کد خبر: ۶۸۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 19 November 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یوسف خدادادی صبح امروز در کارگاه آموزشی پیش از ازدواج که با حضور سردفتران منتخب استان برگزار شد با بیان اینکه استان اردبیل در سال ۱۳۹۵ با افزایش بیش از ۲۱ درصد طلاق رتبه اول کشور را داشت، اظهار کرد: با اقدامات پیشگیرانه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ این آمار کاهش یافته اما همچنان نگران‌کننده است.

وی به تبعات منفی طلاق در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: فروپاشی خانواده‌ها آثار زیان‌باری برای هر یک از زوجین، فرزندان و جامعه به بار می‌آورد که تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی و نیز خانواده‌ها در مرحله اول باید بر ازدواج‌های آگاهانه بین فرزندان خود تأکید داشته باشند.

خدادادی به نقش مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و نیز رسانه‌های گروهی در افزایش آگاهی جوانان در مرحله پیش از ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه برای روشنگری و صیانت از بنیان خانواده‌ها بهره گرفت تا در آینده آمارهای نگران‌کننده طلاق را شاهد نباشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل به لزوم آموزش جوانان در آستانه ازدواج تأکید کرد و افزود: جلسات مشاوره قبل از ازدواج به پیشنهاد استان اردبیل در کل کشور در حال برگزاری است که از اواخر سال ۹۶ به مدت ۶ ساعت با حضور روانشناسان و مربیان زبده به جوانان ارائه می‌شود.

خدادادی از فعالیت ۷ مرکز تخصصی مشاوره بعد از ازدواج در اردبیل خبر داد و اظهار داشت: این مراکز در مسائل طلاق‌های توافقی ورود کرده و  عملکرد این مراکز تا کنون توانسته است آمار طلاق را کاهش دهد که سعی در افزایش این مراکز در سطح استان داریم.

این مقام قضایی به علل و عوامل طلاق در استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: عدم دقت در همسرگزینی و نیز ازدواج‌های احساساتی، ضعف و فقر در مهارت‌های زندگی و اجتماعی، عدم وجود فرهنگ گفت‌وگو، مذاکره و مهارت‌های حل تعارض و نیز نحوه صحیح انتقاد و حل مشکل، از عوامل طلاق در بین زوجین اردبیلی است.

خدادادی با اشاره به پرونده های‌مطرح شده در محاکم قضایی استان ادامه داد: درگیری و خشونت بیشترین پرونده را به خود اختصاص داده که این معضل اجتماعی از عدم توانایی بیان مشکلات بین طرفین و نیز عدم کنترل احساسات در زمان وقوع حادثه است.

  معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل، دخالت اطرافیان و اینکه والدین مرز دخالت و حمایت از فرزندان خود را تشخیص نمی‌دهند را از دیگر عوامل طلاق در استان نام برد و افزود: سن پایین ازدواج، خیانت همسران به یکدیگر، اعتیاد، بیکاری و کمبود درآمد، مسائل روحی، روانی، تکبر و غرور، وسواس و افسردگی از دیگر عوامل مهم مطرح شده در پرونده‌های طلاق در استان اردبیل است.

خدادادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی از موعظه‌ها و سخنرانی‌ها به اختلافات خانوادگی دامن می‌زند، تصریح کرد: متأسفانه در برخی از سخنرانی‌ها و یادآوری حق و حقوق زوجین از سوی برخی سخنرانان، مشکلاتی به وجود می‌آورد و توقعات زن و مرد را از هم بالا می‌برد که تأمین نشدن این توقعات منجر به طلاق نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  خانواده را نمی‌شود با قانون اداره کرد بلکه بنای خانواده بر گذشت و ایثار و محبت است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اردبیل از سردفتران شرکت کننده در این کارگاه خواست در خصوص آموزش و مشاوره‌های حقوقی و فقهی به جوانان و زوجین تلاش کنند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار