رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 800 هزار تن محصول سیب‌زمینی در حال حاضر در انبارها بدون فروش باقی مانده است.
کد خبر: ۵۹۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 14 April 2018
به گزارش تابناک اردبیل، خلیل نیکشاد در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: براساس سند توسعه صادرات استان که ما در بخش کشاورزی تدوین کردیم امیدواریم با لینک سند توسعه صادرات در سایر بخش‌ها بتوانیم در کوتاه مدت و میان مدت موانع و مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی را برطرف کنیم.
 
وی به جایگاه استان در تولید غلات، سیب‌زمینی و بخش دام و طیور برای صادرات به کشورهای همسایه اشاره و خاطرنشان کرد: باید با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی به سمتی حرکت کنیم تا مشکلات و موانع موجود یکی پس از دیگری برطرف شده و امکان تقویت بخش صادرات به خوبی فراهم آید.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به تولید 800 هزار تن سیب‌زمینی در استان اشاره کرد و گفت: 70 درصد محصولات صادراتی ما را در بخش کشاورزی سیب‌زمینی تشکیل می‌دهد که نوسانات قیمت ارز مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده و هم اکنون 80 هزار تن از این محصولات در انبارها باقی مانده است.
 
نیکشاد در ادامه به تحقیق و بررسی تیم‌های کارشناسی و دانشگاهی در باب نقاط ضعف و قوت کشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی اشاره کرد و افزود: به مانند سایر دشت‌ها ما در دشت اردبیل در تولید سیب‌زمینی با مشکلاتی روبرو هستیم ولی به نسبت همدان و اصفهان مشکلات ما در تولید سیب‌زمینی پائیزه بسیار کمتر است در حالی که در همدان و اصفهان انواع بیماری‌ها به ویژه باکتری‌های خاص، تولید سیب‌زمینی را با تنش‌هایی روبرو کرده است.
 
وی ادامه داد: 80 درصد تولید سیب‌زمینی ما از نوع آگاریاست که اغلب در صنایع تبدیلی و همچنین صادرات مورد توجه قرار گرفته و در تازه‌خوری نیز اقبال از این سیب‌زمینی بسیار بالاست.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین مصرف سیب‌زمینی در کشور را 46 تا 50 کیلوگرم و در کشورهای اروپایی 24 کیلوگرم اعلام و بیان کرد: حتی در سیب‌زمینی وارداتی از بلژیک و هلند نیز برخی آفات و بیماری‌هایی را شاهد بودیم که با توجه به آلوده بودن برخی از اراضی سیب‌زمینی این شرایط طبیعی به نظر می‌رسد.
 
نیکشاد در مورد تامین بذر سیب‌زمینی مورد نیاز کشاورزان تصریح کرد: ما هیچ مشکلی در تامین بذر و سایر نهاده‌های کشاورزی نداریم و آمادگی برای تامین سایر نهاده‌ها در ایام کشت محصول سیب‌زمینی وجود دارد.
 
وی به فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی در تولید بذر متناسب با شرایط اقلیمی اردبیل اشاره کرد و گفت: دو رقم پیش از این معرفی شده و چهار رقم جدید نیز قرار است معرفی شود و ما در تولید مینی‌تیوبر با 2.5 میلیون عدد در سطح کشور جزو استان‌های مطرح هستیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار