سپری شدن سالی کم بارش
با اینکه گفته می‌شود در بارش‌های زراعی، اردبیل جزو استان‌های با وضعیت مطلوب است، اما ارزیابی کلی کاهش بارندگی در این استان طی یک سال را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۵۸۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 27 March 2018

به گزارش تابناک اردبیل، سال ۹۶، سال کم‌بارانی هم در بهار و تابستان و هم در پاییز و زمستان بود. به ویژه تنها امید کشاورزان برای جبران کم‌آبی‌ها در زمستان ناکام ماند و اردبیلی‌ها به جز دو یا سه بار بارش برف، هوای معتدلی را در زمستان تجربه کردند.

موضوعی که نه تنها خوشایند نبود بلکه نگرانی از کاهش منابع آبی را نیز به دنبال داشت. تا جایی که به نظر می‌رسد در منطقه پربارش و سردسیر اردبیل وضعیت بارش‌ها طی سال‌های اخیر گویای حاکم شدن خشکسالی و تغییر اقلیم است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با مهر تصریح کرد: متوسط بارش سال گذشته در استان ۲۷۹ میلی‌متر بوده که به نسبت دوره آماری با ۳۲۷ میلی‌متر، ۱۵ درصد کاهش و به نسبت سال ۹۵ با ۳۲۱ میلی‌متر ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

علی دولتی مهر ادامه داد: سال گذشته شهرهای پارس‌آباد، سرعین، بیله سوار و کوثر بین ۲۰ تا ۳۰ درجه و شهرهای نمین، گرمی، مشگین شهر و اردبیل بین ۱۰ تا ۲۰ درجه به نسبت دوره آماری کاهش بارش داشتند.

وی با بیان اینکه کاهش بارش سایر مناطق کمتر از ۱۰ درصد بوده اضافه کرد: در مقایسه با سال ۹۵ نیز در پارس‌آباد، سرعین، بیله سوار کاهش بیش از ۳۰ درصدی بارش و در سایر مناطق کمتر از ۲۰ درصد به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان تأکید کرد: در عین حال میانگین دمای استان در سال گذشته ۱۲.۸ درجه بوده که به نسبت دوره آماری با ۱۱.۵ درجه، نزدیک ۱.۴ درجه و به نسبت سال ۹۵ با ۱۱.۱ درجه نزدیک به ۱.۷ درجه افزایش دما داشتیم.

دولتی مهر بیشترین تغییرات دمایی را مربوط به کوثر با ۲.۳ درجه افزایش دما دانست  و افزود: در رتبه بعدی نیز مشگین شهر با دو درجه افزایش دما قرار گرفته است.

کاهش بارش در سال زراعی نداشتیم

وی همچنین در تشریح بارش در سال زراعی استان ادامه داد: در سال زراعی ۹۶-۹۷ متوسط بارش استان ۱۹۳ میلی‌متر است که در مقایسه با دوره آماری با ۱۵۴ میلی‌متر ۲۵ درصد افزایش و در مقایسه با سال ۹۵-۹۶ با ۱۷۸ میلی‌متر حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان متذکر شد: متوسط کاهش بارش در کشور ۴۵ درصد است اما در اردبیل ۲۵ درصد افزایش بارندگی در سال زراعی داشتیم.

دولتی مهر بیشترین افزایش بارش در سال زراعی گذشته به نسبت دوره آماری را مربوط به مشگین شهر، نیر، سرعین، گرمی با ۳۵ درصد برشمرد و ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته نیز بیشترین افزایش در مشگین شهر با ۳۰ درصد به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار