معاون دادگستری استان:
معاون دادگستری استان اردبیل به مشکل ازدواج زودهنگام دختران در اردبیل در سنین 15 تا 17 ساله اشاره و گفت: عمده این ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود.
کد خبر: ۶۰۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ 14 May 2018
به گزارش تابناک اردبیل، یوسف خدادادی در جلسه کارگروه بانوان و خانواده در استانداری اردبیل اظهار کرد: آمار طلاق ثبت شده در سال 95 بیش از 3 هزار و 276 مورد بوده که این رقم در سال گذشته به کمتر از 3 هزار و 108 مورد رسیده که براساس آمارهای ثبت احوال 5.1 درصد و آمار ثبت اسناد نیز 2.5 درصد کاهش را شاهد هستیم.
 
وی با بیان اینکه بیش از 57 هزار و 230 فقره پرونده به مراجع قضایی در حوزه خانواده ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد پرونده بیش از 8 هزار و 601 مورد مربوط به مباحث خانواده بوده است.
 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در مورد دعاوی مطرح شده در دادگاه خانواده بیان کرد: عمده مباحث مربوط به طلاق، جهیزیه، مهریه و نفقه بوده و در استان اردبیل اولین دعاوی حقوقی مربوط به مباحث خانواده است که بیش از 8 هزار و 661 فقره را شامل می‌شود.
 
خدادادی افزود: بعد از مباحث خانواده مطالبه وجه دیگر دعاوی حقوقی مطرح شده در استان است که 6 هزار و 900 مورد را شامل می‌شود.
 
وی به افزایش 5 درصدی مراجعین به محاکم خانواده اشاره کرد و گفت: آمارر ارائه شده در مورد ثبت طلاق مربوط به ادارات ثبت احوال و ثبت اسناد آماری متفاوت است و ما هنوز دلیل این تفاوت آماری را نمی‌دانیم .
 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: ثبت اسناد در سال گذشته آمار ثبت طلاق را 3 هزار و 108 مورد با 2.5 درصد کاهش به نسبت سال 95 اعلام کرد در حالی که آمار ثبت احوال نشان می‌دهد میزان طلاق ثبت شده 3 هزار و 108 مورد بوده که 5.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در سال 95 به نسبت سال قبل از آن با 21 درصد افزایش طلاق روبرو بودیم، خاطرنشان کرد: استان اردبیل در نرخ رشد طلاق رتبه اول را داشت که با اقدامات انجام شده در سال گذشته روند کاهشی در ثبت طلاق بین دو تا 5 درصد به ثبت رسیده است.
 
خدادادی در ادامه به علل و عوامل ثبت طلاق در استان اردبیل براساس تحقیقات میدانی رخ داده در مراجع قضایی اشاره و بیان کرد: 20 دلیل عمده طلاق در استان اردبیل با تحقیقات گسترده مشخص شده که این دلایل مربوط به مسایل فرهنگی، اخلاقی، خیانت همسران، فقر، اعتیاد و برخی تفاوت‌ها در سن ازدواج بوده که به عنوان عامل و عنصر طلاق یاد شده است.
 
وی به مشکل ازدواج زودهنگام دختران در اردبیل در سنین 15 تا 17 ساله اشاره و اظهار کرد: عمده این ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود و در کنار ازدواج زودهنگام ما با مشکل ازدواج دیرهنگام نیز در استان اردبیل روبرو هستیم به طوری که ازدواج به هنگام مورد غفلت و بی‌‌توجهی قرار گرفته است.
 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ادامه داد: عدم شناخت کافی زوجین و ضعف مهارت در زندگی دو دلیل عمده طلاق زوجین در استان اردبیل محسوب می‌شود که ما اقداماتی را در دادگستری با هدف رفع این آسیب‌ها و مشکلات آغاز کردیم که آموزش پیش از ازدواج یکی از این راهکارهاست که اثرات پیشگیرانه‌ای در حوزه طلاق داشته است.
 
خدادادی به فعالیت مراکز مشاوره تخصصی در حوزه اشاره و بیان کرد: زوجین قبل از ثبت ازدواج خود باید هم در آموزش پیش از ازدواج و هم در مراکز مشاوره حضور پیدا کرده و آموزش‌های مورد نظر را یاد بگیرند.
 
وی به برخی پیشنهادات در ارتباط با کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: باید آموزش عمومی را در محلات، محیط‌های اداری و ... با هدف آگاهسازی عمومی مورد توجه قرار دهیم به طوری که در سرفصل تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان این مهارت‌ها گنجانده شده و به صورت تدریجی و سیستمی به جوانان ما آموزش داده شود.
 
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل به اهمیت موضوع مشاوره‌های قبل از ازدواج و طرح برخی از مباحث مهم در شروع زندگی اشاره کرد و گفت: باید آنقدر این مشاوره‌ها را تقویت و توسعه دهیم تا قبح مراجعه به مشاور شکسته شده و زمینه حل مشکلات به صورت علمی و تخصصی فراهم آید.


انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار