به شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ شد
بانک مسکن مصوبه جدید هیئت مدیره این بانک مبنی بر امکان دریافت دوباره وام خرید مسکن از سوی زوجین را به شعب سراسر کشور ابلاغ کرد.
کد خبر: ۶۰۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 21 May 2018

به گزارش بانک مسکن، با تصمیم جدید هیئت مدیره این بانک، زوجین استفاده کننده از تسهیلات خرید مسکن، مشروط به گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر، می توانند یک بار دیگر تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

محدودیت دفعات دریافت وام مسکن برای زوجین برداشته شد

پیش تر، برای استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن توسط زوجین، محدودیت وجود داشت؛ اما با مصوبه جدید بانک مسکن، این ممنوعیت برداشته شده است.

زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن متناسب با نوع تسهیلات انتخابی، باید ضوابط مصوب هر کدام از انواع تسهیلات را رعایت کنند.

رفع محدودیت، ویژه وام «خرید مسکن با اوراق» و وام «ساخت مسکن» است

بر این اساس، چنانچه زوج متقاضی تسهیلات خرید مسکن برای دومین بار، به دنبال اخذ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن یا تسهیلات مشارکت مدنی از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن باشد، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از تسهیلات وجود ندارد.

برای دریافت تسهیلات خرید مسکن با سپرده از محل حساب صندوق پس انداز مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان و همچنین تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن مجدد، باید ۵ سال از تاریخ اخذ تسهیلات با سپرده قبلی گذشته باشد و در عین حال عملیات تسویه یا انتقال تسهیلات به غیر، انجام شده باشد.

شرایط ویژه برای دریافت وام مجدد خرید مسکن در بافت فرسوده

بر اساس مصوبه جدید هیئت مدیره این بانک، برای بافت های فرسوده نیز امکان استفاده دوباره زوجین از تسهیلات فراهم شده است. در بافت های فرسوده شهری، شرط خانه اولی بودن متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ضروری نیست اما در صورتی که متقاضی، خانه اولی نباشد، نرخ سود این تسهیلات، ۸ درصد محاسبه خواهد شد. همچنین زوجین برای استفاده دوباره از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده، باید دوره زمانی ۵ سال بعد از اولین مرتبه استفاده از تسهیلات مسکن را پشت سر گذاشته باشند و نسبت به تسویه با بانک یا انتقال تسهیلات اولیه به غیر، اقدام کرده باشند.

خارج از بافت فرسوده، وام یکم داده نمی شود

با این حال، در خارج از بافت فرسوده شهرهای کشور، آن دسته از زوجین که یک بار از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده اند، نمی توانند از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، استفاده کنند چرا که برای تسهیلات یکم در خارج از بافت، حتماً متقاضی دارای شرایط خانه اولی باشد به این معنا که تا به حال از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشد و فرم جیم زوجین سبز باشد. منظور از سبز بودن فرم جیم آن است که زوجین تا به حال از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.

بر اساس مصوبه جدید هیئت مدیره این بانک، اعطای تسهیلات بدون سپرده به زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات، ‌ منوط به تأمین و تخصیص اعتبار و پیش بینی موضوع در سیاستهای اعتباری یا طرح های مقطعی بانک است. همچنین در اعطای تسهیلات توأم، ضوابط هر یک از تسهیلات، از شرایط عمومی و اختصاصی همان تسهیلات تبعیت می کند. به بیان دیگر، در صندوق پس انداز ساخت مسکن و صندوق پس انداز مسکن، امکان ارائه دو فقره تسهیلات مسکن به زوجین برای ساخت یا خرید یک واحد مسکونی، امکان پذیر نیست. زوجین برای این منظور باید به صورت توأم (توأم با تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم یا اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن)، تسهیلات مدنظر خود را دریافت کنند.

در وام مجدد مسکن، تسهیلات ۱۰ میلیونی بدون سپرده هم داده می شود

در پرداخت مجدد تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مازاد بر سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز انجام می شود. اما این تسهیلات (بدون سپرده)، تا زمان اجرای بخشنامۀ مربوط به همین نوع تسهیلات، در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار