تابناک اردبیل- کمتر کسی است که از مشکلات نوبتدهی اینترنتی در بیمارستانهای دولتی آن هم در استانهای محرومی چون اردبیل که مردمانش به دلیل هزینههای بالای درمان امکان مراجعه به بیمارستانهای خصوصی و مطب پزشکان را ندارند، خبر نداشته باشد، سیستمی به ظاهر سهل اما مصیبت بار!
قرار بود اینترنت و تکنولوژیهای نوین ارتباطی با حذف ترددهای روزانه از هزینهها کاسته و ارمغان آرامش و آسایش برای مردم باشد، اما این تکنولوژی در بسیاری از دستگاههای اداری نه تنها از مشکلات مردم نکاسته بلکه به لطف ضعف مدیریت و نظارت بر آن افزوده است.
ناگفته پیداست که مشکلات برشمرده، نه لزوماً جزو ماهیت تکنولوژی بلکه ناشی از ضعف مدیریت در بهرهگیری از چنین ظرفیت فوقالعاده و بیبدیل در عصر ارتباطات در برقراری ارتباط دوسویه با ارباب رجوع و مشتریان است.
قرار بود که دستگاههای اداری و دولتی با مجهز شدن به پورتال و سایتهای اطلاعرسانی و خبری، باری از دوش مردم بردارند اما ضعفهای محسوس در انجام این مسئولیت موجب شده که اغلب مردم به امید شنیده شدن، ثبت شدن و طرح شدن نیازها و خواستههایشان ساعتها پشت تلفنگویا، پورتالهای اطلاعرسانی و صرف هزینههایی در کافینتها به انتظار نشسته اما نهایتاً مجبور میشوند با توسل به شیوه سنتی در طبقات ساختمانهای اداری پیگیر کارهایشان باشند اما با این اوصاف این بار نیز کسی حاضر به پاسخگویی نیست چرا که عنوان می شود در دولت الکترونیک، انجام فیزیکال و حضوری امور اداری ممنوع است!
این مقدمه هر چند ممکن است ارتباط مستقیمی با موضوع گزارش حاضر نداشته باشد اما اگر حوزه مسئولیت و وظایف دستگاههای حاکمیتی در استان و شهرستانها را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که بخش مهمی از این مشکلات متاثر از ضعف نظارت همین دستگاههای حاکمیتی بر امور دستگاههای اجرای و کارگزاریها است.
هفدهم مرداد روز خبرنگار بهانهای شد تا هر چند گذرا و البته مستند، پورتال اطلاعرسانی استانداری و فرمانداریهای سراسر استان را از منظر پایبندی به اصول حرفهای در تجهیز به زیرساختهای پایه و حداقلی و در ارتباط با مردم( پاسخگویی و اطلاعرسانی) مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود چه اندازه دستگاههای حاکمیتی در استان خود را در این زمینه مقید دانسته و به وظیفه خود عمل میکنند.
قصد مقایسه تطبیقی پورتال استانداری اردبیل با سایر پورتال استانها و نیز پورتال فرمانداریها با پایگاههای اطلاعرسانی فرمانداریهای کشور نداریم، چرا وضعیت شکلی و محتوایی پایگاههای اطلاع رسانی دستگاههای اداری و حاکمیتی استان به شرح مستندات ذیل به قدری فاجعه بار است که صلاح نیست خارج از استان در معرض دید واقع شود.
سطح بسیار پایین طراحی، گرافیک، چیدمان لوگو و تصاویر امام، رهبری،رئیس جمهور، نگارش توام با اغلاط فاحش عبارتی و محتوایی اخبار، برجستگی عکس فرمانداران در نقطه طلایی سایت، عدم درج حتی تلفن تماس دفتر فرماندار و آدرس فرمانداری در اغلب سایتها و دهها مورد از این قبیل بیانگر پراکندگی، بهم ریختگی و فقدان نظارت و سیاستگزاری عالی در سطح استان(استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان و مدیرکل روابط عمومی استانداری به عنوان دبیر شورا) بر روند اطلاع رسانی و پاسخگویی در دستگاههای حاکمیتی است.
تابناک اردبیل در مجالی دیگر، سراغ معرفی پایگاههای اطلاع رسانی و پورتال دستگاههای اجرایی در سطح استان خواهد رفت.
انتهای پیام