نماینده پارساباد: حق‌آبه مغان را بازمی‌گردانیم
وزیر نیرو با اشاره به برخی اظهارات در باره‌ کاهش حقابه استان اردبیل از رود ارس گفت که سهم هیچ یک از استان‌های شمالی از ارس تغییر نیافته است.
کد خبر: ۶۲۹۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 12 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، رضا اردکانیان امروز در بازدید پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اضافه کرد: البته در صورت کاهش آب رود ارس، سهم همه استان های ذینفع به نسبت تساوی کاهش می یابد.

وی با اشاره به کمبود شدید آب در کشور تصریح کرد: با وجود رود ارس که نعمت بزرگی برای کشور است، منطقی نیست استان های شمالی از بحران حرف بزنند.

وزیر نیرو یادآور شد: وجود رود ارس هم برای استان های شمالی کشور و هم برای کل کشور یک فرصت ممتاز است و باید از این ظرفیت در راستای توسعه بهره گرفت.

وی در بیان علل کمبود آب در کشور طی سال های اخیر متذکر شد: کاهش بارندگی و تغییر اقلیم دلیل اصلی کمبود آب در کشور بوده و این شرایط بی شک نیازمند مدیریت صحیح در حوزه مصرف است.

اردکانیان اجرای پروژه بزرگ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین را یکی از برنامه های مدیریتی صحیح در این حوزه برشمرد و با ارزیابی مطلوب از روند پیشرفت این پروژه تاکید کرد که این طرح باید در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

گفتنی است وزیر نیرو به منظور بازدید از پروژه های ملی در دست اجرای حوزه آب و بررسی مشکلات این طرح ها به استان اردبیل سفر کرده است.

بهره برداری از پست ۲۳۰ کیلوولت نصیرلو گرمی، بازدید از سد عمارت گرمی و احمد بیگلو مشگین شهر، بازدید از تصفیه خانه فاضلاب نیر و سد گیوی، تشکیل جلسات با مقامات استانی و وزارتی و دیدار با امام جمعه از دیگر برنامه های وزیر نیرو طی امروز و فردا است.

وعده بازگشت سهم از دست رفته مغان از حق‌آبه ارس

برپایه این گزارش، شکور پورحسین هم امروز در دیدار با جمعی از مدیران شهرستان بیله‌سوار اظهار داشت: افزایش سهم منطقه مغان از آب ارس یکی از مطالبات جدی مسئولان و مدیران شهرستانی از مسئولان کشوری است، چرا که با توجه به اینکه 62 هزار هکتار از اراضی شهرستانهای بیله‌سوار و پارس‌آباد تحت پوشش طرح پایاب سد خداآفرین هستند، اما حق‌آبه 36 هزار و 700 هکتار برای این شهرستانها منظور شده است که سعی داریم تا حق‌آبه مغان از رود ارس را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه طبق رایزنی‌ها احتمال افزایش حق‌آبه منطقه از رود ارس تا سقف 40 درصد انتظار می‌رود،‌افزود: در کنار این مسئله نیاز است تا عشایر مغان نگران حقوق خود از اراضی پایاب خداآفرین نباشند چرا که در تدوین این نظام حق و حقوق عشایر و روستاییان حفظ شده و آنها به حق قانونی خود خواهند رسید.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس تصریح کرد: یکی از مشکلات مردممنطقه به ویژه عشایر و همچنین مردم بخش‌های جعفرآباد و روستاهای مرزی بیله‌سوار نبود آب شرب می‌باشند که در سفر روزهای آینده وزیر نیرو به استان این مسئله به صورت دقیق و راهبردی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پورحسن بااشاره به فعالیتهای کشاورزی و تجاری در شهرستان بیله‌سوار و قابلیتهای این منطقه برای رونق اشتغال و اقتصاد تصریح کرد: بیشتر نیروهای شاغل در این بخشها خانواده‌هایی با درآمد و از طبقه متوسط هستند که نیاز است تا برای رونق اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه راهکارهای اساسی اندیشیده شود.

وی بیان کرد: مردم زحمتکش منطقه شایسته توجه بیشترمسئولان هستند و مرزنشینان منطقه باید همچون سایر مردم مناطق مرزی از حدااکثر امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند که نیاز است تا در این زمینه مسئولان استانی و شهرستانی با اقدامات و برنامه‌ریزیهای مدون و راهبردی در صدد بهبود وضعیت کسب و کار و در نهایت وضعیت اقتصادی مردم باشند.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سهم منطقه مغان از آب ارس یکی از مطالبات جدی مسئولان و مدیران شهرستانی از مسئولان کشوری است، چرا که با توجه به اینکه 62 هزار هکتار از اراضی شهرستانهای بیله‌سوار و پارس‌آباد تحت پوشش طرح پایاب سد خداآفرین هستند، اما حق‌آبه 36 هزار و 700 هکتار برای این شهرستانها منظور شده است که سعی داریم تا حق‌آبه مغان از رود ارس را افزایش دهیم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار