کد خبر: ۶۲۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 02 July 2018

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده برق با قیمت تکلیفی فاصله زیادی دارد به طوریکه 50 درصد قیمت تمام شده از مشترکان دریافت می‌شود، اظهار کرد: افزایش پلکانی و دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که اتفاقاً سوبسید بیشتری از دولت دریافت می‌کنند جزء برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است که امسال اولین مرحله آن که همانا دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا خواهد شد و مشترکان پرمصرف پول برق بیشتری پرداخت خواهند کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه این برنامه تدوین شده است، گفت: برای شروع این کار دریافت افزایش 20 درصد قیمت برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند و مصرف برق آنها بیشتر از الگو باشد 20 درصد افزایش یافته است.

حائری با اشاره به خاموشی اخیر تهران اظهار کرد: با کاهش نزولات جوی ظرفیت برقابی کشور با کاهش ۵ هزار مگاواتی مواجه شد که اثرات منفی بر تأمین برق در زمان پیک مصرف می‌گذارد.

وی با اشاره به افزایش مصرف برق همزمان با بالارفتن دما، تصریح کرد: با افزایش یک درجه دما، میزان مصرف برق حدود ۱۵۰۰ مگاوات افزایش می یابد و عمده قطعی های برق پس از عبور دما از ۳۸ درجه اتفاق افتاد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به مشارکت مردم در صرفه جویی برق، بیان کرد: ما توانایی استفاده از ظرفیت کامل نیروگاه‌های برقی در کشور را داشتیم اما با مشارکت مردم برای صرفه جویی ۱۰ درصدی عبور از پیک مصرف حساب ویژه ای باز کرده‌ایم.

حائری ادامه داد: خاموشی برنامه ریزی شده در کشور نداشته ایم اما در مواقع پیک مصرف برق به دلیل اینکه تجهیزات و فیدرهای برقی پاسخگو نیستند برای جلوگیری از ایجاد اختلال خاموشی ها اعمال می‌شود.

وی با اشاره به پرداخت خسارت به مشترکانی که بابت قطعی دچار زیان شدند، تأکید کرد: در صورتی که با قطع برق، لوازم برقی دچار خسارت شود، مشترکان می‌توانند به اداره برق مناطق مراجعه کنند و مطابق قوانین درخواست غرامت کنند.

به گفته وی؛ افزایش ۷ درصدی تعرفه برقی تأثیری در کاهش استفاده از برق نداشته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به افزایش سالیانه ظرفیت نیروگاهی برق، تصریح کرد: طبق برنانه باید هرساله بین ۲ تا ۳ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه برق کشور اضافه شود که با توجه به کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی باید به دنبال منابع انرژی دیگر باشیم.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم هر سال 2 تا 3 هزار مگاوات را به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کنیم، یک بودجه بالایی برای آن نیاز است.

حائری افزود: ۲۰  هزار مگاوات برق در زمان پیک مصرف صرف سیستم های سرمایشی شده است که معادل برق ۴ کشور است. احداث نیروگاه جدید تنها برای عبور از پیک مصرف برق در تابستان هزینه های سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان گفت: برای عبور از پیک مصرف باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا حرکت کرد و دولت نیز باید به سمت افزایش راندمان نیروگاهی حرکت کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار