صددرصد محصولات تلف شد
در دو روز اخیر در مشگین‌شهر و خلخال، باغ‌های میوه در این دو شهرستان دچار سرمازدگی و خسارت صددرصدی شدند.
کد خبر: ۵۹۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 17 April 2018

به گزارش تابناک اردبیل، اسماعیل شیخ الاسلامی گفت: دیشب در اثر سردی هوا بخش وسیعی از باغ های منطقه دچار سرمازدگی شد.
وی گفت: بررسی های اولیه کارشناسان نشان می دهد تا عصر روز دوشنبه خسارت چندانی به باغ های منطقه وارد نشده بود، اما بر اثر سردی هوا و یخبندان کم سابقه در سه شنبه شب بیشتر درختان میوه های هسته دار دار از جمله هلو ، زردآلو ، آلو و گوجه سبز بطور جدی خسارت دیدند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که سرمازدگی در بخش وسیعی از باغ های سیب و تاکستان های انگور نیز گزارش شده است.
او با بیان اینکه بزودی میزان دقیق خسارت وارده اعلام خواهد شد، خواستار ورود صندوق بیمه محصولات کشاورزی به این موضوع شد
شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل دارای 14 هزار هکتار باغ میوه است و سالانه در صورت مساعد بودن شرایط جوی بیش از 300 هزار تن انواع محصولات سردرختی از باغ های این شهرستان استحصال می شود.

خسارت 900 میلیاردی سرما به باغات خلخال

فریدون بابایی فرماندار خلخال هم به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر بارش برف و افت پنج درجه زیر صفر دمای هوا در روزهای گذشته و در حالی که بیشتر درختان میوه شکوفه داده و به بار نشسته بودند، موجب وارد شدن خسارات مالی سنگین به سردرختی درختان میوه در سه بخش مرکزی ، خورش رستم و شاهرود این شهرستان شد.
وی با بیان اینکه با توجه به شدت سرمای صبح امروز خلخال میزان خسارات وارده به بخش باغی خلخال رو به افزایش است، اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی بارش برف و افت شدید دمای هوا تا پایان روز 27 فروردین ماه به 840 هکتار از باغ های گردو ، 400 هکتار به باغ های سیب و گلابی ، 600 هکتار باغ های درختان میوه هسته دار و در مجموع به یک هزار و 840 هکتار از چهار هزار و 500 هکتار از باغ های میوه این شهرستان خسارت زده و سردرختی آنها را از بین برده است.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل با برخورداری از 45 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی که چهار هزار و 500 هکتار آن را باغ های میوه تشکیل می دهند یکی از قطب های بزرگ تولید میوه ارگانیک استان اردبیل است.
بیشتر باغ های میوه این شهرستان بدلیل واقع شدن در منطقه سردسیری هر سال در ماه اردیبهشت ببار می نشینند که در بهار امسال بدلیل گرم شدن زود هنگام هوا درختان میوه یک ماه قبل از موعد مقرر شکوفه زده و ببار نشستند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار