کد خبر: ۶۳۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 17 July 2018

وزیر راه و شهرسازی از لغو موقت پروانه ۶۵ شرکت حمل‌ونقل بار خبر داد و با اشاره به توافق با وزارت نفت،‌گفت:‌بر اساس توافق صورت گرفته با وزیر نفت، سوخت بر اساس عملکرد و پیمایش در اختیار رانندگان فرار می‌گیرد و سقفی برای این مسئله در نظر گرفته نشده است.

به گزارش تسنیم، عباس آخوندی در جلسه با نمایندگان کامیونداران و انجمن‌های صنفی رانندگان و صنعت حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که برای اطمینان از اجرای قانون نیاز به نظارت عمومی داریم، اظهار کرد: اعتراض را حق رانندگان می‌دانم و به هیچ‌وجه از این اعتراضات گله‌مند نمی‌شوم. نظارت شما مایه قوت ماست، چون خود را نهایتا بخشی از نظام حمل و نقل می‌دانم. من قطعا وظیفه خود می‌دانم از حقوق شما و مشتریان شما دفاع کنم، چراکه کسی که از جانب دولت منصوب می‌شود باید بتواند از حقوق همه دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه در بحث کرایه حمل اتفاقات خوبی رخ داده به شکایات رانندگان از انجمن‌های حمل و نقلی اشاره کرد و افزود: بدون آنکه بخواهیم صنف یا گروهی را محکوم کنیم، به بررسی شکایات رسیده پرداختیم. 385 مورد شکایت ثبت شده که 65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت انجامیده است. 224 مورد منجر به جریمه نقدی و 50مورد نیز به تذکر به شرکت‌ها ختم شده , در 46مورد نیز شکایت وارد دانسته نشده است.

وی با تاکید بر این‌که راهکار حل مشکلات، شفافیت است، تصریح کرد: به هیچ وجه نمی‌پذیرم که قرارداد زیرمیزی، خواه میان راننده و شرکت و خواه میان شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد. همه قرارداها باید رسمی، مستند و مبتنی بر قانون باشند. اگر قرارداد رسمی شکل بگیرد، مشکلات حقوق طرف‌های مختلف، بیمه، تامین اجتماعی، بیمه کالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد. خواهش من از کانون‌ها این است که از رانندگان بخواهند زیر بار قرارداد شفاهی و غیر رسمی نروند. بزرگترین طرف درگیر در این مسئله رانندگان و صاحبان کامیون‌ها هستند. اگر کسی خواست قرارداد غیر رسمی را به رانندگان تحمیل کند، لازم است گزارش دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص سوخت به‌عنوان یکی از مطالبات رانندگان اظهار کرد: بحث مربوط به سوخت را پیگیری کرده‌ام و فکر می‌کنم تمام مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده باشد. آخرین توافقی هم که با آقای زنگنه -وزیر نفت- داشتم این بود که ما بر اساس عملکرد و پیمایش واقعی بتوانیم سوخت را در اختیار رانندگان قرار دهیم و سقفی نیز برای این مسئله در نظر نگیریم.

*اولتیماتوم وزیر به شرکت‌های بدهکار

آخوندی در ادامه با اشاره به موضوع مطالبات رانندگان از شرکت‌های حمل و نقل، گفت: شرکت‌هایی که رانندگان از آن‌ها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکرده‌اند، تا زمانیکه حقوق رانندگان را پرداخت نکرنند به هیچ وجه حق اخذ بار ندارند. این شرکت‌ها باید با تمام رانندگان تسویه حساب کرده و مسائل را حل کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با لاستیک و قطعات یدکی، از کانون‌ها می‌خواهیم سریعا ثبت سفارش کنند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. البته ما همزمان با این کار همانگی‌های لازم را با وزارت صمت انجام خواهیم داد. با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتی داشتیم و لاستیک‌های توزیع شده مصداق این موضوع است. البته باید توجه داشت که وزارت راه به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمی‌شود و توزیع از طریق کانون‌های حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت. مشکلاتی که در مورد گمرک وجود دارد نیز حتما حل و فصل خواهد شد، چراکه گمرک کاملا همراه است.

*درخواست آخوندی از ربیعی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامین اجتماعی گفت: آقای ربیعی وزیر تعان، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه بسیار فعال است. در هیئت وزیران شخصا مسئله را مطرح کرده و از ایشان می‌خواهم مشکلات رانندگان را پیگیری کند. اگر باز نیاز به مداخله بود من به عنوان مسئول این صنف از رانندگان پشتیبانی خواهم کرد. همچنین بحث بیمه را هم تعقیب خواهیم کرد.

وی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای افزود: در ارتباط با نوسازی ناوگان، من با نظر کانون‌ها موافقم. ما در ایران با مازاد ناوگان مواجه هستیم. یک زمانی ناوگان نو وارد کشور شده، اما ناوگان کهنه از رده خارج نشده است، بنابراین اکنون رقابت در داخل صنف غیر منصفانه و غیر متعادل است.

آخوندی گفت: شرایط کشور بسیار پیچیده و سخت است. البته کانون‌ها و انجمن‌های صنفی باید حقوق اعضای خود را تمام و کمال پیگیری کنند، اما در عین حال باید مواظب و مراقب باشند که سواستفاده‌ای صورت نگیرد. اکنون نیاز به یک صدایی در صنف وجود دارد. وقتی جلسه‌ای با انجمن صنفی و کانون برگزار می‌شود، انتظار این است این انجمن‌ها نماینده همه باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین قطعات مصرفی ماشین‌آلات سنگین برای رانندگان گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیون ها است. هماهنگی‌های بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم. مقادیری لاستیک اختصاص داده شد که در اختیار کانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا خود میان رانندگان توزیع کنند، چراکه ما به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمی‌شویم.

وی ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند مستقیما برای واردات قطعه و لاستیک ثبت سفارش کنند. ما هم جهت تخصیص ارز تمام پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانون‌ها بتوانند کار خود را مستقیما انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار