سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مرمت و بهسازی دو پل تاریخی در اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۶۱۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ 03 June 2018

به گزارش تابناک اردبیل نادر فلاحی در بازدید از پل تاریخی نادری در اردبیل اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو پل تاریخی در اردبیل مرمت و بازسازی می‌شود که یکی از این دو پل، پل تاریخی نادری مربوط به دوره قاجار به طول 60 و عرض 5.10 متر است.

وی بیان کرد: این پل تاریخی در 300 متر مربع، آسفالت کف عرشه تخریب شده و به منظور سبک سازی نیز یک متر از خاک پل برداشته شده بوده که پیمانکار در وضعیت فعلی در حال مرمت پل است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه یکی از طاق‌ها بر اثر نشت پی سبب شکستگی عرشه شده بود که این بخش نیز در حال مرمت است، افزود: روی عرشه بعد از پوکه ریزی اول ملات ماسه و سیمان انجام می‌شود و نیز به منظور جلوگیری از نفوذ آب به عرشه و بدنه پل ایزوگام اجرا خواهد شد.

فلاحی تصریح کرد: بعد از ایزوگام بتن 10 سانتیمتری اجرا شده و مابقی امور به شهرداری واگذار می‌شود تا کف‌سازی لازم عملیاتی شود و در بستر رودخانه بازسازی لازم توسط شهرداری عملیاتی می‌شود تا از نشت رطوبت به فنداسیون پل جلوگیری شود.

وی پروژه دیگر را مرمت پل تاریخی هفت چشمه  یا یدی گوز کورپوسی مربوط به دوره صفوی به طول 60 و عرض 3.10 متر دانست و گفت: کف عرشه در این پل نیز توسط پیمانکار تخریب شده و روی عرشه سبک‌سازی شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: ملات سیمان و ماسه اجرا شده و به جای ایزوگام در این پل  برای تنفس مصالح پل از مواد نانو واترپروف استفاده می‌شود و نیز یکی از طاق‌ها که به دلیل  نشت رطوبت به فنداسیون دچار تخریب شده بود از سوی پیمانکار مرمت و بازسازی می‌شود.

فلاحی با ابراز امیدواری به اتمام عملیات مرمت هر دو پل تا دو هفته آینده بیان کرد: برای مرمت پل تاریخی نادری 70 میلیون تومان اعتبار و برای مرمت پل تاریخی هفت چشمه 35 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این اداره کل زیرساخت‌های لازم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری را تامین می‌کند، افزود: رمپ‌های ورود و خروج و پل بر روی کانال در پروژه گردشگری آروین طراحی شده و از طریق مناقصه اجرا می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه مساحت پل در این پروژه 125 متر مربع و طول رمپ‌های ورودی و خروجی نیز 60 در 5.5 متر مربع است، گفت: 400 میلیون تومان اعتبار برای این پروژه تامین شده و زیرساخت‌های راه و مخابرات و برق نیز برای حمایت  سرمایه‌گذار عملیاتی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار