تابناک اردبیل بررسی می‌کند
براستی سهم استان اردبیل از بیش از 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور چقدر است.
کد خبر: ۶۳۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸ 31 July 2018

به گزارش تابناک اردبیل، به‌رغم اعمال محدودیت‌هایی توسط وزارت نیرو برای بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در بسیاری از محدوده‌های مطالعاتی کشور، اعم از پیاده سازی نظام تخصیص آب از سال 1380 و ممنوعه کردن حدود 388 محدوده مطالعاتی کشور، رشد فزاینده حفر چاه‌های غیرمجاز در دهه اخیر رخ داده است.

به‌طوری که بر اساس آماربرداری سراسری دور دوم منابع آب در سال 88 لغایت 90 تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور بالغ بر 320 هزار حلقه چاه با حجم تخلیه بیش از هفت میلیارد متر مکعب است؛ آماری که چه بسا با سرشماری جدید می تواند بسیار بیشتر از این باشد.

نگاهی به وضعیت چاه‌های غیرمجاز در نقاط مختلف کشور حکایت از این دارد که استان‌های آذربایجان غربی با بیش از 30 هزار حلقه، استان تهران با 20 هزار حلقه و استان اصفهان با بیش از 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در صدر استان‌های دارای چاه غیرمجاز قرار گرفته‌اند.

استان فارس با 14 هزار حلقه، استان‌های البرز و آذربایجان شرقی با 6 هزار حلقه، خراسان رضوی با چهار هزار و 200 حلقه، همدان با چهار هزار حلقه و خوزستان نیز با سه هزار و 500 حلقه در ادامه لیست استان‌های دارای تعداد بیشتر چاه‌های غیرمجاز قرار گرفته‌اند.

در این بین استان‌های مازندران و گیلان نیز دارای حجم بسیار بالایی چاه غیرمجاز هستند ولی به دلیل اینکه بیشتر چاه‌های غیرمجاز حفر شده کم عمق هستند و در مقاطع زمانی خاصی از سال که این مناطق با کاهش بارندگی روبه‌رو هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاثیر چندان زیادی بر وضعیت سفره‌های زیرزمینی ندارند.

از آمار دقیق چاههای غیرمجاز استان اردبیل اطلاعات دقیقی در دست نیست اما در سایه ضعف نظارت دستگاه ذیربط در حوزه حفاظت از منابع و ذخایر آبی استان گمان می رود وضعیت استان از این حیث در شرایط هشدار باشد.

شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بیلان کاری خود همواره تلاش می‌کند تا با برجسته کردن پروژه‌های سدسازی، حوزه مسئولیت خود را در مواجهه با حفر چاههای غیرمجاز که در سالهای اخیر به طرز بی‌سابقه‌ای در بخشهایی از استان روند صعودی به خود گرفته است، به حاشیه رانده و آن را از اولویت خارج کند!؟

انتهای پیام    

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
قابل توجه نویسنده محترم، آمار چاههای غیرمجاز استان اردبیل زیر ۲۰۰ حلقه می باشند. برای صحت و سقم قضیه کافی که مراجعه ای به دفتر ذیربط شرکت آب منطقه ای داشته باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
اقدامات شایسته ای با حضور نیروهای گشت و بازرسی در سنوات گذشته انجام شده و چاههای غیر مجاز متعدد در این استان مسدود شده اند . نظارت مستمر کارشناسان گشت و بازرسی حفاری های چاه غیر مجاز را غیر ممکن یا بسیار کم نموده است و عمده حفاری ها مربوط به حفاری در چهار دیواری و یا در حاشیه رودخانه ها می باشد که عمق کمتر از 5 یا 6 متر دارند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار