به گزارش تابناک اردبیل، آخرین باری که با خود فکر کرده‌اید که نمی‌توانم این غذا را بخورم زیرا به سلامت مغزم آسیب می‌رساند، چه زمانی بوده است؟ اگر همانند بیشتر افراد باشید، احتمالاً این گونه فکر نکرده‌اید، اما شاید زمان ایجاد تغییر در این زمینه فرا رسیده باشد.
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با عبور از مرز 40 سالگی، حجم مغز در هر دهه حدود پنج درصد کاهش می‌یابد. در این میان برخی عادات بد می‌توانند روند انحطاط مغز را تسریع کنند.

تماشای بیش از حد تلویزیون

نتایج یک پژوهش نشان داد که تماشای بیش از حد تلویزیون در دهه دوم زندگی انسان می‌تواند در ادامه زندگی به مغز آسیب برساند. در این مطالعه که طی یک بازه زمانی 23 ساله انجام شد، پژوهشگران به بررسی این مساله پرداختند که چگونه تلویزیون و فعالیت جسمانی بر سلامت مغز 3,200 شرکت کننده مرد و زن تأثیرگذار هستند. این افراد از میانگین سن 25 سال در زمان آغاز مطالعه برخوردار بودند.
پس از پایان مدت زمان مطالعه، پژوهشگران دریافتند افرادی که بیش از حد تلویزیون تماشا می‌کردند (بیش از سه ساعت در روز) در مقایسه با آن‌هایی که کمتر این کار را انجام می‌دادند، احتمال بیشتری داشت در آزمون‌های عملکرد ذهنی نتایج ضعیف‌تری کسب کنند.
با این وجود، ما نباید عوامل مرتبط دیگر را نادیده بگیریم. افرادی که طی روز ساعات طولانی را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، احتمال بیشتری دارد فعالیت بدن کم و انتخاب‌های غذایی ناسالم داشته باشند.

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که دریافت کالری کم برای یک زندگی طولانی و سالم عاملی کلیدی محسوب می‌شود. در حقیقت، نتایج یک پژوهش نشان داد، افرادی که پرخوری می‌کنند احتمال بیشتری دارد تسریع در آهنگ تحلیل ذهنی خود را تجربه کنند

چند وظیفگی

توانایی شما در چندوظیفگی ممکن است یک ابرنیرو نبوده و در واقع به حافظه و توجه شما آسیب وارد کند. مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شد، این شرایط را ثابت کرده است.
در این مطالعه، دانشجویان پرسشنامه‌هایی درباره استفاده از رسانه‌ها را تکمیل کردند. سپس پژوهشگران عملکرد آن‌ها در سه آزمون شناختی را مقایسه کردند.
نتایج نشان دادند افرادی که استفاده زیادی از رسانه داشتند، تمرکز ضعیف و دشواری در تغییر وظایف را نشان داده‌اند.

استفاده از ماری‌جوانا

افرادی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند بر این باورند که این ماده هیچ اثر منفی بر بدن ندارد، اما علم نظری مخالف این افراد دارد.
در مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Neuroscience منتشر شد، پژوهشگران دریافتند جوانانی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کردند، تغییراتی در ساختار مغز خود را به واسطه تغییر در آمیگدال تجربه کرده‌اند. آمیگدال وظیفه کنترل احساسات و نوکلئوس اکومبنس، پاداش و اعتیاد را کنترل می‌کند، را بر عهده دارد.
این اثرات افرادی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کردند را هرچه بیشتر مستعد اعتیاد به مواد مخدر می‌کرد. همچنین، آن‌ها احتمال بیشتری داشت به روش‌های ناشناخته تغییر در احساسات و فرایندهای تفکر خود را تجربه کنند.
سیگار نیز حتی گزینه‌ای بدتر محسوب می‌شود زیرا مشخص شده است که سیگار کشیدن موجب کوچک شدن مغز می‌شود.

پرخوری

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که دریافت کالری کم برای یک زندگی طولانی و سالم عاملی کلیدی محسوب می‌شود. در حقیقت، نتایج یک پژوهش نشان داد، افرادی که پرخوری می‌کنند احتمال بیشتری دارد تسریع در آهنگ تحلیل ذهنی خود را تجربه کنند.
البته نیازی به گرسنگی کشیدن نیست و می‌توانید مواد غذای مغذی کم کالری را جایگزین مواد غذایی پر کالری کنید.

استرس

بنابر گزارشی که در نشریه Alzheimer’s society منتشر شد، استرس می‌تواند تا چهار سال مغز شما را پیرتر کند.
متاسفانه، استرس چیزی نیست که همواره توانایی کنترل آن را داشته باشیم. گاهی اوقات به واسطه موارد غیر منتظره مانند تصادفات یا از دست دادن شغل با استرس غیر قابل مدیریت مواجه می‌شویم. با این وجود، می‌توان با اقداماتی مانند مدیتیشن، یوگا، پیاده‌روی و ورزش منظم با استرس مبارزه کرد.