بررسی روزشمار تعهد ایجاد اشتغال 20 هزار نفری در استان اردبیل
روشن است که بهار و تابستان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و از این منظر مشاغل ایجاد شده مبتنی بر«فصل» و اشتغال ناقص بوده و نمی تواند پایدار باشد.
کد خبر: ۶۷۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 01 November 2018

چشم‌انداز اردبیل- یکی از چالش های اصلی دولت و مجلس، بحث و جدل بر سر آمار رسمی در خصوص اشتغال در دولت یازدهم و دوازدهم است، به طوری که  حسن روحانی، رئیس‌جمهور اخیراً در جریان معرفی وزیر پیشنهادی کار به مجلس گفت: در طول این 5 سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را از حدود 20 میلیون و 600 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر رساندیم،ادعایی که با واکنش و فریادهای مخالف نمایندگان هنگام بیان آمار اشتغال مواجه شد.

اختلاف دیدگاه مجلس و دولت در زمینه آمار اشتغال و بیکاری تا حدی بنیادین است که نمایندگان در جریان سئوال پنجگانه از رئیس جمهور، پاسخ های آقای روحانی را در خصوص سئوال«عدم اقدام شایسته دولت در کاهش نرخ بیکاری» قانع کننده ندانستند.

این در حالی است که اگر بخواهیم اطلاعات مرکز آمار را معیار قرار دهیم طبق گزارش فصلی این مرکز، خالص اشتغال‌زایی سالانه دولت از تابستان سال 92 تا تابستان 96 یک‌میلیون و 600 هزار شغل بوده است که تفاوتی یک‌میلیونی با آمارهای بیان‌شده توسط رئیس دولت دارد.

 در همین حال مرکز پژوهش های مجلس در شهریورماه در گزارشی از «بررسی تحولات مهم بازار کار ایران در دوره پاییز سال ۱۳۹۳ تا زمستان سال۱۳۹۶» نوشت: «جنس اشتغال ایجاد شده طی ۳.۵ سال منتهی به زمستان سال ۱۳۹۶ ، به خصوص در فصول مؤخرتر، از جنسی است که نمی توان آن را به سیاستهای اقتصادی دولت، به ویژه سیاستهایی که با عنوان سیاستهای اشتغالزایی یاد می شود نسبت داد. برای مثال تعیین ایجاد چند ده هزار شغل توسط هریک از دستگاه های دولتی مانند وزارتخانه‌های مختلف یا تزریق منابع توسط دولت یا ارائه تسهیلات توسط نظام بانکی در قالب طرح های مختلف اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر تطابق مناسبی با ویژگی های احصاء شده برای اشتغال فصول مورد بررسی ندارد، زیرا کارکنان مستقل در بنگاه های خرد دسترسی به چنین منابعی نخواهند داشت».

بررسی های این مرکز پژوهشی نشان می دهد که افزایش اشتغال طی ۱۴ فصل منتهی به زمستان ۱۳۹۶ عمدتاً در بخش خدمات و بنگاه‌های بسیار کوچک (دارای کمتر از ۴ نفر کارکن) و با وضعیت شغلی «کارکن مستقل» بوده است که سهم کمتری از این اشتغال ایجاد شده دارای پوشش بیمه به واسطه شغل خود بوده‌اند و سهم بیشتری دارای اشتغال ناقص هستند و تمایل دارند شغل تمام وقتی داشته باشند.

مرکز آمار ایران هم در گزارش‌های سالیانه خود اعلام کرده بود که بخش قابل توجهی از خالص شغل‌های ایجادشده در دولت یازدهم و دوازدهم متعلق به بخش اشتغال ناقص بوده و در نتیجه، نرخ اشتغال ناقص از ۸.۹ درصد در سال ۹۲ به ۱۰.۴ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

در همین مورد گزارش رسمی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که بخش عمده دو میلیون شغل ایجاد شده، اشتغال ناقص و فاقد پوشش بیمه ای بوده است. این گزارش می‌افزاید: « بررسی انجام شده نشان می دهد در ۱۳ فصل مورد بررسی به طور متوسط ۳۵ درصد شاغلان اضافه شده به جمعیت شاغل دارای پوشش بیمه به واسطه شغل خود بوده اند و ۶۵ درصد در مشاغلی شاغل شده اند که دارای بیمه نبوده است».

به گزارش چشم انداز اردبیل، همین مسئله و عملکرد برخی دستگاههای مسئول در حوزه اشتغال در سطوح ملی و استانی طی ادوار مختلف موجب شده تا مردم، صحت آمار و اطلاعات در این باره بخصوص را چندان قابل اتکا ندانسته و با تردید و انکار با آن برخورد کنند.

به طوری که طبق تعریف مرکز آمار ایران، به فردی که در هفته حداقل یک ساعت کار کرده باشد، شاغل گفته می شود و وی جزو بیکاران محسوب نمی شود!

یکی از تعهدات اصلی آقای اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در سال جاری به مردم، ایجاد 20 هزار شغل جدید در استان بوده و او برای انجام تعهدش تلاش های قابل تقدیر و زیادی را به کار بسته است، اما حساسیت و بدبینی ناشی از عملکرد ادوار گذشته و نیز معیارهای نه چندان درست برخی مراجع در انتشار آمار اشتغال موجب شده تا عملکرد و کارنامه استاندار اردبیل در این زمینه بخصوص با تیزبینی و البته سئوالات افکار عمومی و مردم مواجه شود.

صرفنظر از ضعف محسوس استانداری اردبیل در حوزه اطلاع رسانی از اقدامات خود در این باره، آنچه که بر تردیدها نسبت به آمارهای این تعهد بزرگ دامن می زند، انتشار اخبار و اطلاعات متناقض، پراکنده و بعضاً متضاد از سوی مقامات رسمی استان است، به طوری که معاون سیاسی استاندار، دو هفته بعد از نخستین آمار منتشره از سوی آقای بهنامجو در 15 مرداد که از تحقق 5 هزار نفری آمار اشتغال جدید از آغاز سال تا نیمه اول مردادماه خبر داده بود، آقای نواداد ششم شهریور و تنها در فاصله نزدیک به دو هفته از تحقق 8 هزار نفری اشتغال جدید خبر داد!؟

اخیراً هم  آقای بهمن حسین زاده معاون اقتصادی استاندار در اظهارنظری گفت که دولت تسهیل گر اشتغال بوده و بخش خصوصی باید شغل ایجاد کند؛ او این را هم گفت که سازمان جهادکشاورزی استان از ابتدای سال تاکنون تعداد 3725 نفر شغل ایجاد کرده است.

بررسی سایت پنجره واحد اشتغال استان اردبیل و آمار 6339 نفر اشتغال ایجاد شده از آغاز سال تا روز چهارشنبه نهم آبان ماه جاری بیانگر این است که از میان 30 مجموعه مکلف در ایجاد اشتغال در آن سایت و به تفکیک شهرستانی، سهم جهاد کشاورزی 3426 نفر،سهم خدمات 2156 نفر و سهم صنعت 757 نفر است.ضمن این که آمار اشتغال مردان نسبت به زنان در این مدت حدود 60 به 40 بوده است.

در بررسی آمار اشتغال ایجاد شده به تفکیک ماهها، مبرهن و روشن است که فصول بهار و تابستان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و از این منظر مشاغل ایجاد شده مبتنی بر«فصل» و اشتغال ناقص بوده و نمی تواند مشاغلی پایدار تلقی شود، و با توجه به فقدان زمینه ها و زیرساخت های صنعتی انتظار نمی رود در فصول سرد پاییز و زمستان در استان اتفاق تازه ای رخ دهد.

همان گونه که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز اشاره شد، حدود 65 درصد مشاغل ایجاد شده در کشور فاقد بیمه بوده و به نظر می رسد مشاغل ایجاد شده در استان اردبیل نیز مستثنی از این قاعده نبوده و نیست.

در پنجره واحد اشتغال استان، نام دستگاههایی همچون بهزیستی،اداره ورزش،ثبت احوال،بنیاد شهید،اداره زندان،منابع طبیعی،اداره پست و دیگر مجموعه ها به چشم می خورد که در زمینه آمار اشتغال جدید تاثیر گذار بوده و به معنایی شغل ایجاد کرده اند که لازم است در این باره نیز شفاف سازی شود!

امروز خانواده ها، آمار اشتغال در استان اردبیل را با شاغل شدن جوانان و فرزندان خود، همسایه، اقوام و آشنایان و کوچه و محل می سنجند و خوب است که استاندار محترم برای این منظور قدری بیشتر با مردم صحبت کرده و در این باره بیشتر توضیح بدهد که مقصود از اشتغال جدید چیست و گرنه با محاسبه عرفی، چندان تناسبی میان آمار موجود و تعداد بیکاران نمی توان شاهد بود.

بی تردید اشتغال اعلام شده ناشی از حمایت و تسهیلات دولتی بوده و خوب است مردم در جریان میزان تسهیلات به واحدهای تولیدی و توزیع جغرافیایی حمایت های دولتی باشند؛ ضمن این که  یادمان باشد از آغاز سال تاکنون به دلیل تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در استان، بسیاری از کارگران و شاغلین نیز به جمع بیکاران اضافه شده‌اند و خوب است که مسئولین درباره اقدامات خود برای احیای مراکز تولیدی راکد، نیمه فعال و تعطیل شده و بازگرداندن شاغلان اطلاع رسانی کنند.

با توجه به گذشت حدود 8 ماه از سال و تحقق حدود 30 درصدی تعهد اشتغال با ملاک ها و معیارهای نه چندان شفاف، انتظار نمی رود با روند کنونی و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی استان و فقدان زیرساخت های صنعتی،ظرفیت ها و پتانسیل های کشاورزی و گردشگری در ماههای پیش رو بتوان امیدوار بود اتفاق محسوسی بیفتد مگر این که آقای استاندار برای تکمیل گزارش خود و انجام تعهدش روی پایاب سدخداآفرین حساب باز کرده و بر آن متکی باشد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار