ضعف مدیریت یا بی‌مسئولیتی دستگاه ذیربط؛ کدام را بپذیریم
با وجود بهره‌مندی دستگاه مسئول در حفاظت از منابع آبی، از قبیل گشت‌های محسوس و نامحسوس، چاههای غیرمجاز در مقابل بازرسین این مجموعه قارچ‌وار سربرآورده است؟!
کد خبر: ۶۲۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 07 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، مطابق با بررسی‌های صورت گرفته امروزه منطقه «ارشق» مشگین شهراز نظر آمار حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان اردبیل رکورددار است.

این مسئله از زمانی تشدید شده که از سال‌های اخیر با موجی از مهاجرت معکوس خوش نشین‌ها از شهرها به روستاها و به لطف امکانات و قدرت مالی نابرابر آنان با روستائیان ساکن، چاههای غیرمجاز عمیق، نیمه عمیق و کم عمق و در سایه سکوت و مماشات مسئولان ذیربط به صورت قارچ‌وار زیاد شده و موجب خشکیدن سرچشمه‌های قنات و حتی چاه‌های تامین‌کننده آب شرب روستائیان شده است.

خبرها حکایت از این دارد که به دنبال بی‌نتیجه ماندن شکایات و گزارش‌های مردمی به دستگاه‌های مسئول در خصوص مقابله با این روند، برخی روستائیان به ناچار و برای فرار از بحران به این رقابت و مسابقه پیوسته‌اند.

یکی از اهالی ساکن در روستاهای ارشق به خبرنگار ما گفت: حفر چاه مستلزم هزینه بالایی است اما وقتی کسی پاسخگوی شکایات نیست و دهیار و اعضای شورای روستا بنا به هر دلیلی که بر همگان روشن و واضح است سکوت اختیار کرده و برای پیگیری شکایات، اهالی را همراهی نمی‌کنند ناچارم گاو و گوسفند خودم را بفروشم و هزینه حفر چاه را تامین کنم تا محتاج همسایه نشوم.

وی افزود: متاسفانه مالکین بخش مهمی از چاه‌های غیرمجاز در روستاها را افراد متنفذ، شاغلان در برخی دستگاه‌های اداری و کسانی تشکیل می دهند که خود را به مجموعه های خاص منتسب می دانند و برای همین هم اهالی روستا از ترس هزینه های ناشی از گلاویز شدن با آنان، نمی‌توانند مسائل خود را شفاف پیگیری کرده و متحد عمل کنند.  

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/4/16/381877_779.jpg

پرسش اینجاست که چگونه و با وجود بهره‌مندی دستگاه مسئول در حفاظت از منابع آبی، از قبیل گشت‌های محسوس و نامحسوس، چاه‌های غیرمجاز در مقابل بازرسین این مجموعه قارچ‌وار سربرآورده است؟!

شایان گفتن است که در ماه‌های اخیر با تشکیل چندین پرونده قضایی در برخی شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های مسئول در حوزه آب در استان اردبیل، تعدادی از مدیران و کارکنان این ادارات به اتهام صدور مجوزهای غیرقانونی، تبانی، رشوه و فساد مالی در بازداشت به سر می‌برند.

بخش ارشق، یکی از نقاط محروم استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر است که بیشترین جمعیت آن به دلیل فقر و خشکسالی به شهرها مهاجرت کرده‌اند و بنا بر آمار، هم‌اکنون کمتر از 12 هزار نفر در این منطقه با حدود 85 روستا به مرکزیت شهر رضی سکونت دارند.

تابناک اردبیل ضمن قدردانی از حسن اعتماد مخاطبان خود در طرح مشکلات و موضوعات مختلف، آماده دریافت گزارش‌ها، مستندات و مشکلات مردمی برای حفظ ذخایر آبی و مقابله با هر گونه دست‌اندازی به این ذخایر و افشای دست‌های ناپاک است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
اب نباشه بایدقیداستان اردبیل رازد"حیات اقتصادی اجتماعی استان وابسته به اب است:درحقیقت رکن اصلی توسعه استان درگروحفظ واحیای حق ابه های استان هست.
تاپدوق خیاوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
سلام بر ارشق : رضی " وغیضعلی بدلی " الله رحمت اله سی" سلام بر سید نجیب میرصاحب موسوی میرک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
درآمد مردم کشاورزی و دامداری است پس آب میخاییم. هر وقت اشتغال صتعتی و تولیدی راه انداختید ان موقع می توانید بگید تمام چاهها را ببندند
مردم چه کنند کشاورزی نکنند که باید برن گدایی کنند
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
اقای ناشناس10:56خودصنعت هم وابسته به اب هست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار