کشف منحصر به فرد در ایران
مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست از کشف دو قطعه فسیل دندان ماموت و قطعاتی از عاج و فک فیل ماموت در مغان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 13 June 2018

به گزارش تابناک اردبیل طاهره افتخاری در بازدید از سایت کشف فسیل فیل ماموت در بیله سوار افزود: این فسیل ها مربوط به فسیل های کواترنر است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فسیل های مشابهی نیز در کشور جمهوری آذربایجان کشف و گزارش شده است، یکی از اولویت های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه این فیل ها در زمان حیات خواهد بود.

به گفته مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست، این سازمان مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان به این موضوع پرداخته و زیستگاه این موجودات عظیم الجثه را در ایران مشخص کند.

وی با بیان اینکه دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، با همکاری محیط زیست اردبیل و با توجه به اهمیت فسیل های یافت شده، برای بررسی منطقه و جمع آوری و مطالعه این فسیل ها  اقدام کرده است، یادآور شد: مطالعه این نمونه ها فصل جدیدی از معرفی فسیل های مهره داران به ویژه فیل ها را باز خواهد کرد.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/3/23/374436_214.jpg

رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این بازدید تاکید کرد که نمونه های کشف شده متعلق به دو جنس مختلف از ماموت های بدون پشم با سن حداقل دو میلیون سال می باشد.

زهرا اورک تصریح کرد: علاوه بر این نمونه ها یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیل ها نیزمشاهده و جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اندازه و نوع دندان و اینکه دندان سالم و منحصربه فرد می باشد، می توان گفت که این فسیل ها متعلق به  فیل های بالغ بوده و تاکنون چنین نمونه هایی از کواترنر ایران با این کیفیت گزارش نشده است.

رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی یکی از دندان ها کشف شده را مشابه دندان فیل های هندی عنوان کرد و بیان داشت: این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در دو میلیون سال پیش در ایران زندگی می کرده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
حالااین ائردرکدام موزه نگهداری خواهدشداین مهمه؟ احتمالااین فسیل مثل فسیل قبلی مغان درتبریزنگهداری بشه شایدهم درتهران!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار