پیشنهاد یک سفر سحرانگیز
طبیعت بکر فندقلو با رویش میلیون‌ها گل بابونه تجلی‌گاه زیبایی و تنوع پوشش گیاهی شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
کد خبر: ۶۱۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 10 June 2018

تابناک اردبیل- اگر دلتان هوای یک دشت پر از گل، گل بابونه و جنگل بکر و دست نخورده را کرده تا فارغ از هر فکر و اندیشه‌ای این همه زیبایی را با چاشنی تازگی و طراوت هوایی پاک ببلعید و جسم و روح خسته‌تان را جانی دوباره ببخشید ، کافی است دل به جاده زده و روی نقشه جغرافیا اردبیل را نشانه بگیرید؛ طبیعت بکر و رویایی مورد نظر در این استان واقع شده است؛ جایی به نام جنگل فندقلو.

جنگل فندقلو در استان اردبیل و جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین– آستارا شروع شده با جهت شمال غربی– جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات ، دارای آب و هوایی متبوع و خنک می باشد و فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این بهشت بی نظیر است.

در مجموع ۱۹ گونه جنگلی در این منطقه شناسایی شده‌اند که در این میان ، گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارند که به ارزش منطقه می‌افزایند. اما نام فندقلو از این جهت بر این جنگل نهاده شده که در آن درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها روییده است.

در دشت‌های جنگل فندقلو یکی از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا به نام سوسن چلچراغ می‌روید و قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری دارد. در داخل جنگل یک استخر آب گرم به نام میشه سویی وجود دارد که به دلیل خاصیت درمانی این آب ، افراد زیادی به این مکان مراجعه کرده و چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آب گرم و آبشار موجود در منطقه ، اقامت می‌کنند.

همچنین در این جنگل امکانات اقامتی و رفاهی برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکان اقامت شبانه روزی هم در آن مهیاست. از جمله امکانات دیگر در این منطقه وجود پیست اسکی مناسب برای فصل سرد سال و پیست روی چمن و تله کابین با منظره طبیعی و جنگل دایر شده است.

از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه توریستی جنگل فندقلو جشنواره گل‌های بابونه است، که همه ساله همزمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی دراین منطقه که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است برگزار می‌شود. این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برگزار می‌گردد.

بابونه گیاهی است یک ساله ، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که به صورت خودرو در مزارع ، دشت ها ، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید. جشنواره گل های بابونه نمین به منظور شناساندن استعدادهای گردشگری منطقه در فصل رویش گلهای زیبای بابونه می باشد. در این جشنواره هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران این منطقه، با تولید گلیم ،مسند، جاجیم و ورنی میراثی گرانبها را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

مسیرهای گوناگونی برای رفتن و لذت بردن از طبیعت این جنگل وجود دارد اما بهترین آن که آسفالت هم می‌باشد، سه راهی جاده اردبیل به شهر آستارا در نزدیکی شهر نمین است. در مسیر راه اردبیل به شهر آستارا و قبل از رسیدن به شهر نمین، تابلوی جنگل فندقلو دیده می‌شود. همچنین راه دیگری نیز برای رسیدن به این جنگل از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران  وجود دارد که از داخل روستای گیلده میگذرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار