عزاداران حسینی به استقبال ماه محرم می روند
مراسم طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل با حضور عاشقان حضرت ابوالفضل العباس و دلدادگان امام حسین(ع) برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 09 September 2018

به گزارش تابناک اردبیل، مراسم سنتی طشت گذاری همه ساله از 26 ذی الحجه و همزمان با حرکت کاروان امام حسین (ع) به سرزمین عراق و واقعه تاریخی برخورد لشکر آزادگان جهان با حرابن یزید ریاحی برگزار می‌شود اردبیلی‌ها که حریم‌دار حرمت عاشورائیان هستند همصدا با مولایشان طشت‌های مسی را پر از آب کرده و بر سر و سینه‌زنان و به یاد حزن و اندوه امام حسین و یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند.

در این مراسم که همه ساله با طشت‌گذاری حسینیه اوچدکان آغاز شده و اوج این مراسم در چنین روزی در مسجد جامع اردبیل در منظر عموم اجرا می‌شود، محلات ششگانه اردبیل طشت‌هایی را پر از آب کرده و در حالی که در ازدحام جمعیت این طشت‌ها را بر دوش می‌گیرند آنها را روی سکوهایی که در مساجد برای طشت‌ها ساخته شده قرار داده و عزاداران حسینی کوزه‌های آب را بر دوش گرفته و در میان ازدحام عزاداران آب آنها را در طشت‌ها خالی می‌کنند.

عزاداران اردبیلی علاوه بر آنکه برای رفع تشنگی در طول 10 روز عزاداری از آب طشت‌ها می‌نوشند به شفابخش بودن این آب نیز اعتقاد دارند و آن را به عنوان تبرک به خانه‌ها می‌برند تا بیمارانشان را شفا دهند.

بیوک جامعی پژوهشگر تاریخ اردبیل و عضو هیئت امنای محلات ششگانه با بیان اینکه آئین طشت‌گذاری در آستانه عزای حسینی فقط در شهر اردبیل دارای سابقه تاریخی است، اظهار کرد: مراسم طشت‌گذاری از 27 ذی‌الحجه تا اول ماه محرم در فاصله سه روز در نزدیک به بیش از 200 مسجد اردبیل برگزار می‌شود به طوری که اولین طشت‌گذاری شهر بعد از نماز مغرب در مسجد جامع شهر انجام می‌شود

وی خاطرنشان کرد: فقط در طشت‌گذاری مسجد جامع است که 6 طشت به نشانه 6 محله گذاشته می‌‌شود و ریش‌سفیدان این محلات در آن حاضر هستند.

جامعی با بیان اینکه باشکوهترین آئین طشت‌گذاری متعلق به مسجد جامع شهر است، گفت: بعد از این مراسم در سایر مساجد نیز تا اول محرم مراسم طشت‌گذاری برگزار می‌شود و در سه دهه اخیر برگزاری این مراسم علاوه بر اردبیل در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و شهرهای دیگر تسری یافته و اردبیلی‌های مقیم تهران نیز این آئین را برگزار می‌کنند

نویسنده کتاب آثار و ابنیه تاریخی اردبیل در مورد فلسفه این مراسم افزود: براساس روایت‌های تاریخی پیش از رسیدن امام حسین(ع) و یارانش به کربلا حرابن یزید ریاحی در منطقه‌ای به اسم «زباله» راه بر امام سوم شیعیان بسته و حرکت کاروان آن حضرت را متوقف ساخت.

جامعی تصریح کرد: امام حسین(ع) همانجا به رغم کمبود آب دستور داد تا طشت‌هایی که همراه کاروان بوده در زمین گذاشته و آب مشک‌ها را درون طشت‌ها خالی کنند تا هم یاران خودش و هم سربازان حر از آن آب بنوشند و از هر دو طرف چارپایانشان نیز سیراب شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند هم یکی از دلایل برگزاری مراسم طشت‌گذاری محسوب شود و علاوه بر آن اهمیت آب در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز بر کسی پوشیده نیست.

اما امسال به دلیل تقارن دهه اول محرم با روزهای پایانی تعطیلات تابستانی خیل عظیمی از گردشگران و مسافران نیز از مراسم طشت‌گذاری و آئین‌های سنتی عزاداری در اردبیل استقبال کردند به طوری که آئین طشت‌گذاری امسال با حال و هوایی متفاوت‌تر برگزار شد و مداحان و مرثیه‌سرایان دربار حسینی با شور و حرارت خاص در این مراسم ذکر مصایب کرده و یاد و خاطره امام رئوف و آزاده امام حسین(ع)، قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس (ع) و یاران دشت نینوا را گرامی داشتند.

مراسم طشت‌گذاری اردبیل 4 سال پیش به عنوان اثر معنوی به ثبت ملی رسید و همه ساله از جای جای دنیا خود را به مراسم طشت گذاری اردبیل می‌رسانند و به سوگ و عزا می‌نشینند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405624_519.jpg

 http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405628_517.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405627_559.jpg

 http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405634_893.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405633_426.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405631_352.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405632_782.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405629_651.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/18/405625_892.jpg

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
پناه بر خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
:)
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار