بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۲۲۳.۷ میلیمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 14 May 2018
تابناک اردبیل: بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۶.۹ میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۲۲۳.۷ میلیمتر) ۳۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
حجم بارش‌ها از اول مهر پارسال تا ۲۲ اردیبهشت امسال معادل ۲۵۰.۵ میلیارد مترمکعب گزارش شده است. البته در شش حوزه اصلی نیز شرایط نسبتا منفی ارزیابی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در حوزه‌های قره‌قوم، مرزی شرقی، فلات مرکزی و خلیج فارس و عمان با کاهش محسوس بارش‌ها مواجه هستیم و در مجموع میزان بارش‌ها در حوزه‌های اصلی ۷۱.۷ میلی متر کاهش داشته است.

در حوزه خلیج فارس و دریای عمان این کاهش ۱۵۲ میلی متر، در حوزه فلات مرکزی ۶۴.۳ میلی متر، در حوزه مرزی شرقی ۲۳ میلی متر و در حوزه قره‌قوم ۷۱.۷ میلی متر است. البته در حوزه دریای خزر میزان بارش‌ها ۱۰.۴ میلی متر و در حوزه دریاچه ارومیه ۹۵.۹ میلی متر مثبت گزارش شده است.

از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و درازمدت حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد باران کمتری را شاهد خواهیم بود. همچنین از میزان ذخیره سد‌ها نیز نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاسته شده است که این موضوع موجب شده وزیر نیرو نسبت به وضعیت فعلی منابع آبی هشدار دهد.

بر اساس آمار ۴۹ سال گذشته، در هر ۱۰ سال میزان بارندگی‌ها با کاهش روبه‌رو بوده؛ به‌گونه‌ای که متوسط بارش‌ها در ۵۰ سال گذشته ۲۵۰ میلی‌متر ثبت شده، اما در ۱۰ سال اخیر این میزان تنها ۲۱۷ میلی‌متر بوده است. علاوه بر این در حالی که متوسط بارندگی‌ها در ایران حدود ۴۰ درصد کمتر از سال‌های قبل بوده، در برخی استان‌ها این میزان تا ۸۰ درصد کاهش را نیز نشان می‌دهد؛ تا جایی که در استان هرمزگان ۸۰ درصد، سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد، فارس ۷۰ درصد، کرمان ۷۱ درصد و بوشهر ۶۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش بارندگی داریم. البته در برخی از استان‌ها وضعیت بارندگی‌ها قابل قبول است که می‌توان به استان‌های آذربایجان شرقی، کردستان و آذربایجان غربی اشاره کرد.

همچنین بر اساس برآورد‌های صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که از این تعداد ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود که استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند که بر اساس آمار وزارت نیرو ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.

از سوی دیگر میزان بارندگی‌ها در فلات مرکزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه‌ای که در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز با جمعیت هفت میلیون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که بدترین وضعیت در حوضه فلات مرکزی است و بعد از آن حوضه خلیج فارس و دریای عمان با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
افت ۳۲ درصدی بارندگی در ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار