کد خبر: ۵۸۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 10 April 2018
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف شکر و خوراکی‌های پرقند می‌تواند سبب کاهش باروری در زنان و مردان شود.


اولین اثر مصرف بیش از اندازه شکر درافراد بالا رفتن قند خون و ابتلای آن‌ها به بیماری دیابت نوع دو است، پژوهش‌ها نشان می‌دهند افراد مبتلا به این بیماری کمتر ازسایرافراد توانایی باروری دارند.

محققان همچنین دریافتند مصرف مواد قندی و حاوی شکر سبب آسیب رسیدن به ژن‌های بدن و بروز مشکل هایی، چون ناباروری، برهم خوردن تخمک گذاری و قاعدگی دربانوان می‌شود، ورود مواد قندی به جریان خون سبب تخریب بسیاری ازسلول‌های مفید بدن و آسیب به DNA می‌شود.


افزایش قند خون افزون بر ایجاد ناباروری دربانوان سبب ناباروری درمردان نیز می‌شود، زیرا قند خون بالا سبب آسیب به عروق خونی، خستگی و کاهش تولید اسپرم می‌شود.

ازجمله دیگر عارضه‌های ناشی از بیماری دیابت نوع دو، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، چاقی، آسیب به قوه بینایی و احتمال بروز زخم پای دیابتی و قطع عضو را نام برد.

کارشناسان در پژوهشی منحصربه فرد دریافتند با وجود آنکه افراد از آسیب‌های ناشی از بیماری دیابت آگاهی دارند، اما عده بسیار زیادی از مردم  به اندازه کافی ورزش انجام نمی‌دهند، همچنین رژیم غذایی مناسب را رعایت نمی‌کنند و حتی به استعمال سیگار می‌پردازند.

محققان به زوج‌هایی که خواهان فرزند آوری هستند، اما تاکنون دارای فرزند نشده اند توصیه می‌کنند افزون بر مراجعه به متخصص برای شناسایی علت، قند خون خودو همسرشان را اندازه گیری کنند، عامل هایی، چون چاقی و تحرک کم نیز در بروز ناباروری در زوجین موثر است.


برای کاهش قند خون از مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا دارای قند بیش از حد مانند شیرینی، نان سفید و غلات صبحانه شیرین شده خودداری کنید.

مصرف به اندازه میوه و سبزیجات می‌تواند قند خون را کنترل کند، از مصرف مواد غذایی سرخ شده و پرچرب خودداری کنید و درعوض مواد غذایی آبپز یا پخته شده مصرف کنید.

از دیگر مواد غذایی مفید برای تنظیم قند خون می‌توان گوشت کم چرب، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، دانه‌های آجیل، برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین، قارچ و روغن زیتون را نام برد.

انجام روزانه سی دقیقه ورزش با فعالیت زیاد می‌تواند افزون بر تنظیم قند خون سبب تناسب اندام مناسب درزوجین نیز شود.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار