کد خبر: ۶۶۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 15 October 2018

به گزارش ایرنا ، این نوع سیب که به سیب ترشو نیز معروف می باشد از انواع نادر سیب هایی است که در سطح جهان در مناطق اندکی وجود داشته و در دامن طبیعت بعمل می آید.
به گفته کارشناسان ، این نوع سیب به صورت طبیعی و محدود در برخی مناطق شمال غربی ایران، شهرستان شاهرود ، جمهوری آذربایجان ، هلند و آفریقای جنوبی یافت می ‌شود ولی استان اردبیل را می توان به عنوان بزرگترین تولید کننده این نوع سیب در ایران وجهان معرفی کرد.
ترشو، تنها یک سیب سرخ زیبا و اشتها آور نیست، این سیب ویژه با نام علمی 'Redlove ' نه تنها در ظاهر فیزیکی بلکه در مزه ، خواص درمانی و طب سنتی همچنین نوع کشت نیز با بقیه انواع سیب ها تفاوت دارد.
تفاوت اصلی این سیب با دیگر سیب‌ ها، درصد بالای آنتی ‌اکسیدان ‌های موجود در آن (30 تا40 درصد بیشتر از حد نرمال سیب ‌ها) و مزه ترش آن می باشد، این نوع سیب که از انواع سیب‌ های تابستانی به حساب می‌ آید، دارای جثه‌ ای کوچک با پوستی سرخ رنگ بوده و پس از بریدن نیز توسرخی آن قابل مشاهده است.
کارشناسان گیاهان دارویی معتقدند که این نوع سیب بطور معمول تا نزدیک به 2 برابر سیب ‌های معمولی ماده ضد سرطان آنتی‌ اکسیدان دارد و می‌ تواند به ‌عنوان یک ماده دارویی کاملا طبیعی، ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد.
از جمله دیگر مزایای این نوع سیب، سیاه‌ نشدن تکه‌ های بریده ‌شده آن به هنگام قرار گرفتن در مجاورت هواست.
برخی از شهروندان نمینی می گویند که درخت این نوع سیب کمیاب از قدیم‌ الایام در باغچه و خانه‌ باغ ‌های این شهرستان وجود داشته و دارای اندازه‌ ای نسبتا درشت در مقایسه با درختان سیب ‌های بومی منطقه است.
در شهرستان نمین سیب سرخ علاوه بر مناطق شهری در روستاهای میناباد، جید ، قشلاقچای، نوشنق و عنبران نیز وجود داشته و به ‌صورت قلمه زدن تکثیر می‌شود.
به گفته کشاورزان و باغداران منطقه، این نوع سیب در زمان برداشت گندم قابلیت قلمه زدن داشته و در غیرآن، پیوند با درختان سیب دیگر موفقیت آمیز نخواهد بود.
شهرستان نمین با اینکه بیشتر به شهر آلبالو شهرت دارد اما در زمینه تولید سیب تو سرخ نیز دارای قابلیت ویژه ای بوده و در صورت توجه به این مهم می تواند بعنوان خاستگاه و پایگاه اصلی تولید این میوه خاص مطرح شود.
مسئولان استانی و بخصوص ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حفظ این گونه ارزشمند گیاهی و تکثیر و تولید انبوه آن وظیفه مهمی بر دوش دارند و می بایست در این زمینه گام های مهمی بردارند.
برندینگ یا تجاری سازی این نوع سیب و معرفی آن به روش های مختلف در داخل و خارج از کشور می تواند در کنار آلبالو، نمین را با نام سیب ترش نیز شهره کرده و علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی مناسب باعث جذب و حضور گردشگران و محققان حوزه اصلاح نباتات و ژنتیک در این منطقه شود.
نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل واقع است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
خواص دارویی ان هم موردتوجه قرارگیردوازفروش نهالهای ان به سایراستانهاومناطق جلوگیری شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار