تابناک اردبیل گزارش میدهد
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از شناسایی حدود 294 نفر کودک خیابانی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۵۹۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 16 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در استان اردبیل به ریاست مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان و با حضور اعضای این شورا برگزار شد و راهبردها و برنامه‌ها در این حوزه در سال 97 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مدیران سازمان‌های عضو شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به تشریح عملکرد حوزه‌های کاری خود پرداخته و در مورد برنامه‌های خود ارائه گزارش کرده و مصوبات جلسه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی مشخص شد.

آموزش و اشتغال افراد رهاشده از بند اعتیاد و کودکان خیابانی

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه جتماعی استان اردبیل در این جلسه با اشاره به دستور کار جلسه در خصوص گزارش و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در رابطه با کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: با توجه به تاثیرگذاری مجموعه سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های وزارتخانه بر آحاد جامعه، به ویژه جامعه متاثر از آسیب اجتماعی، ضروری است طرحی منسجم، همه‌جانبه و فراگیر در خصوص پیشگیری  و کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین شود.

قاسم رحیمی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه در زمینه آموزش و اشتغال افراد رهاشده از بند اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و کودکان خیابانی بیان کرد: باید دستگاه‌های دخیل در این حوزه همکری و مشارکت لازم را داشته باشند تا بتوانیم در این حوزه اقدامات شایسته‌ای را شاهد باشیم.

وی افزود: در این راستا بخش کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نسبت به پیگیری به‌کارگماری افراد رها شده از بند اعتیاد، کودکان خیابانی بالای 15 سال، زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار اقدام کرده و  بخش اجتماعی فرهنگی این اداره کل نیز برنامه‌های آموزشی خود را در سال 97 مشخص و در این زمینه اقدام خواهد کرد.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه جتماعی استان اردبیل با اشاره به پیش رو بودن هفته کار و کارگر تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود در این حوزه با اعلام کرده و در برگزاری برنامه‌های گرامیداشت این هفته نیز همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

ایجاد و تقویت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد در مدارس

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: امروزه مدرسه یکی از محیط‌های بسیار مناسب برای ایجاد و تقویت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد است.

بهنام بهشتی بیان کرد: مهار آسیب‌های اجتماعی در سه فضای خانواده، مدرسه و محله باید مورد توجه قرار گیرد و محیط مدرسه نخستین حلقه اقدامات پیشگیری است که سبب می‌شود باورها و نگرش‌ها به درون خانواده و سپس از خانواده به محلات هم تسری یابد.

وی آموزش و پرورش را رکن اصلی اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه دانست و تصریح کرد: فعالیت‌های موثر در آموزش و پرورش می‌تواند در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در سطح استان تاثیرگذار باشد که انتظار می‌رود همکاری و تعامل این نهاد در رستای کاهش آسیب‌ها توسعه و گسترش یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در مورد شیوع‌شناسی آسیب‌های اجتماعی مختلف در مدارس استان گفت: نشست‌های تخصصی در مورد کاربست نتایج پژوهش‌های انجام شده تشکیل شد تا بتوانیم زمینه‌ساز اجرایی و عملیاتی شدن این پژوهش‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان باشیم.

 294 نفر کودک خیابانی در استان اردبیل شناسایی شد

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این نشست اظهار کرد: با تشکیل کمیته فرهنگی، کلاس‌هاس آسیب‌های اجتماعی در محیط های آموزشی، محلات و محیط های کار در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود تا بتوانیم در راستای پیشگیری از آسیب‌ها اقدامات عملی و اساسی انجام دهیم.

بهزاد ستاری افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در حدود 294 نفر کودک خیابانی در کل استان شناسایی شده که با انجام نیازسنجی در رابطه با کودکان زیر 15 سال، کودکان بازمانده از تحصیل به کلاس درس بازگردانده شده‌اند.

وی بیان کرد: خانواده‌های این کودکان نیز زیر چتر حمایتی این دستگاه قرار گرفته‌اند و کودکان بالای 14 سال نیز  برای برخورداری از کار و اشتغال مناسب به واحدهای کار و تولید معرفی شده‌اند تا بتوانیم با فراهم‌اوری شغل مناسب برای این افراد زمینه‌ساز رفع مشکلات آنها شویم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت:‌ یکی از اولویت‌های اساسی بهزیستی استان اردبیل استفاده از ظرفیت پایگاه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای کاهش این آسیب‌ها بوده که در این زمینه تاکنون 33 پایگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اردبیل راه‌اندازی شده است.

134 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی به  افراد آسیب‌دیده اجتماعی ارائه می‌شود

به نوشته تسنیم، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد:‌ در سال گذشته در مجموع بیش از 6 میلیون و 352 هزار نفرساعت در استان اردبیل آموزش مهارتی ارائه شده که 331 هزار و 936 نفرساعت از این آموزش‌ها در بخش پادگان و زندان بوده و این افراد توانسته‌اند از این خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

محمد پورقلی افزود: در سال گذشته برای تعداد 840 نفر در استان 199 نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده و در سال 97 نیز 134 هزار و 714 نفر ساعت تعهد آموزشی داریم و آمادگی لازم برای برقراری کلاس‌های آموزشی برای ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها را داریم. 

وی در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی گفت: با عقد تفاهم‌نامه‌های متعدد نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی در مراکز، کمپ‌ها، سکونتگاه‌های غیررسمی و  زندان‌ها اقدام کرده‌ایم و امسال نیز در این زمینه اقدامات تداوم خواهد داشت.

محمد حسین شاهنده، مدیر صندوق بیمه کارآفرینی امید استان اردبیل نیز در رابطه با تسهیلات ارائه شده به زندانیان آزاد شده اظهار کرد: برای اشتغال زندانیان آزاد شده حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و ارائه تسهیلات به کارفرمایانی که نسبت به به‌کارگماری زندانیان آزاد شده مبادرت کنند انجام خواهد شد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار