مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان اردبیل گفت: همزمان با هفته محیط زیست کیسه های پارچه ای و کاغذی در اردبیل جایگزین نایلونهای دستی می شود.
کد خبر: ۶۱۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 05 June 2018

به گزارش تابناک اردبیل، محمد خداپرست در آستانه هفته محیط زیست در مصاحبه با خبرنگاران افزود: امسال شعار هفته محیط زیست "غلبه بر آلودگی پلاستیکی" نامگذاری شده است.

وی از راه اندازی کمپین "نه به کیسه‌های پلاستیکی" در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: هماهنگی های لازم با فروشگاههای زنجیره ای معتبر در استان انجام شده و همزمان با هفته محیط زیست کیسه های پارچه ای و کاغذی در بین شهروندان توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو پنج کشور پر مصرف کیسه های پلاستیکی در دنیا است، بیان کرد: برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست باید با فرهنگ سازی، استفاده از کیسه های پلاستیکی کاهش یافته و استفاده از کیسه های پارچه ای و کاغذی در جامعه نهادینه شود.

وی اضافه کرد: اگر به طور متوسط هر خانواده در روز یک عدد کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند در طول سال 816 میلیون کیسه پلاستیکی در کشور کمتر مصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه آلودگی ناشی از استفاده از کیسه های پلاستیکی باعث تلف شدن سالانه یک میلیون پرنده و یکصد هزار پستاندار در دنیا می شود، ادامه داد: علاوه بر آن استفاده از کیسه های پلاستیکی باعث انواع بیماری ها مانند سرطان و مسمومیت می شود وبرای همین استفاده از کیسه های پلاستیکی در بسیاری از

کشورها از جمله بنگلادش و فرانسه جرم محسوب می شود.
خداپرست گفت: متاسفانه سرانه تولید زباله در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که هر نفر در کشور به طور میانگین 800 گرم زباله تولید می کند اما این رقم در استان اردبیل 850 گرم برای هر نفر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین افزود: سند آمایش سرزمینی استان در سال 91 به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسیده اما بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای که در استان اجرا می‌شود تطابقی با سند آمایش سرزمین ندارد.

وی از برگزاری 92 برنامه آموزشی و پژوهشی در سال گذشته در استان در حوزه محیط زیست خبر داد و اظهار کرد: این برنامه های آموزشی با مشارکت سایر دستگاههای اجرایی استان برگزار شد که مهمترین آن انتخاب 10 مدرسه به صورت آزمونه ( پایلوت ) با هدف کاهش مصرف انرژی بود که براساس بررسی‌ها 35 تا 60 درصد مصرف انرژی در این مدارس کاهش یافت.

وی مدیریت پسماند، مقابله با آلودگی هوا، شناسایی کانون های گرد وغبار، مقابله با آنها و تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی را چهار الویت مهم سازمان محیط زیست کشور در دولت دوازدهم عنوان کرد.

خداپرست گفت: بازدید رایگان از موزه حیات وحش اردبیل، برگزاری مسابقه باد بادک ها در شورابیل، تشکیل زنجیره انسانی در راستای حذف پلاستیک، برگزاری غرفه‌های 'نه به کیسه‌های پلاستیکی '، آغاز به کار نشریه و ماهنامه الکترونیکی زیست‌محیطی از جمله برنامه‌های هفته محیط زیست در استان اردبیل است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار