سایه جنگ بر سر منطقه
احتمال حمله نظامی به سوریه، حجم این حمله، اهدافی که مورد هدف قرار می گیرد و واکنش مسکو و دمشق به آن، توجه تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۵۸۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 11 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، مهر در گزارشی نوشت: هرگاه که ارتش سوریه و متحدانش پیروزی بزرگی به دست می آورند هجمه رسانه ای و سناریو سازی علیه دمشق و همپیمانانش افزایش می یابد و تازه ترین رویداد مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق است تا با صحنه سازی غربی ها خود را مهیای حمله به سوریه کنند به این امید که شاید شکست تروریستهای مورد حمایت خود را به تعویق اندازند.

کشورهایی که تروریسم را ایجاد و حمایت مالی و رسانه ای از آن به عمل آورده اند بر اثر فروپاشی آنها در غوطه شرقی تحرکات خود را شروع کرده اند. غوطه شرقی برای حامیان تروریستها از اهمیت به سازی برخوردار بود زیرا عقبه پایتخت سوریه محسوب می شود. با حضور تروریستها در این منطقه علاوه بر اینکه امنیت دمشق و ساکنان آن تهدید می شود بلکه اصولا نقطه اتکای طرح دشمنان در این منطقه با هدف سرنگونی دولت سوریه بود.

از همین رو بود که زمانی که رهبران سوریه تصمیم به آزادسازی غوطه شرقی گرفتند می دانستند که وارد نبرد بزرگ و سرنوشت سازی ضد گروههای تروریستی و کشورهای حامی تروریسم شده اند و از این رو آمادگی لازم برای مقابله با همه سناریوها را داشتند و می دانستند که حامیان تروریستها تحرکات خود را شروع خواهند کرد و آرام نخواهند نشست. با پیشروی های برق آسای ارتش سوریه، حامیان تروریستها به سرنوشت سیاه تروریستهای مورد حمایت خود پی بردند و شروع به خلق سناریو و صحنه سازی شیمیایی کردندبا پیشروی های برق آسای ارتش سوریه، حامیان تروریستها به سرنوشت سیاه تروریستهای مورد حمایت خود پی بردند و شروع به خلق سناریو و صحنه سازی شیمیایی کردند.

در راستای تهدیدات ضد دمشق، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از حمله به سوریه بدون قطعنامه شورای امنیت سخن گفت. با آمادگی سوریه و متحدانش در قبال تهدیدات، بحث مسمومیت سرگئی اسکریبال مطرح شد تا روسیه را زیر فشار قرار دهند و همه کشورهای حامی تروریسم شروع به اخراج دیپلماتهای روسی از کشورهای خود کردند. با وجود تلاش های کشورهای غربی و اروپایی برای کُند کردن روند پیشروی ارتش سوریه اما ارتش سوریه با سرعت نبرد را تمام کرد. شوکی که به غربی ها و آمریکا وارد شد به حدی زیادی بود که آنها را به تحرکاتی به منظور هضم شرایطی که رقم خورده وادار کرد.

مقامات آمریکایی از حمله به سوریه سخن می گویند و ترامپ اعلام کرده است که طی ساعات آتی تصمیمات سرنوشت ساز می گیرد. در این میان اما «تام دانیلون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با احتیاط در این باره سخن می گوید. وی گفت: «قبل از هر واکنشی در موضوع حمله شیمیایی در غوطه دمشق باید به سه موضوع توجه شود؛ نخست باید مدرک روشن و واقعی از اینکه ارتش سوریه در ورای این حمله است، وجود داشته باشد. دوم اینکه اقدامات احتیاطی به عمل آید تا آمریکا به تنهایی اقدامی انجام ندهد و سوم اینکه مقدمات حمله نظامی بزرگ فراهم شود. اسرائیلی ها با سرعت عمل کردند و به شکل موثر نیمی از سامانه دفاه هوایی سوریه را نابود کردند از این رو آمریکا هم باید زیان سنگینی به سامانه دفاع هوایی و تاسیسات هوایی سوریه وارد کند».

دیدگاه کارشناسان

»نضال السبع» تحلیلگر سیاسی لبنان به اسپوتنیک گفت: ایجاد داستان ساختگی شیمیایی در دوما جدا از داستان مسمومیت سرگئی اسکریبال جاسوس انگلیسی برای صحنه سازی و ایجاد جو روانی ضد مسکو و دمشق نیست.

وی افزود: اینکه توماس باسرت مشاور ترامپ اعلام کرده است که همه گزینه ها در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه روی میز است گواه آشکار از بهره برداری آمریکا از حادثه ای جعلی و به مثابه مقدمه چینی برای حمله به سوریه است. این اتهامات بر اساس گزارش تروریستهای جیش الاسلام است که غیرنظامیان را از سه سال قبل زیر یوغ خود قرار داده است.

السبع گفت: نشست سه جانبه آنکارا میان ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه سبب شد تا دولت آمریکا مجنون شود. پس از اینکه کشورهای منطقه ای درباره نقشه راه حل بحران سوریه توافق کردند تا منطقه از بحران خارج شود و آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند این سبب می شود که دولت آمریکا به طور کامل از بازی خارج شوند. این تفاهم سبب می شود که آمریکا و غرب توجیهی برای حضور در شمال سوریه نداشته باشند.

این کارشناس لبنانی بیان کرد: ارتش سوریه دستاوردهای در غوطه شرقی دمشق به دست آورده است و به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما نیازی ندارد تا معارضان مسلح سوری ابزاری به دست آورند تا علیه دمشق در سطح بین المللی از آن استفاده کنند و دمشق را در برابر جامعه بین المللی در تنگنا قرار دهند. جیش الاسلام از سلاح شیمیایی استفاده کرده است تا حرکت ارتش سوریه به سوی دوما را متوقف کند در حالی که این تلاش های جیش الاسلام راه به جایی نمی برد زیرا تصمیم منطقه ای بر پایان دادن به حضور معارضان سوری در حومه دمشق و دور کردن جیش الاسلام به سوی منطقه جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه است.

السبع تاکید کرد: شکست داعش در دیرالزور و سرنگونی جنگنده اسرائیلی و تفاهم روسی-ترکی-ایرانی درباره سوریه، ورود اردوغان به عفرین و پیشروی ارتش سوریه در همه جبهه ها؛ همگی سبب شد که غرب به سوی تحرکی در سوریه برای اینکه اوضاع را برهم بزند، سوق داد. هدف غرب ایجاد شرایط میدانی در سوریه و بازگردانیدن اوضاع به شرایط قبلی آن استهدف غرب ایجاد شرایط میدانی در سوریه و بازگردانیدن اوضاع به شرایط قبلی آن است.

تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت: اینکه پاپ واتیکان و اسحاق یوسف حاخام ارشد اسرائیلی حمله شیمیایی را محکوم می کند بی سبب نیست و مقدمه ای برای زمینه سازی اقدام علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی است. چرا در قبال حملات آمریکایی ها به غیرنظامیان در الرقه، در قبال کشتار قانا در جنوب لبنان، العامریه در عراق و بمباران مدرسه قرآنی در افغانستان از سوی آمریکایی ها واکنشی نشان داده نشد؟».

«رامی الخلیفه العلی» استاد فلسفه سیاسی دانشگاه پاریس به عربی ۲۱ گفت: «حمله بعید است و هر اقدامی نتایج رسانه ای خواهد داشت. احدی تمایلی برای کشمکش با مسکو ندارد زیرا تاوان سنگینی به دنبال خواهد داشت».

احمد الرحال کارشناس نظامی نیز در این باره به عربی ۲۱ اعلام کرد: «شواهد میدانی نشان می دهد که احتمال اقدام نظامی علیه سوریه بعید است. روسها هم اکنون سامانه اس ۴۰۰ و دیگر سامانه ها را در سوریه مستقر کرده اند و هر حمله ای را مانع می شوند. اما غرب توان هدف قرار دادن فرودگاهها و پایگاههای سوریه در صورتی که تصمیم جدی داشته باشند، را دارد».

احمد کامل دیگر تحلیلگر عرب به عربی ۲۱ گفت: «احتمال حمله نظامی وجود دار اما حجم آن مشخص نیست».

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در این زمینه در رای الیوم نوشته است: احتمال واکنش روسی-سوری به حمله احتمالی آمریکا و فرانسه وجود دارد که به این دلایل چندی است؛ اول، موفقیت سامانه دفاع هوایی سوریه در ساقط کردن ۵ موشک از ۸ موشک شلیک شده از سوی جنگنده های اسرائیل به پایگاه تیفور که مفهومش در اختیار داشتتن سامانه پیشرفته سوریه است که از روسیه دریافت کرده است. دوم حرفهای یک مقام روسی که واکنش را حق دمشق دانسته است. مفهوم آن حمله دمشق به پایگاههای آمریکا در منطقه التنف با اردن و عراق و نیز در عین العرب، قامشلی، الرقه، منبج و شمال شرق سوریه است. سوم اینکه سوریه از سامانه اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ استفاده خواهد کرد.

عطوان اعلام کرد: درست که ترامپ قصد دارد با حمله ابهت آمریکا را نشان دهد و شکست در سوریه را جبران کند اما طرف دیگر دست بسته نمی ماند و هر اقدامی در صورت کشتن شدن نظامی روس به جنگ فراگیر با روسیه منجر خواهد شددرست که ترامپ قصد دارد با حمله ابهت آمریکا را نشان دهد و شکست در سوریه را جبران کند اما طرف دیگر دست بسته نمی ماند و هر اقدامی در صورت کشتن شدن نظامی روس به جنگ فراگیر با روسیه منجر خواهد شد».

به نظر می رسد که تهدیدات آمریکا برای هدف قرار دادن سوریه جدی به نظر می رسد و این از حرفهای نیکی هیلی که بدون قطعنامه شورای امنیت دست به حمله می زنند، برمی آید. این اقدام به مفهوم رد کردن خطوط قرمز روسیه درباره سوریه است به ویژه که اخباری از حضور ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل طرطوس سوریه برای حمله با موشکهای تام هاوک به مزاکر نظامی سوریه مخابره شده است.

واکنش روسها نیز به گونه ای بوده که اوضاع را خطرناک توصیف کرده اند اما از آمادگی برای واکنش سخن گفته اند به ویژه که لاوروف وزیر خارجه روسیه از تعهدی که روسیه در قبال دمشق دارد، سخن گفت. روسها به خوبی می دانند که هدف تضعیف نقش سیاسی و نظامی مسکو در سوریه و روحیه دادن به تروریستهای فراری از استانهای مختلف سوریه در ادلب است. آنها از اینکه روسیه نقش قوی داشته باشد، سخت ناخرسند هستند.

هرچند که تهدیدات علیه سوریه نخستین بار نیست اما ممکن است که شدت این ضربات اینبار بیشتر باشد اما نمی تواند به تروریستهای که از بسیاری از مناطق رانده شده اند کمکی کند بلکه هدف تضعیف سوریه است.اما این در شرایطی که هنوز ترامپ تصمیم خود را در این زمینه نگرفته است.

 

 

احتمالاتی که مطرح است حمله به پایگاههای نظامی مهم و سامانه دفاع هوایی سوریه تا توان ارتش سوریه را تضعیف کنند. بعید است که آمریکا به سوی رویارویی تمام عیار حرکت کند به اعتقاد ناظران امور، آمریکا ممکن است که اهداف نظامی بیشتری را در شرق و غرب سوریه هدف قرار دهد.

به هرحال تحرکات آمریکا و غربی ها نمی تواند تغییری در واقعیت ایجاد کند و عقربه های ساعت به عقب باز نمی گردد زیرا سوریه بر نقطه تکیه حامیان تروریسم در غوطه مسلط شده و نگاه ارتش سوریه به سوی مناطق دیگر است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار