش اضطراب ، استرس و افسردگی مفید است و ما هرچه حس کنیم روی زندگی خود کنترل بیشتری داریم و روی مراقبت از جسم و روح خود سرمایه گذاری کنیم نتایج بهتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: افکار منفی و اضطراب ها مثل پرنده هایی هستند که بالای سر ما پرواز می کنند و ما نمی توانیم جلوی پرواز آن ها را بگیریم اما می توانیم از نشستن و آشیانه کردن آن ها روی سرمان جلوگیری کنیم . دلیل تمام استرس ها ، اضطراب ها و افسردگی ها نادیده گرفتن خودمان است.

انزانی با بیان اینکه افکار منفی و احساسات منفی می توانند باعث بیماری های شدید جسمانی شوند، اظهارکرد: هیچ کسی در طی یک روز نمی تواند تغییر کند کافی است تصمیم بگیریم در سال جدید با انجام یکسری اقدامات ساده و کاربردی بیشتر به خودمان توجه کنیم و کنترل فکر، حس و رفتار خود را در دست بگیریم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید هر روز به موهبت­هایی که داریم دقت کنیم و در دفتری تمام موهبت هایمان را یادداشت کنیم، گفت: لباس های رنگی و شاد بپوشیم، زمانی از روز را به دعا خواندن اختصاص دهیم؛ هر روز صبح خودمان را با صبحانه ای که دوست داریم آغاز کنیم و زمانی در طی روز و شب به مطالعه کتاب دلخواه خود حتی به اندازه یک صفحه اختصاص دهیم.

وی ادامه داد:‌باید سعی کنیم در طی روز از چیزهای ساده و کوچک لذت ببریم، بی نظمی و آشفتگی را از خانه ، ماشین ، میزکار و ... دور کنیم، با افراد شاد و هدفمند معاشرت کنیم و از بودن کنار افرادی که جملات منفی استفاده می کنند و بی هدف زندگی می کنند خودداری کنیم .

انزانی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه بهتر است گاهی برای انجام کارهایمان از نزدیکان خود کمک بگیریم، گفت: باید عوامل استرس زا در زندگی خود را پیدا کنیم و راه کنترل آن ها را بیاموزیم. هر روز ایده های جدید و خلاقانه برای تغییر سبک زندگی خود بسازیم و به یکی از آن ها عمل کنیم.

این روانشناس اضافه کرد: آموزش مهارت جدیدی که سال هاست به آن فکر می کنیم و دوست داریم یاد بگیریم را شروع کنیم. مغز خود را با محرک های بویایی، بینایی، لامسه، شنوایی و چشایی خوشایند تحریک کنیم و از افکار و احساسات درونی مان برای خودمان صحبت کنیم و صدای خود را ضبط کنیم ،‌سپس در آرامش و سکوت با چشم های بسته به صحبت هایمان خوب گوش کنیم تا بتوانیم حس دوست داشتنی بودن را به خودمان هدیه دهیم.

وی با بیان اینکه باید ترس های درونی خود را بشناسیم و راه های مقابله با آن را بیاموزیم، تصریح کرد:‌بهتر است  زمانی از روز را به انجام بازی های فکری اختصاص دهیم، زمانی از روز یا شب را به هیچ کاری انجام ندادن اختصاص دهیم و با افرادی که آگاه تر و موفق تر از خودمان هستند بیشتر معاشرت کنیم.

وی استفاده از رژیم‌های غذایی سالم و پرهیز از شندین اخبار منفی را دو توصیه مهم دیگر برای تغییر در سبک زندگی در سال جدید دانست و ادامه داد:‌ بهتر است لیستی از علاقه مندیهای خود تهیه کنیم و در طی روز حداقل یکی از کارهای مورد علاقه ی خود را انجام دهیم. آرام و محکم راه برویم ، بدن خود را با تنفس های عمیق آرام کنیم و سعی کنی شمرده اما محکم صحبت کنیم.

به گفته وی آهسته غذا خوردن و جویدن را تمرین کنیم تا بتوانیم قوای فکری خود را تجدید کرده و احساس آرامش را به خود هدیه بدهیم.

انزانی با بیان اینکه بهتر است هر ماه برای خودمان هدیه‌ای که دوست داریم بخریم، گفت: با جملات مثبت از خودمان قدردانی کنیم و وقتی احساس کردیم سرمان از افکار منفی پر شده است ، تمام افکار منفی را نوشته ، از روی آن بخوانیم ، به ریز ترین حالت آن را پاره کنیم و سپس ۱۰ مرتبه با چشم بسته نفس های عمیقی بکشیم. روزی چند دقیقه وقت بگذاریم و در سکوت به نیاز های واقعی خود فکر کنیم و خودگوئی های مثبت را بیاموزیم.

این روانشناس باید تاکید بر اینکه باید در تصمیم گیری هایمان کمی صبور باشیم و تمام جوانب را در نظر بگیریم، گفت: برای خودمان اهداف واقع بینانه در نظر بگیریم و زمان مناسب رسیدن به آن را بررسی کنیم بدانیم اهداف ما باید قابل اندازه گیری ، واقع بینانه و انعطاف پذیر باشند، اطراف خود را با کسانی که شادتر هستند پر کنیم چرا که پژوهش های بسیاری نشان می دهد هر دوست شاد امکان شاد شدن فرد را ۹ درصد افزایش می دهد.

وی با تاکید براینکه باید به نیاز های خودمان بیش از نیاز های دیگران اهمیت بدهیم، گفت: عادات منفی و مخرب خود را پیدا کنیم و هر زمانی انرژی خود را روی کاهش یک عادت منفی متمرکز کنیم . موانع و چالش های بالقوه ی خود را شناسایی کنیم  و راه های مقابله با آن ها را بیاموزیم. برای داشتن آرامش فکری ، تمام نگرانی هایمان را بنویسیم تا به عمیق ترین لایه های ذهنی خود دسترسی پیدا کرده و بتوانیم تمام مسائل آزارنده را از ذهن خود خارج کنیم .

انزانی افزود:‌تمام حرف های ذهن خود را در برگه هایی بنویسیم ، برگه ها را در جعبه ای نگهداری کنیم و آخر هفته در فضایی ساکت و آرام تک تک برگه های جمع شده را بخوانیم، شاید تعجب کنید و لی متوجه خواهید شد خیلی از افکار اصلا نگران کننده نبوده‌اند این تمرین باعث می شوند توانایی رو به رو شدن با مسائل قوی تر بشود. سعی کنیم هر روز برنامه ریزی هایی داشته باشیم و خودمان را مقید به انجام برنامه هایمان بکنیم.

به گفته انزانی می‌توان گاهی شب ها به خاطرات شاد روز خودمان فکر کنیم و آن را بنویسیم تا ساختار مغزمان را به سمت مثبت اندیشی تغییر دهیم و بدینوسیله به تدریج بهبود بزرگی در زندگی خود ایجاد کنیم . محدودیت ها و توان مندی های خود را شناسایی کنیم و طبق آن ها نقشه‌ای عملی برای رسیدن به اهداف خود بنویسیم .

این روانشناس با بیان اینکه لازم است هر هفته زمانی را به قدم زدن اختصاص دهیم و با نگاه کردن به زیبایی‌های طبیعت لذت و شادی بی کرانی را تجربه کنیم، گفت: به سلامتی جسمی و روحی خود اهمیت بدهیم، دیگران را ببخشیم و تکنیک های ساده برای خوابی راحت را بیاموزیم و حتما شش تا هشت ساعت زمانی در طی ماه را به صحبت کردن با مشاور همدل خود اختصاص دهیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار