جای خالی اردبیل در لیست نفرات برتر کنکور
از دست رفتن یک سهمیه ثابت اردبیل در برترین های کنکور 97 زنگ خطر و سقوط آزاد استان در وضعیت تحصیلی بوده و نیازمند تجدیدنظر در شیوه "هدایت تحصیلی" است.
کد خبر: ۶۳۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 31 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، معرفی همه ساله برترین های کنکور سراسری در گروههای مختلف آزمایشی علاوه بر الگوسازی مثبت و ایجاد انگیزه بیشتر برای دانش آموزان در مقاطع پایین تر، خود بیانگر شرح حال و وضعیت تحصیلی هر کدام از استانها است.

صرفنظر از شرایط خاص تهران به عنوان پایتخت و فراوانی جمعیت و تمرکز امکانات آموزشی نابرابر در مقایسه با دیگر نقاط کشور، همواره برخی شهرها پای ثابت برترین های کنکور سراسزی هستند که خود دلایل خاص خود را داشته و خارج از حوصله بحث است.

وضعیت اسفبار سرانه 3 متر فضای کتابخانه برای 100 نفر باسواد در استان اردبیل که از این حیث استان را در ردیف آخر در میان استانها قرار داده، خود می تواند یکی از عوامل موثر در افت تحصیلی و تنزل تدریجی جایگاه و رتبه استان از نظر کسب رتبه برترین های کنکور سراسری باشد.

ضمن اینکه کمبود امکانات آموزشی و توزیع نابرابر و عادلانه امکانات در میان استانها مزیدی بر علت شده تا سهم استان اردبیل در کسب رتبه برای تحصیل در رشته های پرمتقاضی و دانشگاههای درجه یک در کشور به مراتب کمتر از سایر استانها باشد.

از طرفی فقر خانواده ها  موجب شده تا فرزندان انگیزه لازم را برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

برای اثبات این که استان اردبیل چه روندی را از نظر برترین های کنکور سراسری طی کرده است، فهرست برترین های سال 97 را با سه سال پیشین بررسی می کنیم و قضاوت نهایی را به مخاطبان می سپاریم.

همانگونه که مشخص است در سال 94 فرج پورنیری در میان 36 نفر برتر کنکور در گروههای آزمایشی موفق شده بود تا رتبه 9 کنکور درگروه آزمایشی علوم تجربی را از اردبیل به نام خود ثبت کند.

در سال 95 نیز پارسا خلفی توانست رتبه 4 گروه علوم تجربی را بدست بیاورد و 35 نفر دیگر از سایر استانها موفق به کسب رتبه های برتر شدند.

مهدی شفیعی با رتبه 9 گروه علوم تجربی از اردبیل نامش در میان برترین های کنکور 96 بود که به جز او هیچکدام از کنکوری ها نتوانستند از استان اردبیل در فهرست برترین ها قرار بگیرند.

تکرار نام اردبیل در برترین های کنکور سراسری در 3 سال پیاپی آن هم در گروه آزمایشی علوم تجربی بیانگر ظرفیت و پتانسیل خوب دانش آموزان و انگیزه آنان برای ادامه تحصیل در رشته های علوم تجربی است، رشته ای که با شیوه و مکانیزم نه چندان قابل دفاع "هدایت تحصیلی"که از چند سال پیش در آموزش و پرورش صرفاً برای جلوگیری از تقاضای زیاد دانش آموزان به انتخاب رشته علوم تجربی و ادعای توزیع منطقی آنان در سایر رشته های تحصیلی روز به روز جذابیت بیشتری به خود می گیرد.

با این اوصاف باید گفت که از دست رفتن یک سهمیه ثابت اردبیل در میان 36 نفر برترین های کنکور سال 97 می تواند زنگ خطر و سقوط آزاد استان در وضعیت تحصیلی باشد، موضوعی که نیازمند توجه و دقت مسئولان امر در استان و تجدیدنظر در شیوه هدایت تحصیلی است.  

برترین های کنکور 97 را اینجا ببینید.

نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1397 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فردا چهارشنبه 10 مرداد اعلام می شود.‌

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسین جوادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
وقتی دانش آموزان متقاضی تحصیل در رشته علو تجربی را به بهانه هدایت تحصیلی بی انگیزه کنند نتیجه اشبهتراین نخواهد بود/از قبل هم مشخص بود/همه می دانیم که با این شیوه هدایت تحصیلی تنها کسانی میتوانند این رشته را بخوانند که پول داشته باشند و در مدارس غیرانتفاعی خود آقایان ثبت نام کنند و هر کسی پول نداشت مجبور و محکوم است تا فنی حرفه ای بخواند یا ترک تحصیل کند!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
دختر من متقاضی تحصیل در رشته تجربی بود ولی اجباراًبخاطر اینکه برای رشته تجربی ظرفیت پر شده در رشته ریاضی ثبت نام نکردند ضمن اینکه معدل وی در سالجاری در پیش دانشاگهی بالای 19بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
کرمان هم همینطوره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار