تصاویری‌که‌واکنش‌های‌متفاوت‌داشت
مشاهده یک جفت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده «آق‌داغ» شهرستان خلخال خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست بود، از سویی برخی نگرانند انتشار خبر جان این گونه نادر را به خطر بیاندازد.
کد خبر: ۶۱۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴ 03 June 2018
پلنگ ایرانی - آق داغ خلخال.JPG

 

به گزارش تابناک اردبیل، پلنگ ایرانی به عنوان یکی از گونه های نادر کشور، بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ بوده و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» قرار دارد.

طی روزهای اخیر تصاویری از یک پلنگ ایرانی در کوه های آق داغ شهرستان خلخال که از مناطق حفاظت شده استان اردبیل به شمار می رود، منتشر شده است. تصاویری که موجب خوشحالی و نگرانی در بین دوستداران محیط زیست شده است.

از طرفی دوستداران محیط زیست و فعالان این حوزه وجود پلنگ ایرانی بویژه یک جفت نر و ماده در منطقه آق داغ را اتفاق مناسبی می دانند چراکه طی سال های اخیر اخبار و تصاویر موثقی مبنی بر مشاهده این گونه منتشر نشده بود و احتمال می رفت که نسل پلنگ ایرانی در منطقه خلخال منقرض شده باشد.

شادی و نگرانی؛ واکنش متفاوت به یک تصویر

از طرف دیگر انتشار تصاویر این جفت پلنگ ایرانی نگرانی از شکار این گونه نادر کشور و غرب آسیا را دامن زده است، براین اساس گروه های دوستدار حیوانات و محیط زیست برلزوم ارتقا حفاظت از منطقه آق داغ خلخال و از این گونه نادر تاکید دارند.

در این خصوص می توان گفت عدم تمایل محیط زیست استان اردبیل به انتشار این تصاویر و خبر مربوط به آن - با وجود ضبط تصاویر طی اردیبهشت ماه - می تواند نشان دهنده همین نگرانی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه طی گفتگو با خبرنگاران ثبت تصاویر یک جفت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده آق داغ شهرستان خلخال خبر بسیار خوبی در حوزه محیط زیست این استان برشمرد.

محمد خداپرست با بیان اینکه تصاویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال ثبت می شود، اضافه کرد: این مهم اردیبهشت ماه سال جاری از سوی ماموران حفاظت محیط زیست تصویربرداری شده است.

افزایش جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده اردبیل

وی افزود: ماموران محیط بانی محیط زیست شهرستان خلخال با تلاش های شبانه روزی در اردیبهشت ماه امسال، موفق به ثبت تصاویر و فیلم از دو پلنگ ( نر و ماده) در منطقه حفاظت شده آق داغ شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: با توجه به اقدامات موثر انجام شده طی چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات گونه ارزشمند پلنگ ایرانی، شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق حفاظت شده استان از جمله منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال هستیم.

وی یادآور شد: گزارشات مردمی و ماموران اجرایی در هنگام گشت و کنترل منطقه مبنی بر مشاهده پلنگ در منطقه حاکی از آن است که این منطقه مامن و زیستگاه فوق العاده مناسبی برای این گونه نادر در کشور است.

خداپرست ضمن تقدیر از محیط بانان شهرستان خلخال از مردم و دوستداران طبیعت خواست تا با حساسیت بیشتری در حفاظت از این گونه‌های ارزشمند، سازمان محیط زیست و طبیعت کشور را یاری کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
نبایدرسانه ای میشد.محیط بانان عزیزمراقب باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار