کد خبر: ۶۴۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 13 August 2018

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز آقازاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از آغاز عملیات برداشت حبوبات از سطح بیش از 6 هزار هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال حدود 4 هزار تن حبوبات از ازاضی آبی و دیم شهرستان اردبیل برداشت شود.

وی افزود: در چند سال اخیر رغبت کشاورزان این شهرستان به کشت حبوبات روند رو به رشدی داشته و کاشت این محصول نسبت به سال زراعی گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر روند برداشت این محصول ادامه دارد و انتظار می‌رود تا اواسط شهریور ماه کار برداشت حبوبات در مزارع این شهرستان به اتمام برسد.

وی گفت: حبوبات کشت شده شامل نخود ،عدس، انواع لوبیا و باقلا بوده که از لحاظ میزان برداشت و تولید عملکرد مطلوبی دیده می‌شود.

آقازاده با اشاره به اهمیت کشت حبوبات در اراضی زراعی گفت: کشت حبوبات به دلیل افزایش مواد آلی خاک از طریق تثبیت بیولوژیکی ازت ، کاهش جمعیت علف‌های هرز ، کاهش جمعیت آفات گندم و سایر غلات بسیار حائزاهمیت است و در تناوب با غلات موجب افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

 

* راه‌های افزایش تولید کلزا در اردبیل بررسی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان  اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص کشت کلزا و گندم گفت:  کلزا محصولی است که 40 الی 45 درصد روغن از آن استحصال می‌شود و دارای 25 الی 35 درصد نیز پروتئین است و با توجه به اینکه 90 درصد روغن نباتی کشور از خارج از کشور تامین می‌شود به همین دلیل توسعه کشت این محصول در راستای تحقق اهداف اقتصادمقاومتی درا ستان بسیار حائز اهمیت است.

کربلایی خیاوی افزود : محصول کلزا به دلیل اینکه گیاه کم آب‌بر است و از طرف دیگر وقتی در تناوب با گندم قرار می‌گیرد باعث افزایش حاصلخیزی و تولید در واحد سطح می‌شود به همین دلیل در راستای سیاست اصلاح الگوی کشت این محصول در تناوب با گندم قرار می گیرد و با استقبال خوبی نیز از سوی کشاورزان روبروست.

وی یادآور شد: یکی از عمده دلایل دیگر توسعه کشت کلزا در استان پایداری تولید گندم است، محصول گندم جزء محصولات استراتژیک و مهم کشوری است به همین لحاظ تناون کلزا با گندم می‌تواند امنیت پایداری تولید گندم را تضمین نمایند . کشت کلزا بیماری قارچی پاخوره گندم را به دلیل داشتن مواد تدخینی و تنباکویی در ریشه کلزا از بین می‌برد و با از بین رفتن این بیماری قارچی  گندم کاشته شده در تناوب بعدی دچار این بیماری قارچی نمی‌شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار