مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه از راه اندازی سامانه مخزن اطلاعات علمی دانشگاه با هدف امکان دسترسی به متن کامل مقالات همایش ها و نیز۲۰ صفحه اول همه پایان نامه های دفاع شده در دانشگاه خبر داد.
کد خبر: ۶۸۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 05 December 2018
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر شهرام جمالی مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه با اعلام این خبر افزود: روند رو به افزایش استفاده از فضای وب برای دسترسی به اطلاعات علمی در سال های اخیر سرعت بیشتری گرفته و عملا اولین مکانی که یک محقق برای جستجوی اطلاعات به آن مراجعه می کند فضای وب می باشد. از این رو فراهم نمودن امکان دسترسی آزاد به منابع اطلاعاتی علمی از طریق وب، یکی از مهمترین فاکتورهای رده بندی دانشگاه ها در نظام های رده بندی نظیر وبومتریکس محسوب می شود.
 
جمالی افزود: در این راستا، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه محقق اردبیلی، برای نشر پژوهش های انجام شده این دانشگاه در فضای وب، از ابتدای مهرماه امسال اقدام به راه اندازی سامانه مخزن اطلاعات علمی دانشگاه نمود.
 
وی هدف از راه اندازی این سامانه را ایجاد فضایی یکپارچه برای قرار دادن تولیدات علمی دانشگاه نظیر متن کامل مقالات همایش های برگزار شده برشمرد و عنوان کرد: قرار دادن ۲۰ صفحه اول تمامی پایان نامه های دفاع شده، بخش های ابتدایی کتاب های منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه، طرح های پژوهشی انجام شده در دانشگاه و نیز دیتاست های استفاده شده در تحقیقات علمی دانشگاه از دیگر اهداف راه اندازی این سامانه می باشد.
 
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس در دو ماه اخیر بیش از ۴۰۰۰ عنوان مقاله و پایان نامه و  کتاب در مخزن اطلاعات علمی دانشگاه بارگذاری شده است و این روند تا بارگذاری تمامی پژوهش‌های علمی دانشگاه ادامه خواهد داشت.
 
جمالی با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده توسط این مرکز نشان می‌دهد که مخزن علمی دانشگاه محقق اردبیلی تاکنون از لحاظ اندازه، رتبه ششم کشور را داراست افزود: مخزن علمی دانشگاه در جمع۱۰۰۰ مخزن علمی برتر مراکز آموزشی و پژوهشی دنیا قرار دارد و نتیجه رسمی رده بندی مخازن علمی اسفندماه سالجاری توسط وب سایت وبومتریکس اعلام خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه این اقدام دسترسی آزاد به مطالب علمی دانشگاه را برای محققان کشور فراهم نموده است، افزود: بلکه باعث اضافه شدن بیش از ۲۰ هزار وب پیج به تعداد وب پیچ های ایندکس شده دانشگاه در موتور جستجوی گوگل شده است که  از این نظر افزایشی ۵۰ درصدی را نشان می دهد.
 
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه اضافه کرد: تعداد وب پیج های دانشگاه در فضای وب یکی از شاخص های مهم در رده بندی دانشگاه ها در رنکینگ جهانی وبومتریکس می باشد و افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد Rich File های دانشگاه از دیگر ثمرات این سامانه است. همچنین شاخص مهم دیگری که در رنکینگ وبومتریکس حائر اهمیت است تعداد بک لینک ها به وب سایت دانشگاه است که در چهار ماهه اخیر از ۵۸ هزار به ۶۹ هزار مورد افزایش یافته و این در حالی است که کیفیت بک لینک ها نیز ۳ درصد بهبود را نشان می دهد.
 
جمالی ضمن تشکر از زحمات مهندس میری زاده، معاون مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه که راهبری این پروژه را بر عهده دارند، اظهار امیدواری کرد: مجموعه فعالیت های انجام شده در این حوزه باعث می شود تا در آینده نزدیک شاهد بهبود جایگاه دانشگاه محقق اردبیلی در رنکینگ های حوزه وب نظیر وبومتریکس باشیم.
 
گفتنی است؛ دسترسی به مخزن اطلاعات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در آدرس http://repository.uma.ac.ir، دسترسی به مقالات همایش های برگزار شده در آدرس http://repository.uma.ac.ir/view/subjects/L.html  و دسترسی به کتاب های منتشر شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه در آدرس http://repository.uma.ac.ir/view/subjects/M.html امکان‌پذیر می‌باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار